Wersja obowiązująca od 2025.10.17 do 2026.08.31

§ 5. [Arkusz ocen ucznia] 1. Po przyjęciu ucznia do szkoły osoba wskazana przez dyrektora szkoły zakłada arkusz ocen ucznia.

2. Wzór arkusza ocen określają przepisy w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych. Pierwsza strona arkusza ocen powinna być opatrzona podłużną pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.

3. Arkusz ocen ucznia dokumentuje przebieg nauczania w okresie jego nauki w danej szkole.

4. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się na podstawie:

1) danych zawartych w:

a) księdze uczniów,

b) dzienniku lekcyjnym,

c) protokołach egzaminów, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych,

d) protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności,

e) protokołach prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

2) informacji o wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo o zwolnieniu z egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.

5. Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44zga [6] ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, sporządzone w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.

6. [7] Podstawą wpisu o klasyfikowaniu lub promowaniu ucznia lub ukończeniu przez ucznia szkoły są:

1) uchwała rady pedagogicznej albo

2) rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

– których datę podjęcia wpisuje się do arkusza ocen ucznia.

7. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się również adnotację o wydaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły, duplikatu dyplomu lub świadectwa, zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki, sporządzeniu odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

8. Arkusze ocen uczniów wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych.

9. Protokoły egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, stanowią załączniki do arkusza ocen.

10. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, a w przypadku szkoły policealnej – po co najmniej jednym semestrze nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi kopię arkusza ocen ucznia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen.

11. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa w ust. 10, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.

[6] § 5 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 17 października 2025 r.

[7] § 5 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 17 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2026.09.01

§ 5. [Arkusz ocen ucznia] 1. Po przyjęciu ucznia do szkoły osoba wskazana przez dyrektora szkoły zakłada arkusz ocen ucznia.

2. [6] Wzór arkusza ocen określają przepisy w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych. Pierwsza strona arkusza ocen powinna być opatrzona podłużną pieczątką szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.

3. Arkusz ocen ucznia dokumentuje przebieg nauczania w okresie jego nauki w danej szkole.

4. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się na podstawie:

1) danych zawartych w:

a) księdze uczniów,

b) dzienniku lekcyjnym,

c) protokołach egzaminów, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych,

d) protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności,

e) protokołach prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

2) informacji o wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo o zwolnieniu z egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.

5. Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44zga ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, sporządzone w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.

6. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu lub promowaniu ucznia lub ukończeniu przez ucznia szkoły są:

1) uchwała rady pedagogicznej albo

2) rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

– których datę podjęcia wpisuje się do arkusza ocen ucznia.

7. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się również adnotację o zmianie specjalności przez ucznia, o wydaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły, o wydaniu duplikatu dyplomu lub świadectwa, o zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki i o sporządzeniu kopii arkusza ocen oraz wpisuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. [7] Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

8. [8] Arkusze ocen uczniów wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych.

9. [9] Protokoły egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, stanowią załączniki do arkusza ocen.

10. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, a w przypadku szkoły policealnej – po co najmniej jednym semestrze nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi kopię arkusza ocen ucznia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen.

11. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa w ust. 10, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.

[6] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 1 września 2026 r.

[7] § 5 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 1 września 2026 r.

[8] § 5 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. e) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 1 września 2026 r.

[9] § 5 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. f) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 1 września 2026 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.17 do 2026.08.31

§ 5. [Arkusz ocen ucznia] 1. Po przyjęciu ucznia do szkoły osoba wskazana przez dyrektora szkoły zakłada arkusz ocen ucznia.

2. Wzór arkusza ocen określają przepisy w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych. Pierwsza strona arkusza ocen powinna być opatrzona podłużną pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.

3. Arkusz ocen ucznia dokumentuje przebieg nauczania w okresie jego nauki w danej szkole.

4. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się na podstawie:

1) danych zawartych w:

a) księdze uczniów,

b) dzienniku lekcyjnym,

c) protokołach egzaminów, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych,

d) protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności,

e) protokołach prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

2) informacji o wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo o zwolnieniu z egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.

5. Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44zga [6] ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, sporządzone w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.

6. [7] Podstawą wpisu o klasyfikowaniu lub promowaniu ucznia lub ukończeniu przez ucznia szkoły są:

1) uchwała rady pedagogicznej albo

2) rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

– których datę podjęcia wpisuje się do arkusza ocen ucznia.

7. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się również adnotację o wydaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły, duplikatu dyplomu lub świadectwa, zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki, sporządzeniu odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

8. Arkusze ocen uczniów wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych.

9. Protokoły egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, stanowią załączniki do arkusza ocen.

10. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, a w przypadku szkoły policealnej – po co najmniej jednym semestrze nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi kopię arkusza ocen ucznia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen.

11. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa w ust. 10, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.

[6] § 5 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 17 października 2025 r.

[7] § 5 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1335). Zmiana weszła w życie 17 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017.12.30 do 2025.10.16

§ 5. [Arkusz ocen ucznia] 1. Po przyjęciu ucznia do szkoły osoba wskazana przez dyrektora szkoły zakłada arkusz ocen ucznia.

2. Wzór arkusza ocen określają przepisy w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych. Pierwsza strona arkusza ocen powinna być opatrzona podłużną pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.

3. Arkusz ocen ucznia dokumentuje przebieg nauczania w okresie jego nauki w danej szkole.

4. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się na podstawie:

1) danych zawartych w:

a) księdze uczniów,

b) dzienniku lekcyjnym,

c) protokołach egzaminów, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych,

d) protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności,

e) protokołach prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

2) informacji o wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo o zwolnieniu z egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.

5. Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, sporządzone w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.

6. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu lub promowaniu ucznia jest uchwała rady pedagogicznej. Datę uchwały wpisuje się do arkusza ocen.

7. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się również adnotację o wydaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły, duplikatu dyplomu lub świadectwa, zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki, sporządzeniu odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

8. Arkusze ocen uczniów wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych publicznych szkół i placówek artystycznych.

9. Protokoły egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, stanowią załączniki do arkusza ocen.

10. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, a w przypadku szkoły policealnej – po co najmniej jednym semestrze nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi kopię arkusza ocen ucznia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen.

11. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa w ust. 10, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.