Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 marca 2022 r., sygn. II SA/Po 728/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Sędzia WSA Jan Szuma (spr.) Asesor WSA Paweł Daniel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu [...] marca 2022 r. spraw ze skarg M. sp. z o.o. z siedzibą w S. , Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w P. z dnia [...] maja 2021 r., [...], [...], II. umarza postępowanie administracyjne w całości, III. zasądza od Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w P. na rzecz M. sp. z o.o. z siedzibą w S. kwotę [...]zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lipca 2021 r., [...] Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (zwany dalej "Inspektorem Wojewódzkim"), po rozpatrzeniu odwołań M. sp. z o.o. oraz R. P. (zwanego dalej "Rzecznikiem"), utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w P. (zwanego dalej "Inspektorem Powiatowym") z dnia [...] maja 2021 r., [...], [...] w przedmiocie wymierzenia odwołującej się administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie ograniczeń związanych z zapobieganiem skutków epidemii Covid-19.
Powyższe rozstrzygnięcia wydano w następujących okolicznościach udokumentowanych w aktach sprawy.
W dniu [...] kwietnia 2021 r. Inspektor powiatowy przeprowadził w lokalu M. sp. z o.o. kontrolę stosowania przepisów odnoszących się do ogłoszonego w Polsce stanu epidemii. Kontrola miała charakter niezapowiedziany z uwagi możliwe bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia (art. 48 ust. 11 pkt 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm., dalej "P.p.") w kontekście zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych, co należy do właściwości Państwowej Inspekcji Sanitarnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, obecnie tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 z późn. zm., dalej "u.z.z.z.ch."). Podczas kontroli właściciel poinformował, że w obiekcie przy ul. [...] w S. prowadzi działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej. Zatrudnia 4 trenerów, którzy prowadzą szkolenia z zakresu treningu ogólnorozwojowego. Zajęcia są prowadzone we wszystkie dni tygodnia, a pomiędzy zajęciami obiekt zostaje zamknięty w celu dezynfekcji i zapewnienia bezpiecznej wymiany grup. W dniu kontroli trenowały w obiekcie 2 osoby z trenerem. Posiadały one licencję Polskiego Związku Przeciągania Liny. W pozostałym zakresie ustalono, że w obiekcie przestrzega się wszystkich wytycznych dla funkcjonowania obiektu w stanie epidemii. Prezes zarządu M. sp. z o.o. oświadczył, że obiekt działa zgodnie z § 9 ust. 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 512 z późn. zm. dalej "[...]") oraz § 26 ust. 11 tego aktu prawnego (k. 5-9 akt administracyjnych).
