Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 lutego 2019 r., sygn. II SA/Po 877/18
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Protokolant st. sekr. sąd. Edyta Rurarz - Kwietniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lutego 2019 r. sprawy ze skargi E. sp. z .o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy S. z dnia [...] 2018 r. nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wójt Gminy S. decyzją z dnia [...] 2018 r., nr [...], działając na podstawie art. 60 ust. 1 oraz 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2017r., poz. 1073 z późn. zm., dalej "u.p.z.p."), po rozpatrzeniu wniosku E. z o.o. z siedzibą w W. odmówił ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltanicznej "S. " o mocy do 1MW, z towarzyszącą infrastrukturą, na terenie położonym w miejscowości S., oznaczonym w ewidencji gruntów jako dz. nr [...] (obręb S.).
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że obszar objęty wnioskiem nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stąd też warunki zabudowy ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy. Ustalenie warunków zabudowy jest możliwe jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki określone przepisami art. 61 ust. 1 u.p.z.p.
W ramach postępowania stosownie do obowiązujących przepisów prawa dokonano analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w celu ustalenia wymagań dla wnioskowanej zabudowy i zagospodarowania terenu. Wyznaczono obszar analizowany, przedstawiony na załączniku graficznym do analizy, zgodny z wymogami § 3 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26.08.2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Szerokość frontu działki dla której wnioskowana jest inwestycja (od strony drogi krajowej) wynosi ok. 315m. Trzykrotna szerokość frontu działek objętych wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy wynosi zatem ok. 945m. Biorąc pod uwagę istniejące zainwestowanie - granica obszaru analizowanego została wyznaczona w odległości nieco powyżej 945m wokół dz. nr [...] obręb S., głównie po naturalnych elementach zagospodarowania terenu - jeżeli było to możliwe - którymi są przebiegające w tej części wsi S. drogi publiczne oraz po przebiegu geodezyjnych granic nieruchomości, wchodzących w skład obszaru poddanego analizie. Podkreślono, że obszaru analizowanego nie można rozszerzać dowolnie, w szczególności po to, aby poszukiwać kontynuacji funkcji dla wnioskowanego przedsięwzięcia (za wyrokiem NSA Zgodnie z wyrokiem NSA z 10 listopada 2015r., sygn. akt II OSK 548/14).
