history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2016-06-22 do 2023-10-14

§ 2. [Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej] 1. Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej składa się do dyrektora urzędu morskiego.

2. [1] Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, PESEL (jeżeli go nadano), adres do korespondencji, obywatelstwo, wzrost, kolor oczu, znaki szczególne i podpis osoby składającej wniosek oraz treść żądania.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;

2) ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092) – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej „ustawą”;

3) [2] zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie książeczki żeglarskiej, w przypadku ucznia niepełnoletniego, oraz oświadczenie dyrektora szkoły ponadpodstawowej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania, lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadpodstawowej – w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadpodstawowej;

4) oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia – w przypadku gdy wniosek składa student;

5) zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wydanie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego – w przypadku gdy wniosek składa młodociany;

6) oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;

7) świadectwo zdrowia stwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego lekarza, ważne nie krócej niż przez miesiąc od dnia złożenia wniosku – w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;

8) dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej.

4. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

5. Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.

6. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:

1) do wniosku należy dołączyć:

a) plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

b) skany dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2–8, oraz skan podpisu;

2) [3] opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnia w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

7. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku – paszport.

[1] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

[2] § 2 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

[3] § 2 ust. 6 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

Wersja obowiązująca od 2016-06-22 do 2023-10-14

§ 2. [Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej] 1. Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej składa się do dyrektora urzędu morskiego.

2. [1] Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, PESEL (jeżeli go nadano), adres do korespondencji, obywatelstwo, wzrost, kolor oczu, znaki szczególne i podpis osoby składającej wniosek oraz treść żądania.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;

2) ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092) – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej „ustawą”;

3) [2] zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie książeczki żeglarskiej, w przypadku ucznia niepełnoletniego, oraz oświadczenie dyrektora szkoły ponadpodstawowej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania, lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadpodstawowej – w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadpodstawowej;

4) oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia – w przypadku gdy wniosek składa student;

5) zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wydanie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego – w przypadku gdy wniosek składa młodociany;

6) oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;

7) świadectwo zdrowia stwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego lekarza, ważne nie krócej niż przez miesiąc od dnia złożenia wniosku – w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;

8) dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej.

4. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

5. Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.

6. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:

1) do wniosku należy dołączyć:

a) plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

b) skany dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2–8, oraz skan podpisu;

2) [3] opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnia w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

7. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku – paszport.

[1] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

[2] § 2 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

[3] § 2 ust. 6 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 1015). Zmiana weszła w życie 22 czerwca 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-12 do 2016-06-21

§ 2. [Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej] 1. Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej składa się do dyrektora urzędu morskiego.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, wzrost, kolor oczu, znaki szczególne i podpis osoby składającej wniosek oraz treść żądania.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;

2) ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092) – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej „ustawą”;

3) oświadczenie dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadgimnazjalnej – w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadgimnazjalnej;

4) oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia – w przypadku gdy wniosek składa student;

5) zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wydanie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego – w przypadku gdy wniosek składa młodociany;

6) oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę – w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;

7) świadectwo zdrowia stwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego lekarza, ważne nie krócej niż przez miesiąc od dnia złożenia wniosku – w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;

8) dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej.

4. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

5. Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.

6. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:

1) do wniosku należy dołączyć:

a) plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

b) skany dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2–8, oraz skan podpisu;

2) opatruje się go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

7. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku – paszport.