Wersja obowiązująca od 2025.09.10

Rozdział 4

Zasady przetwarzania danych PNR

Art. 18. [Weryfikacja danych PNR przekazanych przez przewoźników lotniczych] 1. Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych podlegają weryfikacji przez JIP pod względem:

1) ich zgodności z kategoriami danych PNR określonymi w art. 4 ust. 1;

2) ich kompletności z elementami kategorii danych PNR, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 [10] , gromadzonych przez danego przewoźnika lotniczego;

3) zastosowania przez przewoźnika lotniczego:

a) wybranego formatu przekazanych danych PNR, zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 1,

b) formatu zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 2, w przypadku przekazywania danych API odrębnie od pozostałych danych PNR dla tego samego lotu PNR,

c) środków komunikacji elektronicznej i sposobów zabezpieczenia danych, uzgodnionych z Komendantem Głównym Straży Granicznej w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 4,

d) sposobu przekazania danych PNR, uzgodnionego z JIP w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 5;

4) dotrzymania terminów przekazywania danych PNR.

1a. [11] JIP dokonuje weryfikacji na podstawie rocznego planu weryfikacji lub na polecenie Komendanta Głównego Straży Granicznej.

1b. [12] Roczny plan weryfikacji na każdy kolejny rok opracowuje JIP na podstawie analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości przy przekazaniu danych PNR, w szczególności nieprawidłowości przy przekazaniu danych PNR mających istotne znaczenie dla wykrywania i zwalczania przestępstw lub przestępstw skarbowych, o których mowa w art. 3, a następnie przedkłada go Komendantowi Głównemu Straży Granicznej do zatwierdzenia.

1c. [13] Komendant Główny Straży Granicznej zatwierdza przedłożony mu roczny plan weryfikacji nie później niż do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, na który ten plan opracowano.

2. JIP, w sposób zautomatyzowany, trwale usuwa dane przekazane przez przewoźników lotniczych, nienależące do kategorii danych PNR, o których mowa w art. 4 ust. 1, niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

3. W przypadku otrzymania przez JIP danych, o których mowa w art. 4 ust. 2, JIP niezwłocznie, w sposób zautomatyzowany, trwale je usuwa, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie niedopełnienia przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR, JIP zawiadamia o nich Komendanta Głównego Straży Granicznej.

5. [14] Naruszenia stwierdzone przez JIP w wyniku weryfikacji uznaje się za niedopełnienie obowiązku przekazania danych PNR, o którym mowa w art. 5 ust. 1, chyba że przewoźnik lotniczy przedstawi w terminie 60 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przez przewoźnika lotniczego obowiązku przekazania danych PNR dowód potwierdzający, że wykonany lot nie był lotem PNR, przewoźnik lotniczy nie posiadał danych PNR w terminach, o których mowa w art. 6 ust. 1, lub wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 69.

6. [15] Za dowód, o którym mowa w ust. 5, może być uznana w szczególności informacja uzyskana od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zarządzającego lotniskiem, podmiotu, na rzecz którego był realizowany lot, podmiotu, który gromadzi dane pasażerów w celu rezerwacji lub realizacji lotu przez przewoźnika lotniczego, lub podmiotu realizującego zadania w zakresie obsługi naziemnej statków powietrznych. Jeżeli informacja stanowiąca dowód została sporządzona w języku obcym, przewoźnik lotniczy przesyła ją wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego na koszt przewoźnika lotniczego.

