Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. VI SA/Wa 771/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas (spr.) Asesor WSA Piotr Borowiecki Protokolant Monika Staniszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi "T." Sp. z o.o. z siedzibą we W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2007r.; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego "T." Sp. z o.o. z siedzibą we W. kwotę 1599 (jeden tysiąc pięćset dziewięćdziesiąt dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
[...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...], nałożył na T. Sp. z o.o., karę pieniężną w kwocie 9540 złotych.
Podstawą decyzji były wyniki kontroli przeprowadzonej w dniu [...] października 2007 r. o godz. [...] na ul. B. we W., gdzie zatrzymano do kontroli drogowej pojazd marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] kierowany przez R.C. W toku czynności kontrolnych dokonano pomiaru dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Ważenie przeprowadzono przy ul. Ś. we W., wagą dynamiczną posiadającą aktualną legalizację Urzędu Miar nr [...]. Po dokonaniu ważenia pojazdu czteroosiowego stwierdzono, iż dopuszczalna masa całkowita po odjęciu możliwych błędów ważenia wynosi 33,36 tony. Kierujący nie okazał do kontroli zezwolenia na przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym. W związku z powyższym stwierdzono, iż maksymalna dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego pojazdu przekracza dopuszczalną masę całkowitą dla kontrolowanego pojazdu o 1,36 tony. Ustalono również przekroczenie nacisków na osie pojazdu. W wyniku wszczętego postępowania strona w piśmie z dnia [...] października 2007 roku, przyznała się do opisanego naruszenia, jednocześnie informując, że do naruszeń doszło nie z powodu złej woli, lecz z braku pouczenia przez dealera, od którego nabyto pojazdy na temat prawidłowego rozmieszczenia ładunku na tak krótkiej skrzyni załadunkowej.
