Wyrok NSA z dnia 14 marca 2018 r., sygn. II FSK 2480/17
Podatkowe postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Wr 1563/16 w sprawie ze skargi K. S. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z dnia 11 października 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia dokumentów z akt kontroli 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 marca 2017 r. (sygn. akt I SA/Wr 1563/16), którym Sąd oddalił skargę K. S. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z dnia 11 października 2016 r. utrzymujące w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z dnia 21 lipca 2016 r. o odmowie udostępnienia dokumentów wyłączonych z akt sprawy.
Postanowienie zostało wydane w następującym stanie sprawy. W toku wszczętej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego W. kontroli podatkowej w zakresie prawidłowości rozliczenia z budżetem państwa w podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2013 i 2014, skarżący, działając przez pełnomocnika, w dniu 14 czerwca 2016 r. zażądał wglądu do akt sprawy. Postanowieniem z 14 czerwca 2016 r. organ podatkowy I instancji wyłączył z akt kontroli dokument w postaci elektronicznego formularza wymiany informacji z dnia 16 lutego 2016 r. wskazując, że jest to dokument Unii Europejskiej i jako taki nie podlega upublicznieniu. Po wydaniu tego postanowienia okazano pełnomocnikowi skarżącego akta, a czynność tę udokumentowano adnotacją służbową. Jednocześnie postanowieniem z dnia 21 lipca 2016 r., wydanym na podstawie art. 216, art. 180 § 1 oraz art. 179 § 1 i § 2 w zw. z art. 292 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.; dalej: O.p.), organ odmówił skarżącemu możliwości zapoznania się z dokumentami wyłączonymi z akt kontroli. W uzasadnieniu wskazał, że przyczyną wyłączenia z akt sprawy części elektronicznego formularza wymiany informacji podatkowych był ważny interes publiczny. Wyłączenie dotyczyło bowiem fragmentu formularza, który zawierał dane personalne, teleadresowe i inne dane wrażliwe osób niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotową sprawą, w tym dane osób przesłuchanych przez niemieckie służby skarbowe oraz dane instytucji i pracowników tych instytucji, prowadzących określone czynności w przedmiotowej sprawie. Wyłączenia dokonano również w związku z faktem, że część danych zawartych w elektronicznym formularzu wymiany informacji podatkowej, wykracza poza okresy objęte kontrolą podatkową. Jednocześnie organ podkreślił, że pełnomocnik posiada umocowanie do reprezentowania strony wyłącznie w zakresie toczącej się kontroli, co oznacza, że przekazanie danych wykraczających poza przedmiot kontroli, naruszałoby tajemnicę skarbową. Dodał, że dane te nie mogą być dowodem w ramach kontroli.
