history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-12-29 do 2024-03-29

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Siły Zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

3) dokument – informację utrwaloną w formie pisemnej, graficznej, elektronicznej lub innej, a w szczególności książkę, dziennik, zestawienie, kartę, wykaz, listę, meldunek, sprawozdanie, zapotrzebowanie, plan, analizę, koncepcję, pismo, notatkę, zdjęcie fotograficzne, dyskietkę, płytę CD lub inny informatyczny nośnik danych;

4) dokument ewidencyjny – dokument, o którym mowa w pkt 3, zawierający dane osób objętych ewidencją wojskową;

5) dokument aktualizujący – dokument, który jest włączany do dokumentów ewidencyjnych lub stanowiący podstawę aktualizacji danych zamieszczanych w tych dokumentach;

6) ewidencja wojskowa – zbiór wszystkich dokumentów ewidencyjnych i dokumentów aktualizujących;

7) kartoteka ewidencyjna – uporządkowany zbiór kart ewidencyjnych poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową;

8) karta ewidencyjna – zbiór danych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w formie kartoteki;

9) indywidualny zbiór ewidencyjny – zbiór danych osobowych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w informatycznej bazie ewidencyjnej, gromadzonych i przetwarzanych w zakresie określonym w § 13;

10) informatyczna baza ewidencyjna – indywidualne zbiory ewidencyjne poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym;

11) księga ewidencji – księgę ewidencji osób podlegających ewidencji wojskowej;

12) skreślenie z ewidencji wojskowej – odnotowanie tego faktu w księdze ewidencji, karcie ewidencyjnej albo indywidualnym zbiorze ewidencyjnym poszczególnej osoby, wyłączenie karty ewidencyjnej z kartoteki ewidencyjnej i przekazanie jej do archiwum wojskowej komendy uzupełnień albo wyłączenie indywidualnego zbioru ewidencyjnego tej osoby z informatycznej bazy ewidencyjnej i przeniesienie go do archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień;

13) skreślenie z ewidencji wojskowej jednostki wojskowej – odnotowanie w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej faktu skreślenia osoby, której dane gromadzono i przetwarzano w ewidencji wojskowej, ze stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej czasu pokoju lub wojny, oznaczające zarazem zaprzestanie dokonywania wpisów we wtórniku karty ewidencyjnej lub zamieszczania danych w indywidualnym zbiorze ewidencyjnym tej osoby, wyłączenie tego wtórnika z kartoteki ewidencyjnej lub tego zbioru z informatycznej bazy ewidencyjnej i przekazanie tych dokumentów do wojskowej komendy uzupełnień lub innej jednostki wojskowej;

14) archiwum wojskowej komendy uzupełnień – wydzielone i zabezpieczone pomieszczenie w wojskowej komendzie uzupełnień, do którego nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, przeznaczone do przechowywania dokumentów ewidencyjnych, dokumentów aktualizujących, teczek akt personalnych byłych żołnierzy zawodowych do stopnia pułkownika włącznie oraz ksiąg ewidencji w zakresie osób skreślonych z ewidencji wojskowej do czasu zniszczenia tych dokumentów lub ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego;

15) archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień – wydzieloną część informatycznej bazy ewidencyjnej, do której nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, zawierającą dane osób skreślonych z ewidencji wojskowej, przechowywanych do czasu ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego lub ich usunięcia;

16) dowódca jednostki wojskowej – dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika jednostki wojskowej;

17) [1]  użytkownik – osobę upoważnioną do przetwarzania danych w ewidencji wojskowej, stosownie do zakresu jej obowiązków lub posiadanego w tym zakresie upoważnienia, przez:

a) szefa komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach organizacji i uzupełnień w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu centralnym,

b) szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu wojewódzkim,

c) wojskowego komendanta uzupełnień w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu terenowym,

d) dowódcę jednostki wojskowej w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej w jednostce wojskowej;

18) osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej – osobę, która stawiła się do kwalifikacji wojskowej lub zgłosiła się do wojskowego komendanta uzupełnień w trybie art. 34 ustawy, do czasu przeniesienia jej do rezerwy lub skreślenia z ewidencji wojskowej.

[1] § 2 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji wojskowej (Dz.U. poz. 2229). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-12-29 do 2024-03-29

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Siły Zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

3) dokument – informację utrwaloną w formie pisemnej, graficznej, elektronicznej lub innej, a w szczególności książkę, dziennik, zestawienie, kartę, wykaz, listę, meldunek, sprawozdanie, zapotrzebowanie, plan, analizę, koncepcję, pismo, notatkę, zdjęcie fotograficzne, dyskietkę, płytę CD lub inny informatyczny nośnik danych;

4) dokument ewidencyjny – dokument, o którym mowa w pkt 3, zawierający dane osób objętych ewidencją wojskową;

5) dokument aktualizujący – dokument, który jest włączany do dokumentów ewidencyjnych lub stanowiący podstawę aktualizacji danych zamieszczanych w tych dokumentach;

6) ewidencja wojskowa – zbiór wszystkich dokumentów ewidencyjnych i dokumentów aktualizujących;

7) kartoteka ewidencyjna – uporządkowany zbiór kart ewidencyjnych poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową;

8) karta ewidencyjna – zbiór danych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w formie kartoteki;

9) indywidualny zbiór ewidencyjny – zbiór danych osobowych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w informatycznej bazie ewidencyjnej, gromadzonych i przetwarzanych w zakresie określonym w § 13;

10) informatyczna baza ewidencyjna – indywidualne zbiory ewidencyjne poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym;

11) księga ewidencji – księgę ewidencji osób podlegających ewidencji wojskowej;

12) skreślenie z ewidencji wojskowej – odnotowanie tego faktu w księdze ewidencji, karcie ewidencyjnej albo indywidualnym zbiorze ewidencyjnym poszczególnej osoby, wyłączenie karty ewidencyjnej z kartoteki ewidencyjnej i przekazanie jej do archiwum wojskowej komendy uzupełnień albo wyłączenie indywidualnego zbioru ewidencyjnego tej osoby z informatycznej bazy ewidencyjnej i przeniesienie go do archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień;

13) skreślenie z ewidencji wojskowej jednostki wojskowej – odnotowanie w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej faktu skreślenia osoby, której dane gromadzono i przetwarzano w ewidencji wojskowej, ze stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej czasu pokoju lub wojny, oznaczające zarazem zaprzestanie dokonywania wpisów we wtórniku karty ewidencyjnej lub zamieszczania danych w indywidualnym zbiorze ewidencyjnym tej osoby, wyłączenie tego wtórnika z kartoteki ewidencyjnej lub tego zbioru z informatycznej bazy ewidencyjnej i przekazanie tych dokumentów do wojskowej komendy uzupełnień lub innej jednostki wojskowej;

14) archiwum wojskowej komendy uzupełnień – wydzielone i zabezpieczone pomieszczenie w wojskowej komendzie uzupełnień, do którego nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, przeznaczone do przechowywania dokumentów ewidencyjnych, dokumentów aktualizujących, teczek akt personalnych byłych żołnierzy zawodowych do stopnia pułkownika włącznie oraz ksiąg ewidencji w zakresie osób skreślonych z ewidencji wojskowej do czasu zniszczenia tych dokumentów lub ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego;

15) archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień – wydzieloną część informatycznej bazy ewidencyjnej, do której nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, zawierającą dane osób skreślonych z ewidencji wojskowej, przechowywanych do czasu ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego lub ich usunięcia;

16) dowódca jednostki wojskowej – dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika jednostki wojskowej;

17) [1]  użytkownik – osobę upoważnioną do przetwarzania danych w ewidencji wojskowej, stosownie do zakresu jej obowiązków lub posiadanego w tym zakresie upoważnienia, przez:

a) szefa komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach organizacji i uzupełnień w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu centralnym,

b) szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu wojewódzkim,

c) wojskowego komendanta uzupełnień w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej na szczeblu terenowym,

d) dowódcę jednostki wojskowej w zakresie ewidencji wojskowej prowadzonej w jednostce wojskowej;

18) osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej – osobę, która stawiła się do kwalifikacji wojskowej lub zgłosiła się do wojskowego komendanta uzupełnień w trybie art. 34 ustawy, do czasu przeniesienia jej do rezerwy lub skreślenia z ewidencji wojskowej.

[1] § 2 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji wojskowej (Dz.U. poz. 2229). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-05 do 2020-12-28

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Siły Zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

3) dokument – informację utrwaloną w formie pisemnej, graficznej, elektronicznej lub innej, a w szczególności książkę, dziennik, zestawienie, kartę, wykaz, listę, meldunek, sprawozdanie, zapotrzebowanie, plan, analizę, koncepcję, pismo, notatkę, zdjęcie fotograficzne, dyskietkę, płytę CD lub inny informatyczny nośnik danych;

4) dokument ewidencyjny – dokument, o którym mowa w pkt 3, zawierający dane osób objętych ewidencją wojskową;

5) dokument aktualizujący – dokument, który jest włączany do dokumentów ewidencyjnych lub stanowiący podstawę aktualizacji danych zamieszczanych w tych dokumentach;

6) ewidencja wojskowa – zbiór wszystkich dokumentów ewidencyjnych i dokumentów aktualizujących;

7) kartoteka ewidencyjna – uporządkowany zbiór kart ewidencyjnych poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową;

8) karta ewidencyjna – zbiór danych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w formie kartoteki;

9) indywidualny zbiór ewidencyjny – zbiór danych osobowych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w informatycznej bazie ewidencyjnej, gromadzonych i przetwarzanych w zakresie określonym w § 13;

10) informatyczna baza ewidencyjna – indywidualne zbiory ewidencyjne poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym;

11) księga ewidencji – księgę ewidencji osób podlegających ewidencji wojskowej;

12) [1] skreślenie z ewidencji wojskowej – odnotowanie tego faktu w księdze ewidencji, karcie ewidencyjnej albo indywidualnym zbiorze ewidencyjnym poszczególnej osoby, wyłączenie karty ewidencyjnej z kartoteki ewidencyjnej i przekazanie jej do archiwum wojskowej komendy uzupełnień albo wyłączenie indywidualnego zbioru ewidencyjnego tej osoby z informatycznej bazy ewidencyjnej i przeniesienie go do archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień;

13) skreślenie z ewidencji wojskowej jednostki wojskowej – odnotowanie w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej faktu skreślenia osoby, której dane gromadzono i przetwarzano w ewidencji wojskowej, ze stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej czasu pokoju lub wojny, oznaczające zarazem zaprzestanie dokonywania wpisów we wtórniku karty ewidencyjnej lub zamieszczania danych w indywidualnym zbiorze ewidencyjnym tej osoby, wyłączenie tego wtórnika z kartoteki ewidencyjnej lub tego zbioru z informatycznej bazy ewidencyjnej i przekazanie tych dokumentów do wojskowej komendy uzupełnień lub innej jednostki wojskowej;

14) [2]  archiwum wojskowej komendy uzupełnień – wydzielone i zabezpieczone pomieszczenie w wojskowej komendzie uzupełnień, do którego nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, przeznaczone do przechowywania dokumentów ewidencyjnych, dokumentów aktualizujących, teczek akt personalnych byłych żołnierzy zawodowych do stopnia pułkownika włącznie oraz ksiąg ewidencji w zakresie osób skreślonych z ewidencji wojskowej do czasu zniszczenia tych dokumentów lub ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego;

15) archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień – wydzieloną część informatycznej bazy ewidencyjnej, do której nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, zawierającą dane osób skreślonych z ewidencji wojskowej, przechowywanych do czasu ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego lub ich usunięcia;

16) dowódca jednostki wojskowej – dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika jednostki wojskowej;

17) użytkownik – osobę upoważnioną do przetwarzania danych w ewidencji wojskowej, stosownie do zakresu jej obowiązków lub upoważnienia, w tym pracownika lub żołnierza zawodowego pełniącego służbę wojskową w komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach organizacji i uzupełnień, wojewódzkim sztabie wojskowym, wojskowej komendzie uzupełnień lub jednostce wojskowej;

18) osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej – osobę, która stawiła się do kwalifikacji wojskowej lub zgłosiła się do wojskowego komendanta uzupełnień w trybie art. 34 ustawy, do czasu przeniesienia jej do rezerwy lub skreślenia z ewidencji wojskowej.

[1] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 grudnia 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji wojskowej (Dz.U. poz. 2152). Zmiana weszła w życie 5 stycznia 2016 r.

