Wersja obowiązująca od 2025.10.01

§ 33. [Wymiana legitymacji] [2] 1. Legitymacja podlega wymianie, na wniosek emeryta, rencisty, jego przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika, w przypadku:

1) zmiany nazwiska lub imienia albo numeru PESEL emeryta lub rencisty;

2) zmiany rodzaju świadczenia;

3) orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidztwa;

4) orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji;

5) upływu terminu ważności legitymacji;

6) utraty, uszkodzenia albo zniszczenia legitymacji;

7) wpisu o posiadanym stopniu wojskowym emeryta lub rencisty albo zmianie tego stopnia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwisko i imię (imiona) emeryta lub rencisty;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) wskazanie przyczyny ubiegania się o wymianę legitymacji.

3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7, do wniosku dołącza się dokument uzasadniający wymianę legitymacji.

4. W przypadku wymiany legitymacji emeryt, rencista, jego przedstawiciel ustawowy albo pełnomocnik zwraca dotychczasową legitymację do wojskowego organu emerytalnego.

5. W przypadku odzyskania utraconej legitymacji emeryt, rencista, jego przedstawiciel ustawowy albo pełnomocnik zwraca ją do wojskowego organu emerytalnego.

[2] § 33 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 1 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.01

§ 33. [Wymiana legitymacji] [2] 1. Legitymacja podlega wymianie, na wniosek emeryta, rencisty, jego przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika, w przypadku:

1) zmiany nazwiska lub imienia albo numeru PESEL emeryta lub rencisty;

2) zmiany rodzaju świadczenia;

3) orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidztwa;

4) orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji;

5) upływu terminu ważności legitymacji;

6) utraty, uszkodzenia albo zniszczenia legitymacji;

7) wpisu o posiadanym stopniu wojskowym emeryta lub rencisty albo zmianie tego stopnia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwisko i imię (imiona) emeryta lub rencisty;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) wskazanie przyczyny ubiegania się o wymianę legitymacji.

3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7, do wniosku dołącza się dokument uzasadniający wymianę legitymacji.

4. W przypadku wymiany legitymacji emeryt, rencista, jego przedstawiciel ustawowy albo pełnomocnik zwraca dotychczasową legitymację do wojskowego organu emerytalnego.

5. W przypadku odzyskania utraconej legitymacji emeryt, rencista, jego przedstawiciel ustawowy albo pełnomocnik zwraca ją do wojskowego organu emerytalnego.

[2] § 33 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 1 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.10.31 do 2025.09.30     (Dz.U.2019.2107 tekst jednolity)

§ 33. [Wymiana legitymacji] Legitymacja podlega wymianie w przypadku:

1) zmiany nazwiska lub imienia emeryta lub rencisty;

2) utraty, uszkodzenia lub zniszczenia;

3) upływu terminu ważności;

4) orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub jego zmiany.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2012.03.07 do 2019.10.30

[Wymiana legitymacji] Legitymacja podlega wymianie w przypadku:

1) zmiany nazwiska lub imienia emeryta lub rencisty;

2) utraty, uszkodzenia lub zniszczenia;

3) upływu terminu ważności;

4) orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub jego zmiany.