Wersja obowiązująca od 2025.09.17

§ 5. [Grupowy plan naprawy banków należących do systemu ochrony] Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141o ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów grupowego planu naprawy oraz ocenę zdolności do podjęcia skutecznych działań w celu naprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej grupy oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej grupy, które nastąpiły od dnia złożenia ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego grupowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną na wypadek negatywnych reakcji rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banków należących do grupy uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w bankach należących do grupy oraz między nimi, a także między grupą a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banków należących do grupy, w tym przywrócenia ich rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) szczegółowy opis wszelkich istotnych przeszkód zagrażających skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, obejmujący proponowany sposób reakcji na zidentyfikowane przeszkody, a także analizę wpływu działań przewidzianych w planie naprawy na banki należące do grupy oraz na klientów i inne strony umów zawartych przez banki należące do grupy i jej organy zarządzające;

7) identyfikację funkcji krytycznych realizowanych w grupie;

8) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania w grupie i w bankach należących do grupy, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalania osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

9) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez banki należące do grupy, w szczególności, w przypadku banków zrzeszających, dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji, oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego i przenoszenia płynności pomiędzy bankami należącymi do grupy;

10) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji banków należących do grupy;

11) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banków należących do grupy do infrastruktury rynków finansowych;

11a) [3] porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banków należących do grupy, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 15;

12) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banków należących do grupy oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

13) działania, jakie podjęto lub planuje się podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banków należących do grupy zgodnie z przyjętymi założeniami;

14) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów;

15) scenariusze planu naprawy, służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danej grupy, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.

[3] § 5 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 10 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy (Dz.U. poz. 1248). Zmiana weszła w życie 17 września 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.09.17

§ 5. [Grupowy plan naprawy banków należących do systemu ochrony] Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141o ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów grupowego planu naprawy oraz ocenę zdolności do podjęcia skutecznych działań w celu naprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej grupy oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej grupy, które nastąpiły od dnia złożenia ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego grupowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną na wypadek negatywnych reakcji rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banków należących do grupy uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w bankach należących do grupy oraz między nimi, a także między grupą a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banków należących do grupy, w tym przywrócenia ich rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) szczegółowy opis wszelkich istotnych przeszkód zagrażających skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, obejmujący proponowany sposób reakcji na zidentyfikowane przeszkody, a także analizę wpływu działań przewidzianych w planie naprawy na banki należące do grupy oraz na klientów i inne strony umów zawartych przez banki należące do grupy i jej organy zarządzające;

7) identyfikację funkcji krytycznych realizowanych w grupie;

8) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania w grupie i w bankach należących do grupy, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalania osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

9) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez banki należące do grupy, w szczególności, w przypadku banków zrzeszających, dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji, oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego i przenoszenia płynności pomiędzy bankami należącymi do grupy;

10) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji banków należących do grupy;

11) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banków należących do grupy do infrastruktury rynków finansowych;

11a) [3] porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banków należących do grupy, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 15;

12) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banków należących do grupy oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

13) działania, jakie podjęto lub planuje się podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banków należących do grupy zgodnie z przyjętymi założeniami;

14) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów;

15) scenariusze planu naprawy, służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danej grupy, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.

[3] § 5 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 10 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy (Dz.U. poz. 1248). Zmiana weszła w życie 17 września 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.10.09 do 2025.09.16

§ 5. [Grupowy plan naprawy banków należących do systemu ochrony] Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141o ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, obejmuje:

1) streszczenie głównych elementów grupowego planu naprawy oraz ocenę zdolności do podjęcia skutecznych działań w celu naprawy sytuacji;

2) opis struktury organizacyjnej grupy oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej grupy, które nastąpiły od dnia złożenia ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego grupowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;

3) politykę informacyjną na wypadek negatywnych reakcji rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banków należących do grupy uwzględniającą:

a) tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w bankach należących do grupy oraz między nimi, a także między grupą a podmiotami zewnętrznymi,

b) działania w przypadku niekorzystnych reakcji rynku;

4) działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banków należących do grupy, w tym przywrócenia ich rentowności;

5) harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;

6) szczegółowy opis wszelkich istotnych przeszkód zagrażających skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, obejmujący proponowany sposób reakcji na zidentyfikowane przeszkody, a także analizę wpływu działań przewidzianych w planie naprawy na banki należące do grupy oraz na klientów i inne strony umów zawartych przez banki należące do grupy i jej organy zarządzające;

7) identyfikację funkcji krytycznych realizowanych w grupie;

8) opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania w grupie i w bankach należących do grupy, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalania osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;

9) działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez banki należące do grupy, w szczególności, w przypadku banków zrzeszających, dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji, oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego i przenoszenia płynności pomiędzy bankami należącymi do grupy;

10) założenia i środki dotyczące restrukturyzacji banków należących do grupy;

11) działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banków należących do grupy do infrastruktury rynków finansowych;

12) inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banków należących do grupy oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;

13) działania, jakie podjęto lub planuje się podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banków należących do grupy zgodnie z przyjętymi założeniami;

14) poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów;

15) scenariusze planu naprawy, służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danej grupy, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.