[10] Art. 18 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[11] Art. 18 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[12] Art. 18 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[13] Art. 18 ust. 1c dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[14] Art. 18 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[15] Art. 18 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.09.10

Rozdział 4

Zasady przetwarzania danych PNR

Art. 18. [Weryfikacja danych PNR przekazanych przez przewoźników lotniczych] 1. Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych podlegają weryfikacji przez JIP pod względem:

1) ich zgodności z kategoriami danych PNR określonymi w art. 4 ust. 1;

2) ich kompletności z elementami kategorii danych PNR, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 [10] , gromadzonych przez danego przewoźnika lotniczego;

3) zastosowania przez przewoźnika lotniczego:

a) wybranego formatu przekazanych danych PNR, zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 1,

b) formatu zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 2, w przypadku przekazywania danych API odrębnie od pozostałych danych PNR dla tego samego lotu PNR,

c) środków komunikacji elektronicznej i sposobów zabezpieczenia danych, uzgodnionych z Komendantem Głównym Straży Granicznej w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 4,

d) sposobu przekazania danych PNR, uzgodnionego z JIP w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 5;

4) dotrzymania terminów przekazywania danych PNR.

1a. [11] JIP dokonuje weryfikacji na podstawie rocznego planu weryfikacji lub na polecenie Komendanta Głównego Straży Granicznej.

1b. [12] Roczny plan weryfikacji na każdy kolejny rok opracowuje JIP na podstawie analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości przy przekazaniu danych PNR, w szczególności nieprawidłowości przy przekazaniu danych PNR mających istotne znaczenie dla wykrywania i zwalczania przestępstw lub przestępstw skarbowych, o których mowa w art. 3, a następnie przedkłada go Komendantowi Głównemu Straży Granicznej do zatwierdzenia.

1c. [13] Komendant Główny Straży Granicznej zatwierdza przedłożony mu roczny plan weryfikacji nie później niż do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, na który ten plan opracowano.

2. JIP, w sposób zautomatyzowany, trwale usuwa dane przekazane przez przewoźników lotniczych, nienależące do kategorii danych PNR, o których mowa w art. 4 ust. 1, niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

3. W przypadku otrzymania przez JIP danych, o których mowa w art. 4 ust. 2, JIP niezwłocznie, w sposób zautomatyzowany, trwale je usuwa, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie niedopełnienia przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR, JIP zawiadamia o nich Komendanta Głównego Straży Granicznej.

5. [14] Naruszenia stwierdzone przez JIP w wyniku weryfikacji uznaje się za niedopełnienie obowiązku przekazania danych PNR, o którym mowa w art. 5 ust. 1, chyba że przewoźnik lotniczy przedstawi w terminie 60 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przez przewoźnika lotniczego obowiązku przekazania danych PNR dowód potwierdzający, że wykonany lot nie był lotem PNR, przewoźnik lotniczy nie posiadał danych PNR w terminach, o których mowa w art. 6 ust. 1, lub wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 69.

6. [15] Za dowód, o którym mowa w ust. 5, może być uznana w szczególności informacja uzyskana od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zarządzającego lotniskiem, podmiotu, na rzecz którego był realizowany lot, podmiotu, który gromadzi dane pasażerów w celu rezerwacji lub realizacji lotu przez przewoźnika lotniczego, lub podmiotu realizującego zadania w zakresie obsługi naziemnej statków powietrznych. Jeżeli informacja stanowiąca dowód została sporządzona w języku obcym, przewoźnik lotniczy przesyła ją wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego na koszt przewoźnika lotniczego.

[10] Art. 18 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[11] Art. 18 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[12] Art. 18 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[13] Art. 18 ust. 1c dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[14] Art. 18 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

[15] Art. 18 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. poz. 1179). Zmiana weszła w życie 10 września 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.07.08 do 2025.09.09     (Dz.U.2022.1441 tekst jednolity)

Rozdział 4

Zasady przetwarzania danych PNR

Art. 18. [Weryfikacja danych PNR przekazanych przez przewoźników lotniczych] 1. Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych podlegają weryfikacji przez JIP pod względem:

1) ich zgodności z kategoriami danych PNR określonymi w art. 4 ust. 1;

2) ich kompletności z elementami kategorii danych PNR, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, gromadzonych przez danego przewoźnika lotniczego;

3) zastosowania przez przewoźnika lotniczego:

a) wybranego formatu przekazanych danych PNR, zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 1,

b) formatu zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 2, w przypadku przekazywania danych API odrębnie od pozostałych danych PNR dla tego samego lotu PNR,

c) środków komunikacji elektronicznej i sposobów zabezpieczenia danych, uzgodnionych z Komendantem Głównym Straży Granicznej w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 4,

d) sposobu przekazania danych PNR, uzgodnionego z JIP w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 5;

4) dotrzymania terminów przekazywania danych PNR.

