Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.572.2025.2.PSZ
Przychody osiągane z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami IT, klasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 19 października 2025 r. (wpływ 19 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Opis stanu faktycznego (dotyczy lat 2021-obecnie) oraz zdarzenia przyszłego.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (…) lipca 2017 r. Do końca 2020 r. rozliczał się Pan na zasadach podatku liniowego. Od (…) stycznia 2021 r., jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i do dnia dzisiejszego opłaca Pan podatek według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Po głębszej analizie przepisów oraz ich interpretacji, powziął Pan jednak poważne wątpliwości, czy stosowana przeze Pana stawka jest prawidłowa.
Przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług zarządzania projektami w branży IT (Project Manager). Pana usługi, w Pana ocenie, powinny być klasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Pragnie Pan jednoznacznie podkreślić, że zakres Pana usług nie obejmuje i nigdy nie obejmował czynności technicznych ani doradztwa w zakresie oprogramowania. W szczególności: nie programuje Pan – nie pisze, nie modyfikuje, ani nie testuje kodu źródłowego. Nie projektuje Pan architektury systemów IT, ani oprogramowania. Nie świadczy Pan usług doradztwa w zakresie oprogramowania w rozumieniu PKWiU 62.02, czyli nie analizuje Pan potrzeb użytkownika pod kątem doboru i projektowania gotowych systemów. Nie zarządza Pan techniczną infrastrukturą sieciową, ani systemami informatycznymi (PKWiU 62.03). Pana rola ma charakter wyłącznie zarządczy, koordynacyjny i strategiczny. Działa Pan jako łącznik pomiędzy klientem biznesowym a zespołami technicznymi, dbając o to, aby projekt był realizowany zgodnie z harmonogramem, budżetem i celami biznesowymi.
W ramach Pana usług wykonuje Pan następujące, szczegółowe czynności:
1.Kompleksowe Zarządzanie Projektem:
·planuje Pan i harmonogramuje cały cykl życia projektu – od inicjacji, przez wykonanie, aż po jego zamknięcie,
·definiuje Pan cele, zakres oraz kluczowe rezultaty projektu w ścisłej współpracy z przedstawicielami biznesowymi klienta,
·zarządza Pan budżetem projektu, monitoruje wydatki i dba o optymalizację kosztów,
·identyfikuje, analizuje i zarządza Pan ryzykiem projektowym, opracowując plany zaradcze,
·tworzy i utrzymuje Pan dokumentację zarządczą projektu (np. karty projektu, harmonogramy, rejestry, ryzyk).
2.Koordynacja i Nadzór nad Zespołami:
·nadzoruje Pan i koordynuje pracę interdyscyplinarnych zespołów (deweloperskich, testerskich, analitycznych), które są odpowiedzialne za techniczną realizację zadań. Nie wykonuje Pan tych zadań osobiście,
·deleguje Pan zadania, monitoruje ich postęp i zapewnia Pan usunięcie barier operacyjnych, które mogłyby zakłócić pracę zespołów,
·facylituje Pan spotkania i warsztaty projektowe (np. spotkania statusowe, planistyczne, retrospektywne), dbając o efektywną komunikację.
3.Zarządzanie Relacjami i Komunikacją:
·pełni Pan rolę głównego punktu kontaktowego dla klienta, regularnie raportując postępy, status i ewentualne problemy w projekcie,
·zarządza Pan relacjami z zewnętrznymi dostawcami i partnerami zaangażowanymi w projekt,
·tłumaczy Pan wymagania biznesowe klienta na zadania zrozumiałe dla zespołów technicznych, nie ingerując jednak w techniczny sposób ich rozwiązania.
4.Strategia i Doradztwo Biznesowe:
·współpracuje Pan z kadrą decyzyjną klienta w celu opracowania strategii rozwoju produktów i systemów IT (tzw. roadmapy),
·doradza Pan w zakresie usprawniania procesów i operacji biznesowych poprzez efektywne wykorzystanie istniejących lub planowanych rozwiązań technologicznych,
·analizuje Pan metryki i przygotowuje raporty dotyczące realizacji celów biznesowych projektu, a nie technicznego działania aplikacji.
Powyższy opis odzwierciedla stan faktyczny Pana usług świadczonych od (…) stycznia 2021 r. i stanowi również opis zdarzenia przyszłego, gdyż zamierza Pan kontynuować działalność w niezmienionym kształcie.
W piśmie z 19 października 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była, jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4.Czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczył/świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradcze związane z zarządzaniem?
Odpowiedź: Odpowiadając na pytanie, pragnie Pan doprecyzować, że charakter świadczonych przez Pana usług jest zgodny z klasyfikacją PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej”. Pana usługi polegają na kompleksowym zarządzaniu i koordynacji projektów IT, co obejmuje elementy doradcze dotyczące optymalizacji procesów projektowych, zarządzania budżetem, harmonogramem oraz ryzykiem w ramach konkretnego projektu.
