Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 marca 2015 r., sygn. III SA/Wa 1784/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Krawczak, Sędziowie sędzia WSA Bożena Dziełak, sędzia WSA Anna Sękowska (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2015 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę
Uzasadnienie
Z akt administracyjnych sprawy wynika, że 3 września 2008r. aktem notarialnym Rep. A nr [...] M. K. oraz A. W. (wówczas K., dalej zwana: Skarżącą) nabyli na podstawie umowy sprzedaży do majątku wspólnego lokal mieszkalny nr [...] o powierzchni 51,3 m2 wraz z przynależnymi prawami, położony w W. przy ul. [...] za kwotę 400.000,00 zł.
Naczelnik Urzędu Skarbowego W. (dalej zwany: NUS) w toku czynności sprawdzających uznał, iż wartość ww. lokalu określona w akcie notarialnym nie odpowiada wartości rynkowej na dzień powstania obowiązku podatkowego, a następnie postanowieniem z [...] marca 2013 r. wszczął postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania z tytułu umowy sprzedaży. W toku prowadzonego postępowania wezwał M. K. i Skarżącą do podwyższenia wartości nabytego lokalu, do kwoty 466.317,00 zł, na co Strony nie wyraziły zgody.
W związku z powyższym NUS celem określenia wartości rynkowej lokalu powołał biegłego rzeczoznawcę, który określił jego wartość na kwotę 446.820,00 zł. Następnie przyjmując za podstawę opodatkowania wartość lokalu z uwzględnieniem opinii biegłego, decyzją z [...] listopada 2013r. określił M. K. oraz Skarżącej wysokość zobowiązania podatkowego w wysokości 8.936,00 zł (z czego 8.000,00 zł pobrał notariusz przy sporządzeniu aktu notarialnego).
Od powyższej decyzji Skarżąca złożyła odwołanie wnosząc o uchylenie decyzji w całości. Decyzji NUS zarzuciła: naruszenie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 86, poz. 959 ze zm.), dalej zwana: "u.p.c.c.", poprzez niewłaściwe jego zastosowanie i określenie przez organ podatkowy wartości rynkowej nieruchomości w sposób nieuwzględniający wszystkich przewidzianych elementów składających się na "wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej", w szczególności stan i stopień zużycia nieruchomości z chwili zawarcia umowy sprzedaży i nieuwzględnienie nakładów poczynionych na nieruchomość przez uczestników postępowania; obrazę art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, ze zm., dalej zwana: O.p.) poprzez zaniechanie w toku prowadzonego postępowania podatkowego podjęcia przez organ podatkowy wszelkich niezbędnych działań w celu ustalenia rzeczywistej wartości rynkowej nieruchomości i oparcie swojej decyzji na nierzetelnym i wadliwym operacie szacunkowym.
