Wersja obowiązująca od 2025.09.17

§ 2. [Elementy planu naprawy banku] Plan naprawy banku obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów planu naprawy oraz ocenę zdolności banku do podjęcia skutecznych działań w celu poprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej banku i jego strategii biznesowej oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej banku lub jego strategii biznesowej, które nastąpiły od dnia złożenia przez bank ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną banku w związku z potencjalnymi negatywnymi reakcjami rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banku uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w banku oraz między bankiem a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku jakichkolwiek potencjalnych niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banku, w tym przywrócenia jego rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) zidentyfikowane istotne przeszkody zagrażające skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, proponowany sposób reakcji na te przeszkody, a także wpływ działań przewidzianych w planie naprawy na klientów i inne strony umów zawartych przez bank;

7) identyfikację linii biznesowych oraz funkcji krytycznych realizowanych przez bank;

8) procedury ustalenia wartości i oceny zbywalności głównych linii biznesowych i aktywów banku, w tym w warunkach zaburzeń rynkowych, a także działania przygotowawcze mające na celu umożliwienie zbycia przez bank aktywów lub linii biznesowych w terminie umożliwiającym przywrócenie stabilności finansowej banku;

9) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania bankiem, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalanie osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

10) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się z zobowiązań, ukierunkowane zwłaszcza na zapewnienie dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji oraz oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego oraz przenoszenia płynności pomiędzy liniami biznesowymi;

11) działania mające na celu ograniczenie ryzyka i dźwigni finansowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.4)), z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, założeń i środków zapewniających przeprowadzenie analizy możliwości zbycia aktywów lub linii biznesowych, z wyłączeniem możliwości uzyskania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;

12) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji zobowiązań banku;

13) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji linii biznesowych banku;

14) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banku do infrastruktury rynków finansowych;

15) [2] porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banku, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1, z późn. zm.);

16) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banku oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

17) działania, jakie bank podjął lub planuje podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banku zgodnie z przyjętymi założeniami;

18) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności, jakości aktywów, rynkowych oraz makroekonomicznych; w przypadku wskaźników rynkowych oraz makroekonomicznych bank może odstąpić od ich uwzględnienia w planie naprawy, jeżeli uzasadni, że nie odpowiadają one strukturze prawnej, profilowi ryzyka, wielkości i złożoności banku;

19) scenariusze planu naprawy służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danego banku, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.

[2] § 2 pkt 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 10 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy (Dz.U. poz. 1248). Zmiana weszła w życie 17 września 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.09.17

§ 2. [Elementy planu naprawy banku] Plan naprawy banku obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów planu naprawy oraz ocenę zdolności banku do podjęcia skutecznych działań w celu poprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej banku i jego strategii biznesowej oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej banku lub jego strategii biznesowej, które nastąpiły od dnia złożenia przez bank ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną banku w związku z potencjalnymi negatywnymi reakcjami rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banku uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w banku oraz między bankiem a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku jakichkolwiek potencjalnych niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banku, w tym przywrócenia jego rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) zidentyfikowane istotne przeszkody zagrażające skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, proponowany sposób reakcji na te przeszkody, a także wpływ działań przewidzianych w planie naprawy na klientów i inne strony umów zawartych przez bank;

7) identyfikację linii biznesowych oraz funkcji krytycznych realizowanych przez bank;

8) procedury ustalenia wartości i oceny zbywalności głównych linii biznesowych i aktywów banku, w tym w warunkach zaburzeń rynkowych, a także działania przygotowawcze mające na celu umożliwienie zbycia przez bank aktywów lub linii biznesowych w terminie umożliwiającym przywrócenie stabilności finansowej banku;

9) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania bankiem, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalanie osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

10) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się z zobowiązań, ukierunkowane zwłaszcza na zapewnienie dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji oraz oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego oraz przenoszenia płynności pomiędzy liniami biznesowymi;

11) działania mające na celu ograniczenie ryzyka i dźwigni finansowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.4)), z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, założeń i środków zapewniających przeprowadzenie analizy możliwości zbycia aktywów lub linii biznesowych, z wyłączeniem możliwości uzyskania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;

12) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji zobowiązań banku;

13) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji linii biznesowych banku;

14) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banku do infrastruktury rynków finansowych;

15) [2] porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banku, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1, z późn. zm.);

16) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banku oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

17) działania, jakie bank podjął lub planuje podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banku zgodnie z przyjętymi założeniami;

18) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności, jakości aktywów, rynkowych oraz makroekonomicznych; w przypadku wskaźników rynkowych oraz makroekonomicznych bank może odstąpić od ich uwzględnienia w planie naprawy, jeżeli uzasadni, że nie odpowiadają one strukturze prawnej, profilowi ryzyka, wielkości i złożoności banku;

19) scenariusze planu naprawy służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danego banku, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.

[2] § 2 pkt 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 10 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy (Dz.U. poz. 1248). Zmiana weszła w życie 17 września 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.10.09 do 2025.09.16

§ 2. [Elementy planu naprawy banku] Plan naprawy banku obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów planu naprawy oraz ocenę zdolności banku do podjęcia skutecznych działań w celu poprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej banku i jego strategii biznesowej oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej banku lub jego strategii biznesowej, które nastąpiły od dnia złożenia przez bank ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną banku w związku z potencjalnymi negatywnymi reakcjami rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banku uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w banku oraz między bankiem a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku jakichkolwiek potencjalnych niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banku, w tym przywrócenia jego rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) zidentyfikowane istotne przeszkody zagrażające skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, proponowany sposób reakcji na te przeszkody, a także wpływ działań przewidzianych w planie naprawy na klientów i inne strony umów zawartych przez bank;

7) identyfikację linii biznesowych oraz funkcji krytycznych realizowanych przez bank;

8) procedury ustalenia wartości i oceny zbywalności głównych linii biznesowych i aktywów banku, w tym w warunkach zaburzeń rynkowych, a także działania przygotowawcze mające na celu umożliwienie zbycia przez bank aktywów lub linii biznesowych w terminie umożliwiającym przywrócenie stabilności finansowej banku;

9) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania bankiem, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalanie osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

10) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się z zobowiązań, ukierunkowane zwłaszcza na zapewnienie dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji oraz oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego oraz przenoszenia płynności pomiędzy liniami biznesowymi;

11) działania mające na celu ograniczenie ryzyka i dźwigni finansowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.4)), z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, założeń i środków zapewniających przeprowadzenie analizy możliwości zbycia aktywów lub linii biznesowych, z wyłączeniem możliwości uzyskania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;

12) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji zobowiązań banku;

13) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji linii biznesowych banku;

14) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banku do infrastruktury rynków finansowych;

15) środki mające na celu utrzymanie ciągłości funkcjonowania procedur operacyjnych banku, w tym usług dotyczących infrastruktury i usług informatycznych;

16) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banku oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

17) działania, jakie bank podjął lub planuje podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banku zgodnie z przyjętymi założeniami;

18) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności, jakości aktywów, rynkowych oraz makroekonomicznych; w przypadku wskaźników rynkowych oraz makroekonomicznych bank może odstąpić od ich uwzględnienia w planie naprawy, jeżeli uzasadni, że nie odpowiadają one strukturze prawnej, profilowi ryzyka, wielkości i złożoności banku;

19) scenariusze planu naprawy służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danego banku, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.