Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.34.2023.1.MR

Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86.22.1 „usługi w zakresie specjalistycznej opieki lekarskiej” – można opodatkować 14% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan lekarzem specjalistą w dziedzinie urologii i chirurgii prowadzącym indywidualną praktykę lekarską od 2 grudnia 1997 r . Usługi, które świadczy i zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 86.22.1 ( usługi w zakresie specjalistycznej opieki lekarskiej). W latach poprzednich rozliczał się Pan na zasadach ogólnych PIT 36. W roku 2022 z tytułu działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych składając oświadczenie 11 lutego 2022 r. w CEIDG (wniosek do Centralnej Ewidencji i informacja o Działalności Gospodarczej). Pana przychód z działalności gospodarczej za rok 2021, czyli za rok poprzedni wyniósł 293 266,87 zł. A więc nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody z tytułu:

udzielania indywidualnych porad medycznych osobom fizycznym w prywatnym gabinecie,

udzielania świadczeń zdrowotnych w poradni urologicznej ZOZ (…),

pełnienia dyżurów w szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR),

pełnienia dyżurów na oddziale chirurgii i urologii.

Ponadto jest Pan zatrudniony na umowę o pracę w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w (…) jako st. asystent na oddziale urologicznym w wymiarze pełny etat. Pracę na szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR) wykonuje Pan na podstawie umowy kontraktowej zawartej z Samodzielnym Publicznym Zespołem Zakładów Opieki Zdrowotnej w (…). Zakres obowiązków i charakter pracy wykonywanej na podstawie kontraktu zawartego ze szpitalem w ramach działalności gospodarczej całkowicie różni się od pracy realizowanej w ramach umowy o pracę. Co według artykułu 8 ust. 2 pkt 1 i 2 nie wyklucza zastosowania opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Praca etatowa na oddziale urologii obejmuje:

opiekę nad pacjentami przydzielonymi przez ordynatora oddziału, codzienne, systematyczne uczestniczenie w porannej wizycie lekarskiej, referowanie stanu pacjentów, notowanie zaleceń kierownika oddziału,

przeprowadzenie starannej diagnostyki, zlecenie badań i zabiegów diagnostyczno-leczniczych,

wykonywanie zabiegów diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie określonym możliwościami oddziału,

ocena stanu pacjentów, postępu leczenia, ocena wyników badań, weryfikacja wstępnej diagnostyki i leczenie,

prowadzenie wpisów do dokumentacji medycznej.

Natomiast do pracy wykonywanej w ramach dyżurów kontraktowych na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR) należy wstępna diagnostyka i podjęcie wstępnego leczenia w zakresie niezbędnym do stabilizacji funkcji życiowych w przepadku osób znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia (m.in z powodu wypadku, urazu, udaru mózgu, zawału serca oraz nagłego zdarzenia), wstępna selekcja i kwalifikacja chorych, czynności ratujące życie, kierowanie pacjenta do dalszego leczenia na innych oddziałach. Praca w ramach dyżurów kontraktowych na oddziale urologii i chirurgii obejmuje czynności polegające na interwencji w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta przebywającego na tym oddziale pod nieobecność lekarza etatowego prowadzącego stałe leczenie oraz przyjmowanie nowych pacjentów w trybie nagłym.

Istotą pracy etatowej jest diagnostyka i ustalenie planowanego, stałego leczenia w ramach całodobowej opieki szpitalnej, a wszystkie decyzje podejmowane są w porozumieniu z ordynatorem oddziału, natomiast w przypadku pracy na SOR lub też na oddziale chirurgii i urologii w ramach dyżurów kontraktowych (w zastępstwie lekarza etatowego) chodzi o czynności podejmowane w sytuacjach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta lub zagrożenia życia, względnie wstępnej kwalifikacji do dalszego leczenia nowych pacjentów, a wiec nie mieści się w konkretnych ramach czasowych i trudno mówić o planowaniu stałego leczenia, a decyzje są podejmowane w całości samodzielnie.

Reasumując, można powiedzieć, że czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie są takie same jak czynności wykonywane w ramach dyżurów kontraktowych, gdyż zakres i charakter tej pracy jest odmienny, a realizowane czynności nie pokrywają się w żadnym stopniu.

Pytanie

Czy prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza obejmująca usługi świadczenia dyżurów lekarskich kontraktowych na Oddziale Urologii oraz dyżury na SOR dla tego samego podmiotu, u którego jest Pan zatrudniony na umowę o pracę, może być opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym w 2022 roku w wysokości 14% na zasadach określonych ustawą z 20 listopada 1998 r., art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem w przedstawionym zdarzeniu istnieje możliwość wyboru opodatkowania dochodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 14%, ponieważ Pana sytuacja nie odpowiada przepisom zawartym w art. 8 ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczonych usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy , odpowiadających czynnościom, których podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych). A zatem możliwość opodatkowania podatkiem w formie ryczałtu ewidencjonowanego jest wyłączona jedynie w stosunku do podatników, którzy uzyskają przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy.

Podsumowując spełnia Pan wszystkie warunki do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym, gdyż w zaistniałej sytuacji usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej, mimo że są świadczone na rzecz obecnego pracodawcy są rożne od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy – nie są tożsame.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

‒ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

‒ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylony)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylony)

e) (uchylony)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

W Sekcji Q Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowano usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Sekcja ta obejmuje m.in. Dział 86, tj. usługi w zakresie opieki zdrowotnej.

Z treści wniosku wynika, że jest Pan lekarzem specjalistą w dziedzinie urologii i chirurgii prowadzącym indywidualną praktykę lekarską od 2 grudnia 1997 r . Usługi które świadczy i zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 86.22.1 „usługi w zakresie specjalistycznej opieki lekarskiej”. W roku 2022 z tytułu działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych składając oświadczenie 11 lutego 2022 r. w CEiDG. Pana przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto jest Pan zatrudniony na umowę o pracę w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w (…) jako st. asystent na oddziale urologicznym w wymiarze pełny etat. Pracę na szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR) wykonuje Pan na podstawie umowy kontraktowej zawartej z Samodzielnym Publicznym Zespołem Zakładów Opieki Zdrowotnej w (…). Zakres obowiązków i charakter pracy wykonywanej na podstawie kontraktu zawartego ze szpitalem w ramach działalności gospodarczej całkowicie różni się od pracy realizowanej w ramach umowy o pracę. Zakres i charakter tej pracy jest odmienny, a realizowane czynności nie pokrywają się w żadnym stopniu.

Zawarty w art. 8 ust. 2 omawianej ustawy zwrot normatywny "odpowiadających czynnościom" odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).

Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 86.22.1 „usługi w zakresie specjalistycznej opieki lekarskiej” – może Pan opodatkować 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00