Wersja obowiązująca od 2025.07.08

§ 22. [Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu] 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.

2. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego.

2a. [23] Ocena dokumentacji dotyczącej statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:

1) właściwie zarejestrowano liczbę wylatanych godzin dla płatowca, silnika i śmigła, a także związaną z tym liczbę cykli lotów;

2) instrukcja użytkowania w locie jest dostosowana do wyposażenia statku powietrznego i odzwierciedla status ostatnich zmian;

3) wymagana obsługa techniczna statku powietrznego została przeprowadzona;

4) wszystkie stwierdzone usterki zostały naprawione lub ich naprawa została odroczona;

5) mające zastosowanie dyrektywy zdatności zostały zastosowane i prawidłowo zarejestrowane;

6) dokonane modyfikacje i naprawy statku powietrznego zostały zarejestrowane i są zgodne z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

7) podzespoły o ograniczonym czasie użytkowania zainstalowane na statku powietrznym są prawidłowo oznakowane i zarejestrowane, a także nie upłynął ich zatwierdzony okres zdatności do użytku;

8) całość obsługi technicznej została poświadczona zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

9) protokół ważenia i wyważenia nie stracił ważności i odpowiada obecnemu wyposażeniu statku powietrznego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy;

10) stan statku powietrznego odpowiada najnowszej wersji jego projektu typu zatwierdzonej albo uznanej przez Prezesa Urzędu.

2b. [24] Ocena stanu technicznego statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:

1) wymagane oznaczenia i tabliczki zostały prawidłowo zamocowane;

2) stan statku powietrznego jest zgodny z zatwierdzoną instrukcją użytkowania w locie;

3) konfiguracja statku powietrznego odpowiada zatwierdzonej dokumentacji statku powietrznego;

4) nie występują oczywiste usterki, które nie zostały usunięte zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

5) nie występują rozbieżności między stanem statku powietrznego a udokumentowaną oceną dokumentacji statku powietrznego.

3. Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:

1) sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,

2) sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,

3) inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,

4) [25] (uchylony)

– po wykonaniu których zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot albo mechanika, o których mowa w § 21 ust. 2. [26]

4. [27] W przypadku gdy do wykonania czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, jest wymagane wykonanie sprawdzenia w locie, loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.

[23] § 22 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[24] § 22 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[25] § 22 ust. 3 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[26] § 22 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[27] § 22 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.07.08

§ 22. [Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu] 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.

2. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego.

2a. [23] Ocena dokumentacji dotyczącej statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:

1) właściwie zarejestrowano liczbę wylatanych godzin dla płatowca, silnika i śmigła, a także związaną z tym liczbę cykli lotów;

2) instrukcja użytkowania w locie jest dostosowana do wyposażenia statku powietrznego i odzwierciedla status ostatnich zmian;

3) wymagana obsługa techniczna statku powietrznego została przeprowadzona;

4) wszystkie stwierdzone usterki zostały naprawione lub ich naprawa została odroczona;

5) mające zastosowanie dyrektywy zdatności zostały zastosowane i prawidłowo zarejestrowane;

6) dokonane modyfikacje i naprawy statku powietrznego zostały zarejestrowane i są zgodne z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

7) podzespoły o ograniczonym czasie użytkowania zainstalowane na statku powietrznym są prawidłowo oznakowane i zarejestrowane, a także nie upłynął ich zatwierdzony okres zdatności do użytku;

8) całość obsługi technicznej została poświadczona zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

9) protokół ważenia i wyważenia nie stracił ważności i odpowiada obecnemu wyposażeniu statku powietrznego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy;

10) stan statku powietrznego odpowiada najnowszej wersji jego projektu typu zatwierdzonej albo uznanej przez Prezesa Urzędu.

2b. [24] Ocena stanu technicznego statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:

1) wymagane oznaczenia i tabliczki zostały prawidłowo zamocowane;

2) stan statku powietrznego jest zgodny z zatwierdzoną instrukcją użytkowania w locie;

3) konfiguracja statku powietrznego odpowiada zatwierdzonej dokumentacji statku powietrznego;

4) nie występują oczywiste usterki, które nie zostały usunięte zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;

5) nie występują rozbieżności między stanem statku powietrznego a udokumentowaną oceną dokumentacji statku powietrznego.

3. Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:

1) sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,

2) sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,

3) inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,

4) [25] (uchylony)

– po wykonaniu których zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot albo mechanika, o których mowa w § 21 ust. 2. [26]

4. [27] W przypadku gdy do wykonania czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, jest wymagane wykonanie sprawdzenia w locie, loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.

[23] § 22 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[24] § 22 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[25] § 22 ust. 3 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[26] § 22 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

[27] § 22 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.04.10 do 2025.07.07     (Dz.U.2018.709 tekst jednolity)

§ 22. [Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu ] 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.

2. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego.

3. Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:

1) sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,

2) sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,

3) inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,

4) próby, którą należy wykonać podczas lotu próbnego

– po których wykonaniu zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot posiadający certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw lub mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego.

4. Loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.02.19 do 2018.04.09

[Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu] [18] 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.

2. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego.

3. Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:

1) sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,

2) sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,

3) inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,

4) próby, którą należy wykonać podczas lotu próbnego

– po których wykonaniu zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot posiadający certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw lub mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego.

4. Loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.

[18] § 22 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 października 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. z 2018 r. poz. 157). Zmiana weszła w życie 19 lutego 2018 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2013.05.01 do 2018.02.18

[Ocena zdatności statku powietrznego do lotu] 1. Przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, Prezes Urzędu przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, ocenę zdatności statku powietrznego do lotu.

2. Ocena zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego;

3) próby funkcjonalne;

4) loty próbne kontrolne.

3. Loty próbne kontrolne wykonuje wnioskodawca statku powietrznego zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

4. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju, wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na wykonanie lotu próbnego kontrolnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na terytorium którego znajduje się statek.