history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-08-07    (Dz.U.2023.1542 tekst jednolity)

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a) pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b) podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

7a) uprawnieni wysyłający na terytorium kraju;

7b) uprawnieni odbiorcy na terytorium kraju;

7c) podmioty prowadzące miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7c, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Wersja obowiązująca od 2023-08-07    (Dz.U.2023.1542 tekst jednolity)

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a) pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b) podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

7a) uprawnieni wysyłający na terytorium kraju;

7b) uprawnieni odbiorcy na terytorium kraju;

7c) podmioty prowadzące miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7c, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-02-13 do 2023-08-06

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a) pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b) podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

7a) [80] uprawnieni wysyłający na terytorium kraju;

7b) [81] uprawnieni odbiorcy na terytorium kraju;

7c) [82] podmioty prowadzące miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7c [83], każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

[80] Art. 46q ust. 2 pkt 7a dodany przez art. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2427; ost. zm.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2707). Zmiana weszła w życie 13 lutego 2023 r.

[81] Art. 46q ust. 2 pkt 7b dodany przez art. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2427; ost. zm.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2707). Zmiana weszła w życie 13 lutego 2023 r.

[82] Art. 46q ust. 2 pkt 7c dodany przez art. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2427; ost. zm.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2707). Zmiana weszła w życie 13 lutego 2023 r.

[83] Art. 46q ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 32 lit. b) ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2427; ost. zm.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2707). Zmiana weszła w życie 13 lutego 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-21 do 2023-02-12    (Dz.U.2022.143 tekst jednolity)

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a) pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b) podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-02-01 do 2022-01-20

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) [139] podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a) [140] pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b) [141] podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. [142] Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

[139] Art. 46q ust. 2 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 37 lit. a) ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2021 r.

[140] Art. 46q ust. 2 pkt 6a dodany przez art. 1 pkt 37 lit. a) ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2021 r.

[141] Art. 46q ust. 2 pkt 6b dodany przez art. 1 pkt 37 lit. a) ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2021 r.

[142] Art. 46q ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 37 lit. b) ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-04-23 do 2021-01-31    (Dz.U.2020.722 tekst jednolity)

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z rejestru, o którym mowa w art. 18 ust. 1, lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-05-10 do 2020-04-22    (Dz.U.2019.864 tekst jednolity)

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z rejestru, o którym mowa w art. 18 ust. 1, lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-01-01 do 2019-05-09

Rozdział 1b

Obsługa Systemu. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu – przepisy wspólne

Art. 46q. [Użytkownicy Systemu] [109] 1. Systemem administruje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Użytkownikami Systemu są:

1) podmioty prowadzące składy podatkowe;

2) zarejestrowani wysyłający;

3) zarejestrowani odbiorcy;

4) podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5) podmioty pośredniczące;

6) podmioty zużywające prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

7) zużywające podmioty gospodarcze;

8) organy podatkowe.

3. Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4. Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z rejestru, o którym mowa w art. 18 ust. 1, lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3.

5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu otrzymania jest automatycznie wysyłane do podmiotu, który ten dokument przesłał.

6. W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

[109] Rozdział 1b w dziale III dodany przez art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz.U. poz. 1697). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2019 r.