Jednocześnie kategorycznie oświadcza Pan, że świadczone przez Pana usługi nie były, nie są i nie będą usługami doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70.22), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (opodatkowanych stawką 15%). Zakres Pana czynności nie obejmuje doradztwa strategicznego dla całego przedsiębiorstwa, restrukturyzacji, czy zarządzania strategicznego finansami firmy, lecz koncentruje się na operacyjnym i taktycznym poziomie zarządzania wyznaczonym projektem. Doradztwo to jest więc elementem składowym usługi zarządzania projektem i dotyczy wyłącznie prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście tego projektu.
Podsumowując, Pana usługi to usługi zarządzania projektami z elementami doradztwa biznesowego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, ale nie są usługami doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70.22) opodatkowanymi stawką 15%, ani usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU 62) opodatkowanymi stawką 12%.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, przychody, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usług kompleksowego zarządzania projektami IT (sklasyfikowane przeze Pana pod PKWiU 70.22.20.0), podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych usług powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, o ile przepisy nie przewidują dla nich innej stawki. Wyższą, 12% stawkę podatku, przewiduje art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy. Odnosi się ona m.in. do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02).
Jak szczegółowo wykazał Pan w opisie stanu faktycznego, Pana usługi nie mają charakteru doradztwa w zakresie oprogramowania. Koncentrują się one na zarządzaniu i administracji procesem projektowym. Pana doradztwo dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej klienta – jak usprawnić procesy, osiągnąć cele biznesowe, zrealizować projekt w budżecie i na czas. Nie doradza Pan w kwestiach technicznych, jak zaprojektować czy napisać oprogramowanie. Pana czynności, takie jak planowanie, harmonogramowanie, zarządzanie budżetem, ryzykiem, koordynacja pracy zespołów i komunikacja z interesariuszami, w pełni wpisują się w zakres usług sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi te nie zostały wymienione w ustawie jako podlegające stawce 12% lub jakiejkolwiek innej stawce szczególnej. W związku z tym, na zasadzie ogólnej, dla przychodów z działalności usługowej sklasyfikowanej w ten sposób, zastosowanie znajduje stawka 8,5%. Pana stanowisko jest spójne z utrwaloną linią interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla usług o podobnym charakterze.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (…) lipca 2017 r. Do końca 2020 r. rozliczał się Pan na zasadach podatku liniowego. Od (…) stycznia 2021 r., jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i do dnia dzisiejszego opłaca Pan podatek według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług zarządzania projektami w branży IT (Project Manager). Pragnie Pan jednoznacznie podkreślić, że zakres Pana usług nie obejmuje i nigdy nie obejmował czynności technicznych, ani doradztwa w zakresie oprogramowania. W szczególności: nie programuje Pan – nie pisze, nie modyfikuje, ani nie testuje kodu źródłowego. Nie projektuje Pan architektury systemów IT, ani oprogramowania. Nie świadczy Pan usług doradztwa w zakresie oprogramowania w rozumieniu PKWiU 62.02, czyli nie analizuje Pan potrzeb użytkownika pod kątem doboru i projektowania gotowych systemów. Nie zarządza Pan techniczną infrastrukturą sieciową, ani systemami informatycznymi (PKWiU 62.03). Pana rola ma charakter wyłącznie zarządczy, koordynacyjny i strategiczny. Działa Pan jako łącznik pomiędzy klientem biznesowym a zespołami technicznymi, dbając o to, aby projekt był realizowany zgodnie z harmonogramem, budżetem i celami biznesowymi. W ramach Pana usług wykonuje Pan czynności szczegółowo opisane we wniosku. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była, jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Charakter świadczonych przez Pana usług jest zgodny z klasyfikacją PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej”. Pana usługi polegają na kompleksowym zarządzaniu i koordynacji projektów IT, co obejmuje elementy doradcze dotyczące optymalizacji procesów projektowych, zarządzania budżetem, harmonogramem oraz ryzykiem w ramach konkretnego projektu. Jednocześnie kategorycznie oświadczył Pan, że świadczone przez Pana usługi nie były, nie są i nie będą usługami doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70.22), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (opodatkowanych stawką 15%). Zakres Pana czynności nie obejmuje doradztwa strategicznego dla całego przedsiębiorstwa, restrukturyzacji, czy zarządzania strategicznego finansami firmy, lecz koncentruje się na operacyjnym i taktycznym poziomie zarządzania wyznaczonym projektem. Doradztwo to jest więc elementem składowym usługi zarządzania projektem i dotyczy wyłącznie prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście tego projektu. Pana usługi to usługi zarządzania projektami z elementami doradztwa biznesowego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, ale nie są usługami doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70.22) opodatkowanymi stawką 15%, ani usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU 62) opodatkowanymi stawką 12%.
Powyższy opis odzwierciedla stan faktyczny Pana usług świadczonych od 1 stycznia 2021 r. i stanowi również opis zdarzenia przyszłego, gdyż zamierza Pan kontynuować działalność w niezmienionym kształcie.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług zarządzania projektami sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie były/nie są/nie będą usługami doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
