Wersja obowiązująca od 2025.03.07

Art. 17. [Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1598,225 mln zł [1] , przy czym w: 

1) 2019 r. – 0 mln zł;

2) 2020 r. – 120,562 mln zł;

3) 2021 r. – 123,576 mln zł;

4) 2022 r. – 126,666 mln zł;

5)  2023 r. – 179,040 mln zł;

6)  2024 r. – 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących – 172,430 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 26,687 mln zł;

7) [2] 2025 r. – 206,539 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 178,918 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 27,621 mln zł;

8) [3] 2026 r. – 211,548 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 182,960 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 28,588 mln zł;

9) [4] 2027 r. – 216,781 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 186,093 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 30,688 mln zł;

10) [5] 2028 r. – 214,396 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 183,772 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 30,624 mln zł.

2. [6] Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.

2a.  W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.

2b.  W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.

2c. [7] W latach 2025–2028 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitów wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a i pkt 10 lit. a, na realizację zadań służby hydro-logiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 6.

2d. [8] W latach 2025–2028 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitów wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b i pkt 10 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 7.

3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona: [9]

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.

4.  W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

5.  W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

6. [10] W latach 2025–2028 w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a lub w pkt 10 lit. a oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a lub pkt 10 lit. a, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20 %,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15 %,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10 %

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

7. [11] W latach 2025–2028 w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b lub w pkt 10 lit. b oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b lub w pkt 10 lit. b, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20 %,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15 %,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10 %

– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[2] Art. 17 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[3] Art. 17 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[4] Art. 17 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[5] Art. 17 ust. 1 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[6] Art. 17 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[7] Art. 17 ust. 2c dodany przez art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[8] Art. 17 ust. 2d dodany przez art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[9] Art. 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[10] Art. 17 ust. 6 dodany przez art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[11] Art. 17 ust. 7 dodany przez art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.03.07

Art. 17. [Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1598,225 mln zł [1] , przy czym w: 

1) 2019 r. – 0 mln zł;

2) 2020 r. – 120,562 mln zł;

3) 2021 r. – 123,576 mln zł;

4) 2022 r. – 126,666 mln zł;

5)  2023 r. – 179,040 mln zł;

6)  2024 r. – 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących – 172,430 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 26,687 mln zł;

7) [2] 2025 r. – 206,539 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 178,918 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 27,621 mln zł;

8) [3] 2026 r. – 211,548 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 182,960 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 28,588 mln zł;

9) [4] 2027 r. – 216,781 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 186,093 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 30,688 mln zł;

10) [5] 2028 r. – 214,396 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 183,772 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o której mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 30,624 mln zł.

2. [6] Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.

2a.  W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.

2b.  W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.

2c. [7] W latach 2025–2028 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitów wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a i pkt 10 lit. a, na realizację zadań służby hydro-logiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 6.

2d. [8] W latach 2025–2028 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitów wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b i pkt 10 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 7.

3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona: [9]

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.

4.  W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

5.  W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

6. [10] W latach 2025–2028 w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a lub w pkt 10 lit. a oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a, pkt 9 lit. a lub pkt 10 lit. a, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20 %,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15 %,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10 %

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

7. [11] W latach 2025–2028 w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b lub w pkt 10 lit. b oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b, pkt 9 lit. b lub w pkt 10 lit. b, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20 %,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15 %,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10 %

– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[2] Art. 17 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[3] Art. 17 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[4] Art. 17 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[5] Art. 17 ust. 1 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[6] Art. 17 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[7] Art. 17 ust. 2c dodany przez art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[8] Art. 17 ust. 2d dodany przez art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[9] Art. 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[10] Art. 17 ust. 6 dodany przez art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

[11] Art. 17 ust. 7 dodany przez art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. zmieniającej ustawę – Prawo wodne oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 216). Zmiana weszła w życie 7 marca 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.02.01 do 2025.03.06

Art. 17. [Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1 315,384 mln zł [1] , przy czym w: 

1) 2019 r. – 0 mln zł;

2) 2020 r. – 120,562 mln zł;

3) 2021 r. – 123,576 mln zł;

4) 2022 r. – 126,666 mln zł;

5)  2023 r. – 179,040 mln zł;

6) [2] 2024 r. – 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących – 172,430 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 26,687 mln zł;

7) 2025 r. – 136,405 mln zł;

8) 2026 r. – 139,815 mln zł;

9) 2027 r. – 143,310 mln zł;

10) 2028 r. – 146,893 mln zł.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [3] , oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.

2a. [4] W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.

2b. [5] W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.

3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [6] , przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.

4. [7] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

5. [8] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[2] Art. 17 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[3] Art. 17 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 2 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[4] Art. 17 ust. 2a dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[5] Art. 17 ust. 2b dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[6] Art. 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 4 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[7] Art. 17 ust. 4 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

[8] Art. 17 ust. 5 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.01.01 do 2024.01.31

Art. 17. [Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1 249,345 mln zł, przy czym w: [1]

1) 2019 r. – 0 mln zł;

2) 2020 r. – 120,562 mln zł;

3) 2021 r. – 123,576 mln zł;

4) 2022 r. – 126,666 mln zł;

5) [2] 2023 r. – 179,040 mln zł;

6) 2024 r. – 133,078 mln zł;

7) 2025 r. – 136,405 mln zł;

8) 2026 r. – 139,815 mln zł;

9) 2027 r. – 143,310 mln zł;

10) 2028 r. – 146,893 mln zł.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.

3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.

[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 52 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz.U. poz. 2666). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r.

[2] Art. 17 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 52 pkt 2 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz.U. poz. 2666). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.11.23 do 2022.12.31

Art. 17. [Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1200,137 mln zł, przy czym w:

1) 2019 r. – 0 mln zł;

2) 2020 r. – 120,562 mln zł;

3) 2021 r. – 123,576 mln zł;

4) 2022 r. – 126,666 mln zł;

5) 2023 r. – 129,832 mln zł;

6) 2024 r. – 133,078 mln zł;

7) 2025 r. – 136,405 mln zł;

8) 2026 r. – 139,815 mln zł;

9) 2027 r. – 143,310 mln zł;

10) 2028 r. – 146,893 mln zł.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.

3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%

– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.