history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2003-11-04 do 2004-01-01

[Zwiększenie podatku naliczonego] 1. Podatnicy importujący wyroby akcyzowe, wymienione w poz. 1 załącznika nr 6 do ustawy, z przeznaczeniem do ich chemicznego przerobu w procesie pirolizy, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

2. W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego, według zasad ustalonych odrębnie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, podatnik ten może zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę 1129,00 zł/1000 l .

3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy w cenach zakupu oleju napędowego zawarty był podatek akcyzowy lub gdy podatek akcyzowy został zapłacony od importu tych olejów.

4. Podatnicy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliwa lotniczego i olejów silnikowych do silników lotniczych zużytych w silnikach stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. (uchylony).

5a. [12] Podatnicy nabywający wyroby, o których mowa w poz. 11, 11a i 13 załącznika nr 1 oraz poz. 14, 14a i 14b załącznika nr 3 do rozporządzenia, obciążone podatkiem akcyzowym – z wyłączeniem paliw silnikowych, olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych towarów. Zwiększenie podatku naliczonego, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stosuje się, jeżeli nabyte wyroby są przeznaczone do wytworzenia przez podatnika innych towarów – z wyjątkiem wytworzenia paliw silnikowych, olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Kwota zwiększenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, nie obejmuje kwoty podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupu lub zapłaconego od importu towarów, podlegającego odliczeniu od należnego podatku akcyzowego lub zwrotowi.

6. Podatnicy sprzedający olej napędowy, opałowy i silnikowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych olejów, w przypadku bezpośredniej sprzedaży tych olejów z przeznaczeniem do silników okrętowych, podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (PKWiU 35.11.2, 35.11.3, 35.11.4, 35.11.5), wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.

7. Przepisy ust. 2 i 6 mają zastosowanie w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie stwierdzające, że zakupione paliwa zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie tego odliczenia.

[12] § 16 ust. 5a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 187, poz. 1828). Zmiana weszła w życie 4 listopada 2003 r.

Wersja obowiązująca od 2003-11-04 do 2004-01-01

[Zwiększenie podatku naliczonego] 1. Podatnicy importujący wyroby akcyzowe, wymienione w poz. 1 załącznika nr 6 do ustawy, z przeznaczeniem do ich chemicznego przerobu w procesie pirolizy, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

2. W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego, według zasad ustalonych odrębnie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, podatnik ten może zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę 1129,00 zł/1000 l .

3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy w cenach zakupu oleju napędowego zawarty był podatek akcyzowy lub gdy podatek akcyzowy został zapłacony od importu tych olejów.

4. Podatnicy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliwa lotniczego i olejów silnikowych do silników lotniczych zużytych w silnikach stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. (uchylony).

5a. [12] Podatnicy nabywający wyroby, o których mowa w poz. 11, 11a i 13 załącznika nr 1 oraz poz. 14, 14a i 14b załącznika nr 3 do rozporządzenia, obciążone podatkiem akcyzowym – z wyłączeniem paliw silnikowych, olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych towarów. Zwiększenie podatku naliczonego, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stosuje się, jeżeli nabyte wyroby są przeznaczone do wytworzenia przez podatnika innych towarów – z wyjątkiem wytworzenia paliw silnikowych, olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Kwota zwiększenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, nie obejmuje kwoty podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupu lub zapłaconego od importu towarów, podlegającego odliczeniu od należnego podatku akcyzowego lub zwrotowi.

6. Podatnicy sprzedający olej napędowy, opałowy i silnikowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych olejów, w przypadku bezpośredniej sprzedaży tych olejów z przeznaczeniem do silników okrętowych, podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (PKWiU 35.11.2, 35.11.3, 35.11.4, 35.11.5), wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.

7. Przepisy ust. 2 i 6 mają zastosowanie w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie stwierdzające, że zakupione paliwa zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie tego odliczenia.

[12] § 16 ust. 5a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 187, poz. 1828). Zmiana weszła w życie 4 listopada 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-09-01 do 2003-11-03

[Zwiększenie podatku naliczonego] 1. Podatnicy importujący wyroby akcyzowe, wymienione w poz. 1 załącznika nr 6 do ustawy, z przeznaczeniem do ich chemicznego przerobu w procesie pirolizy, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

2. W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego, według zasad ustalonych odrębnie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, podatnik ten może zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę 1129,00 zł/1000 l .

