history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2006-04-27 do 2009-03-01    (Dz.U.2006.72.500 tekst jednolity)

1. Zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

3. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot, dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1) posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem;

2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;

6) podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

7) prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych pod warunkiem, że:

1) uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych, dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;

4) importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, oprócz danych określonych w ust. 6, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1.

8. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, może być złożone na dokumencie sporządzonym w związku z dostawą benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych.

9. Dokument, o którym mowa w ust. 8, powinien zawierać co najmniej:

1) numer dokumentu;

2) datę dostawy;

3) miejsce dostawy;

4) nazwę zaopatrywanego statku powietrznego;

5) dane identyfikacyjne środka transportu, którym dokonano dostawy;

6) rodzaj dostarczanej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

7) ilość dostarczonej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

8) podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy;

9) podpis osoby odbierającej wyroby.

10. Jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, o którym mowa w ust. 8, nie stosuje się przepisu ust. 7.

Wersja obowiązująca od 2006-04-27 do 2009-03-01    (Dz.U.2006.72.500 tekst jednolity)

1. Zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

3. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot, dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1) posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem;

2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;

6) podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

7) prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych pod warunkiem, że:

1) uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych, dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;

4) importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, oprócz danych określonych w ust. 6, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1.

8. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, może być złożone na dokumencie sporządzonym w związku z dostawą benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych.

9. Dokument, o którym mowa w ust. 8, powinien zawierać co najmniej:

1) numer dokumentu;

2) datę dostawy;

3) miejsce dostawy;

4) nazwę zaopatrywanego statku powietrznego;

5) dane identyfikacyjne środka transportu, którym dokonano dostawy;

6) rodzaj dostarczanej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

7) ilość dostarczonej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

8) podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy;

9) podpis osoby odbierającej wyroby.

10. Jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, o którym mowa w ust. 8, nie stosuje się przepisu ust. 7.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-01-01 do 2006-04-26

[Benzyna silnikowa lotnicza] 1. Zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

3. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot, dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1) posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem;

2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;

6) podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

7) [2] prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych pod warunkiem, że:

1) uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych, dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;

4) importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, oprócz danych określonych w ust. 6, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1.

8. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, może być złożone na dokumencie sporządzonym w związku z dostawą benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych.

9. Dokument, o którym mowa w ust. 8, powinien zawierać co najmniej:

1) numer dokumentu;

2) datę dostawy;

3) miejsce dostawy;

4) nazwę zaopatrywanego statku powietrznego;

5) dane identyfikacyjne środka transportu, którym dokonano dostawy;

6) rodzaj dostarczanej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

7) ilość dostarczonej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

8) podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy;

9) podpis osoby odbierającej wyroby.

10. Jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, o którym mowa w ust. 8, nie stosuje się przepisu ust. 7.

[2] § 7 ust. 4 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 252, poz. 2126). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2006 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-08-20 do 2005-12-31

[Benzyna silnikowa lotnicza] [3] 1. Zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

3. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot, dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1) posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem;

2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;

6) podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych pod warunkiem, że:

1) uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych, dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;

4) importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3) określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, oprócz danych określonych w ust. 6, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1.

8. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 3, może być złożone na dokumencie sporządzonym w związku z dostawą benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych.

9. Dokument, o którym mowa w ust. 8, powinien zawierać co najmniej:

1) numer dokumentu;

2) datę dostawy;

3) miejsce dostawy;

4) nazwę zaopatrywanego statku powietrznego;

5) dane identyfikacyjne środka transportu, którym dokonano dostawy;

6) rodzaj dostarczanej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

7) ilość dostarczonej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

8) podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy;

9) podpis osoby odbierającej wyroby.

10. Jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, o którym mowa w ust. 8, nie stosuje się przepisu ust. 7.

[3] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 181, poz. 1875). Zmiana weszła w życie 20 sierpnia 2004 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-05-01 do 2004-08-19

[Benzyna silnikowa lotnicza] 1. Zwalnia się od akcyzy benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje silnikowe do silników lotniczych wykorzystywane do statków powietrznych, z wyjątkiem prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym; za prywatny lot o charakterze rekreacyjnym uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych bezpośrednio podmiotom posiadającym statki powietrzne.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający ze składu podatkowego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje silnikowe do silników lotniczych, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną przeznaczone do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot uprawniony do zwolnienia posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

4) podmiot uprawniony do zwolnienia potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

5) podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych paliw silnikowych;

6) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu uprawnionego do zwolnienia benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje silnikowe do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1.

4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający z państwa trzeciego benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub oleje silnikowe do silników lotniczych dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną przeznaczone do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot uprawniony do zwolnienia posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

4) podmiot uprawniony do zwolnienia podatkowego prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych;

5) podmiot posiadający statek powietrzny lub statki powietrzne, nabywający od podmiotu uprawnionego do zwolnienia benzynę silnikową lotniczą do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje silnikowe do silników lotniczych, złoży oświadczenie, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1.

5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych;

3) określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 6 i ust. 4 pkt 5, oprócz danych określonych w ust. 5, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu paliw przez te statki powietrzne.