history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-09-27 do 2011-08-01    (Dz.U.2010.176.1190 tekst jednolity)

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. [Wygaśnięcie mandatu radnego] 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

1a) (utracił moc);

1b) [149] niezłożenia w terminach, określonych w odrębnych przepisach, oświadczenia o swoim stanie majątkowym;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [150] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. [151] W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 1b, 2a i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[149] Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 1 pkt 1b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.).

[150] Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055) art. 190 ust. 1 pkt 2b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 1 maja 2004 r.).

[151] Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 3 ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.). Do tego czasu ma zastosowanie poniższe brzmienie art. 190 ust. 3:

„3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.”

Wersja obowiązująca od 2010-09-27 do 2011-08-01    (Dz.U.2010.176.1190 tekst jednolity)

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. [Wygaśnięcie mandatu radnego] 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

1a) (utracił moc);

1b) [149] niezłożenia w terminach, określonych w odrębnych przepisach, oświadczenia o swoim stanie majątkowym;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [150] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. [151] W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 1b, 2a i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[149] Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 1 pkt 1b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.).

[150] Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055) art. 190 ust. 1 pkt 2b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 1 maja 2004 r.).

[151] Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 3 ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.). Do tego czasu ma zastosowanie poniższe brzmienie art. 190 ust. 3:

„3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.”

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-10-25 do 2010-09-26

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. [Wygaśnięcie mandatu radnego] 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

1a) (utracił moc);

1b) [117] niezłożenia w terminach, określonych w odrębnych przepisach, oświadczenia o swoim stanie majątkowym;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [118] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. [119] W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 1b, 2a i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[117] Art. 190 ust. 1 pkt 1b dodany przez art. 4 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111). Zmiana weszła w życie 25 października 2008 r.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 1 pkt 1b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.).

[118] Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055) art. 190 ust. 1 pkt 2b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 1 maja 2004 r.).

[119] Art. 190 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111). Zmiana weszła w życie 25 października 2008 r.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111) art. 190 ust. 3 ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie (ustawa weszła w życie 25 października 2008 r.).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-03-19 do 2008-10-24

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

1a) [105] (utracił moc);

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [106] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[105] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2007 r. (Dz.U. Nr 48, poz. 327) art. 190 ust. 1 pkt 1a dodany przez art. 2 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1457, ost. zm.: Dz.U. z 2006 r. Nr 146, poz. 1055), jest niezgodny z art. 31 ust. 3 oraz z art. 2 Konstytucji RP. Art. 190 ust. 1 pkt 1a utracił moc 19 marca 2007 r.

[106] Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055) art. 190 ust. 1 pkt 2b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-09-01 do 2007-03-18

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

1a) [112] niezłożenia w terminach, określonych w odrębnych przepisach, oświadczenia o swoim stanie majątkowym, oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez małżonka lub informacji o zatrudnieniu, rozpoczęciu świadczenia pracy lub wykonywania czynności zarobkowych albo zmianie stanowiska małżonka;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [113] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[112]   Art. 190 ust. 1 pkt 1a dodany przez art. 2 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1457; ost. zm.: Dz.U. z 2006 r. Nr 146, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 września 2006 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której weszła w życie.

[113] Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055) art. 190 ust. 1 pkt 2b ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-03-31 do 2006-08-31

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [132] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) [133] (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[132] Art. 190 ust. 1 pkt 2b dodany przez art. 1 pkt 63 lit. a) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

[133] Art. 190 ust. 1 pkt 4 uchylony przez art. 1 pkt 63 lit. b) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-07-27 do 2005-03-30

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [125] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) [126] (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[125] Art. 190 ust. 1 pkt 2b dodany przez art. 1 pkt 63 lit. a) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

[126] Art. 190 ust. 1 pkt 4 uchylony przez art. 1 pkt 63 lit. b) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-05-01 do 2004-07-26

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

2b) [121] wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) [122] (uchylony);

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

[121] Art. 190 ust. 1 pkt 2b dodany przez art. 1 pkt 63 lit. a) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

[122] Art. 190 ust. 1 pkt 4 uchylony przez art. 1 pkt 63 lit. b) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 102, poz. 1055). Zmiana weszła w życie 1 maja 2004 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której ustawa weszła w życie.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-09-12 do 2004-04-30    (Dz.U.2003.159.1547 tekst jednolity)

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania;

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu;

2a) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;

4) prawomocnego skazującego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo umyślne;

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu.

5. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

6. W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1998-08-11

Rozdział 37

Wygaśnięcie mandatu radnego

Art. 190.  1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania,

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu,

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

4) prawomocnego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

5) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu.