history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-01-28

Art. 6. [Finansowanie ze środków Funduszu dotyczące przewoźnika kolejowego] 1. [1] Przewoźnik kolejowy, który w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. uruchamia dodatkowy pociąg pasażerski nieujęty w rocznym rozkładzie jazdy przewożący osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, może z tego tytułu otrzymać finansowanie ze środków Funduszu.

2. [2] (uchylony)

3. [3] (uchylony)

4. [4] Minister właściwy do spraw transportu ustala wysokość finansowania, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając koszty:

1) dostępu do linii kolejowych,

2) energii trakcyjnej albo paliwa trakcyjnego,

3) utrzymania taboru,

4) amortyzacji,

5) remontów,

6) ubezpieczeń,

7) pracy obsługi konduktorskiej i drużyn trakcyjnych,

8) obsługi podróżnych,

9) funkcjonowania stacji zwrotnych

– dotyczące realizacji usługi transportowej polegającej na uruchomieniu dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy zgodnie z ustaleniami Międzyresortowego Zespołu do spraw przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską osób napływających z terytorium Ukrainy.

5. [5] (uchylony)

6. [6] (uchylony)

7. [7] Minister właściwy do spraw transportu może dokonać wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, do dnia 31 marca 2023 r., na wniosek przewoźnika kolejowego złożony nie później niż do dnia 15 marca 2023 r.

8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;

2) numer pociągu;

3) datę i trasę przejazdu;

4) informacje o wykonanej pracy eksploatacyjnej w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;

4a) [8] informacje o poniesionych kosztach, o których mowa w ust. 4;

5) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;

6) miejsce i datę sporządzenia wniosku;

7) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;

8) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.

9. [9] Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, przewoźnik kolejowy dołącza notę księgową oraz arkusz rozliczeniowy zawierający wykaz dodatkowych pociągów pasażerskich nieujętych w rocznym rozkładzie jazdy uruchomionych w okresie, o którym mowa w ust. 1.

10. [10] Przewoźnik kolejowy, o którym mowa w ust. 1, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok, w którym otrzymał wypłatę środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego za ten rok, zawierające opinię biegłego rewidenta w zakresie rozliczenia udzielonego finansowania, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem kosztów, o których mowa w ust. 4.

11. [11] W przypadku stwierdzenia, że wysokość wypłaconych przewoźnikowi środków finansowych w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekracza wysokość poniesionych kosztów realizacji zadań, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, różnica między wysokością przekazanych przewoźnikowi kolejowemu środków finansowych a wysokością poniesionych kosztów, o których mowa w ust. 4, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, podlega zwrotowi do Funduszu najpóźniej w terminie przekazania sprawozdania z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 10.

[1] Art. 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[2] Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[3] Art. 6 ust. 3 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[4] Art. 6 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[5] Art. 6 ust. 5 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[6] Art. 6 ust. 6 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[7] Art. 6 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. e) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[8] Art. 6 ust. 8 pkt 4a dodany przez art. 20 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[9] Art. 6 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[10] Art. 6 ust. 10 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[11] Art. 6 ust. 11 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-01-28

Art. 6. [Finansowanie ze środków Funduszu dotyczące przewoźnika kolejowego] 1. [1] Przewoźnik kolejowy, który w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. uruchamia dodatkowy pociąg pasażerski nieujęty w rocznym rozkładzie jazdy przewożący osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, może z tego tytułu otrzymać finansowanie ze środków Funduszu.

2. [2] (uchylony)

3. [3] (uchylony)

4. [4] Minister właściwy do spraw transportu ustala wysokość finansowania, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając koszty:

1) dostępu do linii kolejowych,

2) energii trakcyjnej albo paliwa trakcyjnego,

3) utrzymania taboru,

4) amortyzacji,

5) remontów,

6) ubezpieczeń,

7) pracy obsługi konduktorskiej i drużyn trakcyjnych,

8) obsługi podróżnych,

9) funkcjonowania stacji zwrotnych

– dotyczące realizacji usługi transportowej polegającej na uruchomieniu dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy zgodnie z ustaleniami Międzyresortowego Zespołu do spraw przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską osób napływających z terytorium Ukrainy.

5. [5] (uchylony)

6. [6] (uchylony)

7. [7] Minister właściwy do spraw transportu może dokonać wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, do dnia 31 marca 2023 r., na wniosek przewoźnika kolejowego złożony nie później niż do dnia 15 marca 2023 r.

8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;

2) numer pociągu;

3) datę i trasę przejazdu;

4) informacje o wykonanej pracy eksploatacyjnej w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;

4a) [8] informacje o poniesionych kosztach, o których mowa w ust. 4;

5) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;

6) miejsce i datę sporządzenia wniosku;

7) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;

8) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.

9. [9] Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, przewoźnik kolejowy dołącza notę księgową oraz arkusz rozliczeniowy zawierający wykaz dodatkowych pociągów pasażerskich nieujętych w rocznym rozkładzie jazdy uruchomionych w okresie, o którym mowa w ust. 1.

