Wersja obowiązująca od 2025.10.22

§ 13. [Projektowanie dróg zamiejskich] 1. Drogę zamiejską projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy A – standardowo 140 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 130 lub 120 km/h;

2) dla klasy S – standardowo 130 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 120, 110, 100 lub 90 km/h;

3) [7] dla klasy GP:

a) o dwóch jezdniach głównych – standardowo 110 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 100, 90 lub 80 km/h,

b) o jednej jezdni głównej – standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90 lub 80 km/h;

4) dla klasy G – standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90, 80, 70 lub 60 km/h;

5) dla klasy Z – standardowo 80 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 70, 60, 50 lub 40 km/h;

6) dla klasy L – standardowo 60 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 50 lub 40 km/h;

7) dla klasy D – 40 km/h lub 30 km/h.

2. Ulicę projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy GP – standardowo 70 km/h, dopuszcza się 60 lub 80 km/h;

2) dla klasy G – standardowo 60 km/h, dopuszcza się 50 lub 70 km/h;

3) dla klasy Z – standardowo 50 km/h, dopuszcza się 30 lub 40 km/h;

4) dla klasy L – standardowo 40 km/h, dopuszcza się 30 lub 50 km/h;

5) dla klasy D – 30 km/h.

[7] § 13 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. poz. 1352). Zmiana weszła w życie 22 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.22

§ 13. [Projektowanie dróg zamiejskich] 1. Drogę zamiejską projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy A – standardowo 140 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 130 lub 120 km/h;

2) dla klasy S – standardowo 130 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 120, 110, 100 lub 90 km/h;

3) [7] dla klasy GP:

a) o dwóch jezdniach głównych – standardowo 110 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 100, 90 lub 80 km/h,

b) o jednej jezdni głównej – standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90 lub 80 km/h;

4) dla klasy G – standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90, 80, 70 lub 60 km/h;

5) dla klasy Z – standardowo 80 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 70, 60, 50 lub 40 km/h;

6) dla klasy L – standardowo 60 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 50 lub 40 km/h;

7) dla klasy D – 40 km/h lub 30 km/h.

2. Ulicę projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy GP – standardowo 70 km/h, dopuszcza się 60 lub 80 km/h;

2) dla klasy G – standardowo 60 km/h, dopuszcza się 50 lub 70 km/h;

3) dla klasy Z – standardowo 50 km/h, dopuszcza się 30 lub 40 km/h;

4) dla klasy L – standardowo 40 km/h, dopuszcza się 30 lub 50 km/h;

5) dla klasy D – 30 km/h.

[7] § 13 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. poz. 1352). Zmiana weszła w życie 22 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.09.21 do 2025.10.21

§ 13. [Projektowanie dróg zamiejskich] 1. Drogę zamiejską projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy A – standardowo 140 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 130 lub 120 km/h;

2) dla klasy S – standardowo 130 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 120, 110, 100 lub 90 km/h;

3) dla klasy GP – standardowo 110 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 100, 90 lub 80 km/h;

4) dla klasy G – standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90, 80, 70 lub 60 km/h;

5) dla klasy Z – standardowo 80 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 70, 60, 50 lub 40 km/h;

6) dla klasy L – standardowo 60 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 50 lub 40 km/h;

7) dla klasy D – 40 km/h lub 30 km/h.

2. Ulicę projektuje się w taki sposób, że prędkość do projektowania przyjmuje się w zależności od klasy drogi:

1) dla klasy GP – standardowo 70 km/h, dopuszcza się 60 lub 80 km/h;

2) dla klasy G – standardowo 60 km/h, dopuszcza się 50 lub 70 km/h;

3) dla klasy Z – standardowo 50 km/h, dopuszcza się 30 lub 40 km/h;

4) dla klasy L – standardowo 40 km/h, dopuszcza się 30 lub 50 km/h;

5) dla klasy D – 30 km/h.