Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 09-06-2024
TEMATY:
Porada aktualna na dzień 09-06-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2024-02-14

Jaka stawka VAT jest właściwa dla usług polegających na organizacji kolonii dla młodzieży

PROBLEM

Podatnik prowadzi działalność usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej, w ramach której prowadzi zajęcia sportowe koszykówki dla dzieci i młodzieży. Oprócz prowadzenia zajęć stacjonarnie w wynajmowanej sali gimnastycznej, organizuje również kolonie sportowe dla dzieci, w ramach których zapewnia uczestnikom przejazd, nocleg, prowadzenie zajęć koszykówki oraz zwiedzanie miasta. Zostało to również zgłoszone do kuratorium oświaty jako kolonia. Jaka jest właściwa stawka podatku VAT dla takiej usługi? Czy będzie to VAT marża, czy może 8% stawka VAT? Podatnik pobiera od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zaliczki na organizowane kolonie. Jeżeli prawidłowym opodatkowaniem byłaby procedura VAT marża, to jak w takim przypadku rozliczyć otrzymaną zaliczkę?

RADA

Świadczone przez podatnika usługi organizacji kolonii są częściowo, tj. w części przypadającej na usługi własne podatnika w zakresie opieki nad dziećmi lub młodzieżą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT. Natomiast w pozostałym zakresie świadczone przez podatnika usługi organizacji kolonii opodatkowane są:

  • w zakresie innych usług własnych – według stawki/stawek VAT właściwych dla tych usług,
  • w pozostałym zakresie według stawki 23% z zastosowaniem procedury opodatkowania marży.

UZASADNIENIE

Przepisami art. 119 ustawy o VAT określona została szczególna procedura przy świadczeniu usług turystyki. Istotą tej procedury jest opodatkowanie kwoty marży pomniejszonej o kwotę należnego podatku (art. 119 ust. 1 ustawy o VAT). Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przy czym przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2 ustawy o VAT).

Pojęcie „usług turystyki” nie zostało w ustawie o VAT zdefiniowane, co często rodzi wątpliwości, czy ta procedura ma zastosowanie do świadczonych przez podatników usług. W ocenie autora w celu ustalenia pojęcia „usług turystyki” należy odwołać się do znaczenia słowa „turystyka”. Jak wynika ze Słownika języka polskiego (pod red. prof. M. Szymczaka, Warszawa 2002) - „turystyka” to zorganizowane zbiorowe lub indywidualne wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania, wędrówki po obcym terenie, mające cele krajoznawcze lub będące formą czynnego wypoczynku. W związku z tym usługi turystyki to organizacja wyjazdów poza stałe miejsce zamieszkania oraz usługi związane z pobytem poza stałym miejscem zamieszkania.

Tak rozumianymi usługami turystyki są m.in. usługi organizacji kolonii. W konsekwencji do usług organizacji kolonii (w części dotyczącej usług nabywanych od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty) ma zastosowanie procedura opodatkowania marży (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.472.2019.2.EB).

Usługi organizacji kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży są według PKWiU klasyfikowane jako pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi (PKWiU 55.20.19.0). Usługi te należą zatem do opodatkowanych VAT według stawki 8% usług związanych z zakwaterowaniem (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 47 załącznika nr 3 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Stawka ta ma jednak zastosowanie tylko w przypadkach, gdy kolonie i obozy są organizowane we własnych ośrodkach. W innych przypadkach usługi organizacji kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży mają charakter usług turystyki opodatkowanych według procedury marży. Usługi takie zaś co do zasady są opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23% (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 czerwca 2016 r., sygn. IBPP1/4512-155/16/MG).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT zwalnia się z podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że ze zwolnienia tego korzystać mogą m.in. usługi organizacji wypoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie form i zasad tego wypoczynku, w tym usługi organizacji kolonii (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.77.2021.3.PG oraz z 21 lipca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.349.2022.2.MG). Jednakże w najnowszych wyjaśnieniach organy podatkowe wyjaśniają najczęściej, że zwolnienie to nie ma zastosowania do całej usługi organizacji kolonii, lecz do świadczonej w jej ramach usługi własne w zakresie opieki nad dziećmi lub młodzieżą wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty (zob. przykładowo interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.297.2022.3.AA oraz z 13 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.195.2023.2.KS).

W świetle tego stanowiska świadczone przez podatnika usługi organizacji kolonii są częściowo, tj. w części przypadającej na usługi własne podatnika w zakresie opieki nad dziećmi lub młodzieżą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT. Natomiast w pozostałym zakresie świadczone przez podatnika usługi organizacji kolonii opodatkowane są:

  • w zakresie innych usług własnych - według stawki/stawek VAT właściwych dla tych usług,
  • w pozostałym zakresie według stawki 23% (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2017 r. - 1462-IPPP2.4512.49.2017.2.KOM) z zastosowaniem procedury opodatkowania marży.

Odnośnie drugiego pytania, w zakresie, w jakim podatnicy otrzymują całość lub część zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej zapłaty. Powoduje konieczność ustalenia - w celu jej opodatkowania podatkiem VAT według stawki 23% - kwoty marży zawartej w otrzymywanej kwocie zapłaty. Kwotę tę należy obliczyć w wysokości prognozowanej (co wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 grudnia 2018 r. w sprawie C-422/17).

Nie jest przy tym prawidłowe prognozowanie marży zawartej w zaliczkach wyłącznie w oparciu o wysokość zakupów w danym miesiącu. Jak czytamy w piśmie (stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską nr 33311) Ministerstwa Finansów z 8 lipca 2015 r., „w momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalkulował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana”.

Powołane orzecznictwo:

wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie C-422/17.

Powołane interpretacje:

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.472.2019.2.EB,

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 czerwca 2016 r., sygn. IBPP1/4512-155/16/MG,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.77.2021.3.PG,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.349.2022.2.MG,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 września 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.297.2022.3.AA,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.195.2023.2.KS,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.49.2017.2.KOM.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy, specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00