2. JIP, w sposób zautomatyzowany, trwale usuwa dane przekazane przez przewoźników lotniczych, nienależące do kategorii danych PNR, o których mowa w art. 4 ust. 1, niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

3. W przypadku otrzymania przez JIP danych, o których mowa w art. 4 ust. 2, JIP niezwłocznie, w sposób zautomatyzowany, trwale je usuwa, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie niedopełnienia przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR, JIP zawiadamia o nich Komendanta Głównego Straży Granicznej.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.09.19 do 2022.07.07     (Dz.U.2019.1783 tekst jednolity)

Rozdział 4

Zasady przetwarzania danych PNR

Art. 18. [Weryfikacja danych PNR przekazanych przez przewoźników lotniczych] 1. Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych podlegają weryfikacji przez JIP pod względem:

1) ich zgodności z kategoriami danych PNR określonymi w art. 4 ust. 1;

2) ich kompletności z elementami kategorii danych PNR, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, gromadzonych przez danego przewoźnika lotniczego;

3) zastosowania przez przewoźnika lotniczego:

a) wybranego formatu przekazanych danych PNR, zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 1,

b) formatu zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 2, w przypadku przekazywania danych API odrębnie od pozostałych danych PNR dla tego samego lotu PNR,

c) środków komunikacji elektronicznej i sposobów zabezpieczenia danych, uzgodnionych z Komendantem Głównym Straży Granicznej w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 4,

d) sposobu przekazania danych PNR, uzgodnionego z JIP w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 5;

4) dotrzymania terminów przekazywania danych PNR.

2. JIP, w sposób zautomatyzowany, trwale usuwa dane przekazane przez przewoźników lotniczych, nienależące do kategorii danych PNR, o których mowa w art. 4 ust. 1, niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

3. W przypadku otrzymania przez JIP danych, o których mowa w art. 4 ust. 2, JIP niezwłocznie, w sposób zautomatyzowany, trwale je usuwa, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie niedopełnienia przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR, JIP zawiadamia o nich Komendanta Głównego Straży Granicznej.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.05.29 do 2019.09.18

Rozdział 4

Zasady przetwarzania danych PNR

Art. 18. [Weryfikacja danych PNR przekazanych przez przewoźników lotniczych ] 1. Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych podlegają weryfikacji przez JIP pod względem:

1) ich zgodności z kategoriami danych PNR określonymi w art. 4 ust. 1;

2) ich kompletności z elementami kategorii danych PNR, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, gromadzonych przez danego przewoźnika lotniczego;

3) zastosowania przez przewoźnika lotniczego:

a) wybranego formatu przekazanych danych PNR, zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 1,

b) formatu zgodnego z formatem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 pkt 2, w przypadku przekazywania danych API odrębnie od pozostałych danych PNR dla tego samego lotu PNR,

c) środków komunikacji elektronicznej i sposobów zabezpieczenia danych, uzgodnionych z Komendantem Głównym Straży Granicznej w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 4,

d) sposobu przekazania danych PNR, uzgodnionego z JIP w przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 5;

4) dotrzymania terminów przekazywania danych PNR.

2. JIP, w sposób zautomatyzowany, trwale usuwa dane przekazane przez przewoźników lotniczych, nienależące do kategorii danych PNR, o których mowa w art. 4 ust. 1, niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

3. W przypadku otrzymania przez JIP danych, o których mowa w art. 4 ust. 2, JIP niezwłocznie, w sposób zautomatyzowany, trwale je usuwa, przy wykorzystaniu KSI PNR lub przez osobę wykonującą zadania w JIP.

4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie niedopełnienia przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR, JIP zawiadamia o nich Komendanta Głównego Straży Granicznej.