3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy w cenach zakupu oleju napędowego zawarty był podatek akcyzowy lub gdy podatek akcyzowy został zapłacony od importu tych olejów.

4. [25] Podatnicy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliwa lotniczego i olejów silnikowych do silników lotniczych zużytych w silnikach stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. [26] (uchylony).

5a. [27] Podatnicy nabywający wyroby, o których mowa w poz. 11 i 11a załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz poz. 14 i 14a załącznika nr 3 do rozporządzenia, obciążone podatkiem akcyzowym – z wyłączeniem paliw silnikowych i olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe lub oleje opałowe – mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych towarów. Zwiększenie podatku naliczonego, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stosuje się, jeżeli nabyte wyroby są przeznaczone i wykorzystane do wytworzenia przez podatnika innych towarów – z wyjątkiem wytworzenia paliw silnikowych, olejów opałowych oraz towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe lub oleje opałowe.

6. [28] Podatnicy sprzedający olej napędowy, opałowy i silnikowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych olejów, w przypadku bezpośredniej sprzedaży tych olejów z przeznaczeniem do silników okrętowych, podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (PKWiU 35.11.2, 35.11.3, 35.11.4, 35.11.5), wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.

7. Przepisy ust. 2 i 6 mają zastosowanie w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie stwierdzające, że zakupione paliwa zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie tego odliczenia.

[25] § 16 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 137, poz. 1305). Zmiana weszła w życie 1 września 2003 r.

[26] § 16 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 145, poz. 1407). Zmiana weszła w życie 1 września 2003 r.

[27] § 16 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 145, poz. 1407). Zmiana weszła w życie 1 września 2003 r.

[28] § 16 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 137, poz. 1305). Zmiana weszła w życie 1 września 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-01-01 do 2003-08-31

[Zwiększenie podatku naliczonego] 1. Podatnicy importujący wyroby akcyzowe, wymienione w poz. 1 załącznika nr 6 do ustawy, z przeznaczeniem do ich chemicznego przerobu w procesie pirolizy, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

2. W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego, według zasad ustalonych odrębnie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, podatnik ten może zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę 1129,00 zł/1000 l [35].

3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy w cenach zakupu oleju napędowego zawarty był podatek akcyzowy lub gdy podatek akcyzowy został zapłacony od importu tych olejów.

4. Podatnicy nabywający paliwo lotnicze mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliw zużytych do napędu silników stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. Podatnicy nabywający benzynę specjalną [36], z przeznaczeniem jej do wykorzystania w celach innych niż sprzedaż i wytwarzanie paliw płynnych i olejów opałowych, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tej benzyny.

6. Podatnicy sprzedający olej napędowy i opałowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tego oleju, w przypadku bezpośredniej sprzedaży oleju z przeznaczeniem do napędu silników okrętowych podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (PKWiU 35.11.2, 35.11.3, 35.11.4, 35.11.5) [37], wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.

7. Przepisy ust. 2 i 6 mają zastosowanie w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie stwierdzające, że zakupione paliwa zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie tego odliczenia.

[35] § 16 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 216, poz. 1829). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2003 r.

[36] § 16 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 216, poz. 1829). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2003 r.

[37] § 16 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 216, poz. 1829). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-03-26 do 2002-12-31

[Zwiększenie podatku naliczonego] 1. Podatnicy importujący wyroby akcyzowe, wymienione w poz. 1 załącznika nr 6 do ustawy, z przeznaczeniem do ich chemicznego przerobu w procesie pirolizy, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

2. W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego, według zasad ustalonych odrębnie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, podatnik ten może zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę 1104,00 zł/1000 l.

3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy w cenach zakupu oleju napędowego zawarty był podatek akcyzowy lub gdy podatek akcyzowy został zapłacony od importu tych olejów.

4. Podatnicy nabywający paliwo lotnicze mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliw zużytych do napędu silników stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. Podatnicy nabywający benzynę lakierniczą, z przeznaczeniem jej do wykorzystania w celach innych niż sprzedaż i wytwarzanie paliw płynnych i olejów opałowych, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tej benzyny.

6. Podatnicy sprzedający olej napędowy i opałowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tego oleju, w przypadku bezpośredniej sprzedaży oleju z przeznaczeniem do napędu silników okrętowych podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (SWW: 1051, 1052, 1053 i 1054), wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.

7. Przepisy ust. 2 i 6 mają zastosowanie w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie stwierdzające, że zakupione paliwa zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie tego odliczenia.