10. [10] Przewoźnik kolejowy, o którym mowa w ust. 1, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok, w którym otrzymał wypłatę środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego za ten rok, zawierające opinię biegłego rewidenta w zakresie rozliczenia udzielonego finansowania, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem kosztów, o których mowa w ust. 4.

11. [11] W przypadku stwierdzenia, że wysokość wypłaconych przewoźnikowi środków finansowych w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekracza wysokość poniesionych kosztów realizacji zadań, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, różnica między wysokością przekazanych przewoźnikowi kolejowemu środków finansowych a wysokością poniesionych kosztów, o których mowa w ust. 4, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, podlega zwrotowi do Funduszu najpóźniej w terminie przekazania sprawozdania z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 10.

[1] Art. 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[2] Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[3] Art. 6 ust. 3 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[4] Art. 6 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[5] Art. 6 ust. 5 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[6] Art. 6 ust. 6 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[7] Art. 6 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. e) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[8] Art. 6 ust. 8 pkt 4a dodany przez art. 20 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[9] Art. 6 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 20 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[10] Art. 6 ust. 10 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

[11] Art. 6 ust. 11 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 185). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-03-26 do 2023-01-27

Art. 6. [Finansowanie ze środków Funduszu dotyczące przewoźnika kolejowego] 1. Przewoźnik kolejowy, który w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. uruchamia dodatkowy pociąg pasażerski nieujęty w rocznym rozkładzie jazdy albo włącza dodatkowy wagon albo zespół trakcyjny do pociągu pasażerskiego stałego kursowania, przewożący osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, może z tego tytułu otrzymać finansowanie ze środków Funduszu.

2. Do ustalenia wysokości finansowania, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pociągokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej. Jeżeli do realizacji przewozu jest wykorzystywany zespół trakcyjny, stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pojazdokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej.

3. Do ustalenia wysokości finansowania, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do dodatkowego wagonu włączonego do pociągu pasażerskiego stałego kursowania stosuje się stawkę ryczałtową za jeden wagonokilometr pracy eksploatacyjnej wykonanej przez dodatkowy włączony wagon. Jeżeli do realizacji przewozu jest konieczne włączenie dodatkowego zespołu trakcyjnego, stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pojazdokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej.

4. Wysokości stawek ryczałtowych, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględniają koszty dostępu do linii kolejowych, energii trakcyjnej albo paliwa trakcyjnego, utrzymania taboru, amortyzacji, remontów, ubezpieczeń, pracy obsługi konduktorskiej i drużyn trakcyjnych, obsługi podróżnych oraz funkcjonowania stacji zwrotnych i wynoszą:

1) 68 zł za jeden pociągokilometr – w przypadku dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy;

2) 68 zł za jeden pojazdokilometr – w przypadku więcej niż dwóch zespołów trakcyjnych wchodzących w skład dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy albo więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych do pociągu pasażerskiego stałego kursowania;

3) 30 zł za jeden pojazdokilometr – w przypadku nie więcej niż dwóch zespołów trakcyjnych wchodzących w skład dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy albo nie więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych do pociągu pasażerskiego stałego kursowania;

4) 5 zł za jeden wagonokilometr – w przypadku dodatkowego wagonu włączonego do pociągu pasażerskiego stałego kursowania.

5. Wysokość finansowania, które może być udzielone za uruchomienie dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy:

1) stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 1, i wykonanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach;

2) w przypadku pociągu, w skład którego wchodzą więcej niż dwa zespoły trakcyjne, stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez cały pociąg wyrażonej w pojazdokilometrach;

3) w przypadku pociągu, w skład którego wchodzą nie więcej niż dwa zespoły trakcyjne, stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez każdy z zespołów trakcyjnych wyrażonej w pojazdokilometrach.

6. Wysokość finansowania, które może być udzielone za włączenie do pociągu pasażerskiego stałego kursowania:

1) nie więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych – stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez każdy z zespołów trakcyjnych wyrażonej w pojazdokilometrach;

2) więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych – stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez cały pociąg wyrażonej w pojazdokilometrach;

3) dodatkowego wagonu – stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 4, i wykonanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wagonokilometrach.

7. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, na wniosek przewoźnika kolejowego złożony w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano dodatkową pracę eksploatacyjną.

8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;

2) numer pociągu;

3) datę i trasę przejazdu;

4) informacje o wykonanej pracy eksploatacyjnej w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;

5) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;

6) miejsce i datę sporządzenia wniosku;

7) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;

8) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.

9. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, przewoźnik kolejowy dołącza notę księgową oraz arkusz rozliczeniowy zawierający wykaz dodatkowych pociągów pasażerskich nieujętych w rocznym rozkładzie jazdy uruchomionych w okresie, o którym mowa w ust. 1, dodatkowych wagonów lub dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych w tym okresie do pociągów pasażerskich stałego kursowania.