history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-10-10

§ 4. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):

a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c) mechanizmy rozwoju dziecka,

d) [7] środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;

2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):

a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d) [8] opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,

e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f) wprowadzanie dziecka w kulturę,

g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,

h) [9] umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:

– pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,

– zagrożonych wykluczeniem społecznym,

– niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a) odpowiedzialność prawna opiekuna,

aa) [10] ochrona praw dziecka,

b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,

d) [11] umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;

4) praktyki zawodowe (30 godzin).

[7] § 4 pkt 1 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[8] § 4 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[9] § 4 pkt 2 lit. h) dodana przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[10] § 4 pkt 3 lit. aa) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[11] § 4 pkt 3 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-10-10

§ 4. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):

a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c) mechanizmy rozwoju dziecka,

d) [7] środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;

2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):

a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d) [8] opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,

e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f) wprowadzanie dziecka w kulturę,

g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,

h) [9] umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:

– pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,

– zagrożonych wykluczeniem społecznym,

– niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a) odpowiedzialność prawna opiekuna,

aa) [10] ochrona praw dziecka,

b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,

d) [11] umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;

4) praktyki zawodowe (30 godzin).

[7] § 4 pkt 1 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[8] § 4 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[9] § 4 pkt 2 lit. h) dodana przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[10] § 4 pkt 3 lit. aa) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

[11] § 4 pkt 3 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-07-07 do 2023-10-09    (Dz.U.2020.1205 tekst jednolity)

§ 4. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):

a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c) mechanizmy rozwoju dziecka;

2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):

a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,

e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f) wprowadzanie dziecka w kulturę,

g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;

3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a) odpowiedzialność prawna opiekuna,

b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;

4) praktyki zawodowe (30 godzin).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-04-04 do 2020-07-06

[Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):

a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c) mechanizmy rozwoju dziecka;

2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):

a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,

e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f) wprowadzanie dziecka w kulturę,

g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;

3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a) odpowiedzialność prawna opiekuna,

b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;

4) praktyki zawodowe (30 godzin).