Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo] 1. [53] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu stosuje się na wlocie z pierwszeństwem przejazdu:
1) drogi klasy S – wyłącznie na skrzyżowaniu znajdującym się na początku lub na końcu tej drogi;
2) drogi klasy GP.
2. [54] Na drogach niższych klas, niż wymienione w ust. 1, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie z pierwszeństwem przejazdu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*) |
(km/h) |
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu |
(m) |
15 |
20 |
30 |
40 |
50 |
55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) |
|||||
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
-6 |
30 |
40 |
60 |
80 |
105 |
140 |
-4 |
25 |
35 |
55 |
70 |
90 |
120 |
-2 |
20 |
30 |
45 |
60 |
80 |
105 |
0 |
15 |
25 |
40 |
50 |
70 |
95 |
2 |
10 |
20 |
35 |
45 |
60 |
85 |
4 |
10 |
15 |
30 |
40 |
55 |
75 |
6 |
10 |
15 |
25 |
35 |
50 |
65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
3) odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.
5. [55] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie drogi podporządkowanej może być stosowany wyłącznie na skrzyżowaniu wyposażonym w sygnalizację świetlną.
[53] § 66 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[54] § 66 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[55] § 66 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo] 1. [53] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu stosuje się na wlocie z pierwszeństwem przejazdu:
1) drogi klasy S – wyłącznie na skrzyżowaniu znajdującym się na początku lub na końcu tej drogi;
2) drogi klasy GP.
2. [54] Na drogach niższych klas, niż wymienione w ust. 1, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie z pierwszeństwem przejazdu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*) |
(km/h) |
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu |
(m) |
15 |
20 |
30 |
40 |
50 |
55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) |
|||||
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
-6 |
30 |
40 |
60 |
80 |
105 |
140 |
-4 |
25 |
35 |
55 |
70 |
90 |
120 |
-2 |
20 |
30 |
45 |
60 |
80 |
105 |
0 |
15 |
25 |
40 |
50 |
70 |
95 |
2 |
10 |
20 |
35 |
45 |
60 |
85 |
4 |
10 |
15 |
30 |
40 |
55 |
75 |
6 |
10 |
15 |
25 |
35 |
50 |
65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
3) odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.
5. [55] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie drogi podporządkowanej może być stosowany wyłącznie na skrzyżowaniu wyposażonym w sygnalizację świetlną.
[53] § 66 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[54] § 66 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[55] § 66 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo ] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:
1) wlocie drogi klasy S;
2) wlocie ulicy klasy GP.
2. Dodatkowy pas może być także stosowany na wlotach pozostałych dróg klasy GP oraz dróg klasy G i Z, jeżeli są one dwujezdniowe lub wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*) |
(km/h) |
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu |
(m) |
15 |
20 |
30 |
40 |
50 |
55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) |
|||||
≤50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
-6 |
30 |
40 |
60 |
80 |
105 |
140 |
-4 |
25 |
35 |
55 |
70 |
90 |
120 |
-2 |
20 |
30 |
45 |
60 |
80 |
105 |
0 |
15 |
25 |
40 |
50 |
70 |
95 |
2 |
10 |
20 |
35 |
45 |
60 |
85 |
4 |
10 |
15 |
30 |
40 |
55 |
75 |
6 |
10 |
15 |
25 |
35 |
50 |
65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
3) odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:
1) wlocie drogi klasy S,
2) wlocie ulicy klasy GP.
2. Dodatkowy pas może być także stosowany na wlotach pozostałych dróg klasy GP oraz dróg klasy G i Z, jeżeli są one dwujezdniowe lub wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*) (km/h)
|
≤50
|
60
|
70
|
80
|
90
|
100
|
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m)
|
15
|
20
|
30
|
40
|
50
|
55
|
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h)
|
|||||
≤50
|
60
|
70
|
80
|
90
|
100
|
|
-6
|
30
|
40
|
60
|
80
|
105
|
140
|
-4
|
25
|
35
|
55
|
70
|
90
|
120
|
-2
|
20
|
30
|
45
|
60
|
80
|
105
|
0
|
15
|
25
|
40
|
50
|
70
|
95
|
2
|
10
|
20
|
35
|
45
|
60
|
85
|
4
|
10
|
15
|
30
|
40
|
55
|
75
|
6
|
10
|
15
|
25
|
35
|
50
|
65
|
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
3) odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.