Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Gl 863/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Broda (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski,, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Protokolant starszy referent Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi "A" S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nabycia z mocy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. nr [...],znak: [...] Prezydent Miasta S. działając na podstawie art. 200 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami ( tekst jedn. Dz. U. z 2014r. poz.518 z późn. zm.) odmówił stwierdzenia nabycia z mocy prawa przez spółkę "A" S.A. z siedzibą w W. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej własność Gminy S., położonej w S., obejmującej działkę nr [...], obr. 0011, o pow. 0,2200 ha, dla której Sąd Rejonowy w S. prowadzi księgę wieczystą nr [...].
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że nieruchomość będąca przedmiotem wniosku stanowi własność Gminy S. na podstawie decyzji Wojewody [...] z dnia [...] r. (nr [...]) wydanej w trybie art. 5 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 17a ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. W aktach archiwalnych wnioskodawcy jak również organu zachowała się jedynie kserokopia decyzji o naliczeniu "A" opłat z tytułu zarządu nr [...] z dnia [...] r. wydana przez Urząd Miejski w S. - Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami. Jednocześnie wnioskodawca nie legitymuje się żadnym innym dokumentem potwierdzającym posiadanie prawa zarządu nieruchomości na dzień 5 grudnia 1990r. Istnienia takiego dokumentu nie stwierdzono również w aktach archiwalnych Urzędu Miejskiego w S. Nadto przedmiotowa kwestia została także zbadana w postępowaniu komunalizacyjnym prowadzonym w stosunku do nieruchomości objętej wnioskiem przez Wojewodę [...], a zakończonym ostateczną decyzją z dnia z dnia [...] r. (nr [...]). W toku prowadzonego postępowania organ nie stwierdził również, aby po dniu 27 maja 1990r. nieruchomość została oddana w zarząd "A", jednocześnie wskazał, że zarząd nie mógł powstać w sposób dorozumiany, jak również istnienia tego prawa nie można było domniemywać. Stosownie bowiem do art. 38 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami prawo zarządu mogło powstać na podstawie: 1) decyzji o oddaniu w zarząd; 2) zawartej za zezwoleniem właściwego organu umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi; 3) umowy o nabyciu nieruchomości. Powołana przez wnioskodawcę decyzja o naliczeniu opłat z tytułu zarządu nie zawiera żadnego odniesienia do dokumentu stanowiącego podstawę przekazania w zarząd w prawem przewidzianej formie, jednocześnie w prowadzonym postępowaniu nie stwierdzono, aby taki dokument kiedykolwiek istniał.
