Wyłączenia stosowania przepisów Pzp i obowiązki publikacji „zamówień powodziowych”
Ustawa z 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1473) przewiduje wyłączenia w zakresie stosowania przepisów Pzp, związane z wrześniową powodzią.
Ustawa obowiązuje od 5 października 2024 r. Zawiera nowe, czasowe wyłączenie stosowania Pzp (przewidziane w art. 30 ustawy). Do udzielania zamówień publicznych na usługi lub dostawy związanych z usuwaniem skutków zdarzeń spowodowanych wystąpieniem powodzi, zaistniałych po dniu 12 września 2024 r., nie stosuje się przepisów ustawy Pzp. Wyłączenie to obowiązywać będzie w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy (tj. w okresie 6 miesięcy począwszy od 5 października 2024 r.). Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy, zamawiający (w terminie 30 dni od dnia udzielenia zamówienia „powodziowego”) zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Ponadto, na podstawie art. 13 pkt 4 ustawy wprowadzono zmiany w art. 7c ust. 1 ustawy z o zarządzaniu kryzysowym, zgodnie z którym do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń, o których mowa w tej ustawie, nie stosuje się przepisów Pzp. Należy jednak pamiętać o obowiązku publikacji informacji o takich zamówieniach w BZP. W publikacji podaje się analogiczne informacje, jak wskazano wyżej.
