Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. II SA/Rz 224/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Piotr Godlewski Sędziowie WSA Maria Mikolik WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 11 grudnia 2023 r. nr 1801-IGC.4823.34.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów - skargę oddala –
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi MK (dalej: "Skarżąca") jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej: "DIAS", "Organ odwoławczy" lub "Organ II instancji") z 11 grudnia 2023 r. nr 1801-IGC.4823.34.2023, wydana w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.
Z uzasadnienia skargi oraz nadesłanych akt sprawy wynika, że 20 września 2020 r. funkcjonariusze [...] Urzędu Celno – Skarbowego w [...] przeprowadzili kontrolę zespołu pojazdów o nr rej. [...]. Zespołem pojazdów przewożono towar o nazwie "[...]", o kodzie CN [...] i masie brutto 20 120 kg. Ustalono, że towar został objęty zgłoszeniem nr [...], w którym jako przewoźnika wskazano Skarżącą.
Decyzją z [...] lipca 2023 r. nr [...] Naczelnik [...] Urzędu Celno – Skarbowego w [...] (dalej: "Naczelnik" lub "Organ I instancji") nałożył na Skarżącą karę pieniężną w wysokości 10 000 zł za nieprawidłowe dane w zgłoszeniu przewozu nr [...] w zakresie podanego numeru rejestracyjnego środka transportu.
Organ I instancji podał, że towar będący przedmiotem kontrolowanego przewozu podlegał systemowi monitorowania na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1857 z późn. zm.) – dalej: "ustawa SENT". Naczelnik podał, że w zgłoszeniu nr [...] w polu "informacje o środku transportu" – numer rejestracyjny ciągnika wskazano nr [...], a w polu "numer rejestracyjny ciągnika naczepy" wskazano [...]. Ustalenia dokonane podczas kontroli potwierdziły, że Skarżąca w ww. zgłoszeniu podała błędny numer rejestracyjny naczepy, co stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 1 lit. k) w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy SENT obligowało do nałożenia na nią kary pieniężnej w wysokości 10 000 zł. Jednocześnie organ I instancji podkreślił, że w sprawie nie zaistniały przesłanki wskazane w art. 24 ust. 3 ustawy SENT, przemawiające za odstąpieniem od nałożenia kary pieniężnej.