[2] § 2 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 grudnia 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji wojskowej (Dz.U. poz. 2152). Zmiana weszła w życie 5 stycznia 2016 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-01-01 do 2016-01-04

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Siły Zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

3) dokument – informację utrwaloną w formie pisemnej, graficznej, elektronicznej lub innej, a w szczególności książkę, dziennik, zestawienie, kartę, wykaz, listę, meldunek, sprawozdanie, zapotrzebowanie, plan, analizę, koncepcję, pismo, notatkę, zdjęcie fotograficzne, dyskietkę, płytę CD lub inny informatyczny nośnik danych;

4) dokument ewidencyjny – dokument, o którym mowa w pkt 3, zawierający dane osób objętych ewidencją wojskową;

5) dokument aktualizujący – dokument, który jest włączany do dokumentów ewidencyjnych lub stanowiący podstawę aktualizacji danych zamieszczanych w tych dokumentach;

6) ewidencja wojskowa – zbiór wszystkich dokumentów ewidencyjnych i dokumentów aktualizujących;

7) kartoteka ewidencyjna – uporządkowany zbiór kart ewidencyjnych poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową;

8) karta ewidencyjna – zbiór danych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w formie kartoteki;

9) indywidualny zbiór ewidencyjny – zbiór danych osobowych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w informatycznej bazie ewidencyjnej, gromadzonych i przetwarzanych w zakresie określonym w § 13;

10) informatyczna baza ewidencyjna – indywidualne zbiory ewidencyjne poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym;

11) księga ewidencji – księgę ewidencji osób podlegających ewidencji wojskowej;

12) skreślenie z ewidencji wojskowej – odnotowanie tego faktu w księdze ewidencji oraz zaprzestanie dokonywania wpisów w karcie ewidencyjnej lub zamieszczania danych ewidencyjnych poszczególnej osoby objętej ewidencją wojskową prowadzonych w informatycznej bazie ewidencyjnej i wyłączenie tej karty z kartoteki ewidencyjnej lub tych danych z informatycznej bazy ewidencyjnej oraz przekazanie ich do archiwum wojskowej komendy uzupełnień;

13) skreślenie z ewidencji wojskowej jednostki wojskowej – odnotowanie w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej faktu skreślenia osoby, której dane gromadzono i przetwarzano w ewidencji wojskowej, ze stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej czasu pokoju lub wojny, oznaczające zarazem zaprzestanie dokonywania wpisów we wtórniku karty ewidencyjnej lub zamieszczania danych w indywidualnym zbiorze ewidencyjnym tej osoby, wyłączenie tego wtórnika z kartoteki ewidencyjnej lub tego zbioru z informatycznej bazy ewidencyjnej i przekazanie tych dokumentów do wojskowej komendy uzupełnień lub innej jednostki wojskowej;

14) archiwum wojskowej komendy uzupełnień – wydzielone i zabezpieczone pomieszczenie w wojskowej komendzie uzupełnień, do którego nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, przeznaczone do przechowywania dokumentów ewidencyjnych, dokumentów aktualizujących, teczek akt personalnych byłych żołnierzy zawodowych do stopnia podpułkownika włącznie oraz ksiąg ewidencji w zakresie osób skreślonych z ewidencji wojskowej do czasu zniszczenia tych dokumentów lub ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego;

15) archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień – wydzieloną część informatycznej bazy ewidencyjnej, do której nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, zawierającą dane osób skreślonych z ewidencji wojskowej, przechowywanych do czasu ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego lub ich usunięcia;

16) dowódca jednostki wojskowej – dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika jednostki wojskowej;

17) [1] użytkownik – osobę upoważnioną do przetwarzania danych w ewidencji wojskowej, stosownie do zakresu jej obowiązków lub upoważnienia, w tym pracownika lub żołnierza zawodowego pełniącego służbę wojskową w komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach organizacji i uzupełnień, wojewódzkim sztabie wojskowym, wojskowej komendzie uzupełnień lub jednostce wojskowej;

18) osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej – osobę, która stawiła się do kwalifikacji wojskowej lub zgłosiła się do wojskowego komendanta uzupełnień w trybie art. 34 ustawy, do czasu przeniesienia jej do rezerwy lub skreślenia z ewidencji wojskowej.

