Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2154/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Sędzia WSA Jakub Linkowski Protokolant st. ref. Katarzyna Zielińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi D. w [...] na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wszczęcia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w [...] z dnia [...] lutego 2014 r.; 2. stwierdza, że uchylone postanowienia nie podlegają wykonaniu.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z [...] kwietnia 2014 r., nr [...], Główny Inspektor Farmaceutyczny (dalej: "GIF"), na podstawie art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 z późn. zm.), oraz art. 144 w zw. z art. 138 § 1 pkt 1 i art. 31 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013, poz. 267, dalej: "K.p.a."), po rozpatrzeniu zażalenia [...] Izby Aptekarskiej w [...], utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w [...] z [...] lutego 2014 r., nr [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego.
W przedmiotowej sprawie, [...] Izba Aptekarska w [...] (dalej: "Strona", "Izba", "Skarżący"), pismem z [...] stycznia 2014 r., wniosła do [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego we [...] o wszczęcie postępowania administracyjnego i zbadanie w jego ramach, zgodności z prawem postępowania podmiotu, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie apteki o nazwie "A." w Z., w zakresie przestrzegania przepisów ustawy - Prawo farmaceutyczny dotyczących działalności reklamowej aptek. Strona, powołując się na art. 31 § 1 K.p.a. wskazała, że jest organizacją społeczną i że żądanie wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy spornej apteki ogólnodostępnej jest uzasadnione celami statutowymi Strony i interesem społecznym. Do pisma Strona dołączyła materiały mające wykazać naruszenie przez sporną aptekę zakazu reklamy, wyrażonego w art. 94a ustawy - Prawo farmaceutyczne.