[1] § 2 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 listopada 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji wojskowej (Dz.U. poz. 1526). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2010-11-11 do 2013-12-31

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Siły Zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

3) dokument – informację utrwaloną w formie pisemnej, graficznej, elektronicznej lub innej, a w szczególności książkę, dziennik, zestawienie, kartę, wykaz, listę, meldunek, sprawozdanie, zapotrzebowanie, plan, analizę, koncepcję, pismo, notatkę, zdjęcie fotograficzne, dyskietkę, płytę CD lub inny informatyczny nośnik danych;

4) dokument ewidencyjny – dokument, o którym mowa w pkt 3, zawierający dane osób objętych ewidencją wojskową;

5) dokument aktualizujący – dokument, który jest włączany do dokumentów ewidencyjnych lub stanowiący podstawę aktualizacji danych zamieszczanych w tych dokumentach;

6) ewidencja wojskowa – zbiór wszystkich dokumentów ewidencyjnych i dokumentów aktualizujących;

7) kartoteka ewidencyjna – uporządkowany zbiór kart ewidencyjnych poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową;

8) karta ewidencyjna – zbiór danych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w formie kartoteki;

9) indywidualny zbiór ewidencyjny – zbiór danych osobowych osoby objętej ewidencją wojskową prowadzoną w informatycznej bazie ewidencyjnej, gromadzonych i przetwarzanych w zakresie określonym w § 13;

10) informatyczna baza ewidencyjna – indywidualne zbiory ewidencyjne poszczególnych osób objętych ewidencją wojskową, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym;

11) księga ewidencji – księgę ewidencji osób podlegających ewidencji wojskowej;

12) skreślenie z ewidencji wojskowej – odnotowanie tego faktu w księdze ewidencji oraz zaprzestanie dokonywania wpisów w karcie ewidencyjnej lub zamieszczania danych ewidencyjnych poszczególnej osoby objętej ewidencją wojskową prowadzonych w informatycznej bazie ewidencyjnej i wyłączenie tej karty z kartoteki ewidencyjnej lub tych danych z informatycznej bazy ewidencyjnej oraz przekazanie ich do archiwum wojskowej komendy uzupełnień;

13) skreślenie z ewidencji wojskowej jednostki wojskowej – odnotowanie w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej faktu skreślenia osoby, której dane gromadzono i przetwarzano w ewidencji wojskowej, ze stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej czasu pokoju lub wojny, oznaczające zarazem zaprzestanie dokonywania wpisów we wtórniku karty ewidencyjnej lub zamieszczania danych w indywidualnym zbiorze ewidencyjnym tej osoby, wyłączenie tego wtórnika z kartoteki ewidencyjnej lub tego zbioru z informatycznej bazy ewidencyjnej i przekazanie tych dokumentów do wojskowej komendy uzupełnień lub innej jednostki wojskowej;

14) archiwum wojskowej komendy uzupełnień – wydzielone i zabezpieczone pomieszczenie w wojskowej komendzie uzupełnień, do którego nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, przeznaczone do przechowywania dokumentów ewidencyjnych, dokumentów aktualizujących, teczek akt personalnych byłych żołnierzy zawodowych do stopnia podpułkownika włącznie oraz ksiąg ewidencji w zakresie osób skreślonych z ewidencji wojskowej do czasu zniszczenia tych dokumentów lub ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego;

15) archiwum informatycznej bazy ewidencyjnej wojskowej komendy uzupełnień – wydzieloną część informatycznej bazy ewidencyjnej, do której nie stosuje się przepisów dotyczących archiwów tworzących państwową sieć archiwalną, zawierającą dane osób skreślonych z ewidencji wojskowej, przechowywanych do czasu ich przekazania do właściwego archiwum wojskowego lub ich usunięcia;

16) dowódca jednostki wojskowej – dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika jednostki wojskowej;

17) użytkownik – osobę upoważnioną do przetwarzania danych w ewidencji wojskowej, stosownie do zakresu jej obowiązków lub upoważnienia, w tym pracownika lub żołnierza zawodowego pełniącego służbę wojskową w komórce organizacyjnej Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwej w sprawach osobowych, wojewódzkim sztabie wojskowym, wojskowej komendzie uzupełnień lub jednostce wojskowej;

18) osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej – osobę, która stawiła się do kwalifikacji wojskowej lub zgłosiła się do wojskowego komendanta uzupełnień w trybie art. 34 ustawy, do czasu przeniesienia jej do rezerwy lub skreślenia z ewidencji wojskowej.