Wersja obowiązująca od 2025.10.22

§ 55. [Ograniczenia w projektowaniu zjazdu zwykłego] 1. Zjazdu zwykłego nie projektuje się z:

1) jezdni głównej drogi klasy A, S lub GP, z wyjątkiem drogi klasy GP w trudnych warunkach;

2) jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej, z wyjątkiem jezdni zbierająco-rozprowadzającej w trudnych warunkach.

1a. [28] Na drodze zamiejskiej klasy GP o jednej dwukierunkowej jezdni głównej dopuszcza się zaprojektowanie zjazdu zwykłego z jezdni głównej w miejscu zjazdu dotychczas istniejącego, pod warunkiem że natężenie ruchu pojazdów na zjeździe jest bardzo małe.

2. Zjazdu, wyjazdu lub wjazdu zwykłego nie projektuje się w miejscu, które zagraża bezpieczeństwu ruchu. W szczególności zjazdu zwykłego nie projektuje się w obszarze węzła lub skrzyżowania, z wyjątkiem trudnych warunków.

3. Na zjeździe, wyjeździe lub wjeździe zwykłym na drodze zamiejskiej:

1) o jednej dwukierunkowej jezdni głównej, na której miarodajne natężenie ruchu pojazdów wynosi więcej niż 800 pojazdów na godzinę, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu w kierunku zgodnym z kierunkiem pasa, przy którym jest usytuowany;

2) o dwóch jezdniach głównych, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu z jezdni, przy której jest usytuowany.

[28] § 55 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. poz. 1352). Zmiana weszła w życie 22 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.22

§ 55. [Ograniczenia w projektowaniu zjazdu zwykłego] 1. Zjazdu zwykłego nie projektuje się z:

1) jezdni głównej drogi klasy A, S lub GP, z wyjątkiem drogi klasy GP w trudnych warunkach;

2) jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej, z wyjątkiem jezdni zbierająco-rozprowadzającej w trudnych warunkach.

1a. [28] Na drodze zamiejskiej klasy GP o jednej dwukierunkowej jezdni głównej dopuszcza się zaprojektowanie zjazdu zwykłego z jezdni głównej w miejscu zjazdu dotychczas istniejącego, pod warunkiem że natężenie ruchu pojazdów na zjeździe jest bardzo małe.

2. Zjazdu, wyjazdu lub wjazdu zwykłego nie projektuje się w miejscu, które zagraża bezpieczeństwu ruchu. W szczególności zjazdu zwykłego nie projektuje się w obszarze węzła lub skrzyżowania, z wyjątkiem trudnych warunków.

3. Na zjeździe, wyjeździe lub wjeździe zwykłym na drodze zamiejskiej:

1) o jednej dwukierunkowej jezdni głównej, na której miarodajne natężenie ruchu pojazdów wynosi więcej niż 800 pojazdów na godzinę, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu w kierunku zgodnym z kierunkiem pasa, przy którym jest usytuowany;

2) o dwóch jezdniach głównych, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu z jezdni, przy której jest usytuowany.

[28] § 55 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. poz. 1352). Zmiana weszła w życie 22 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.09.21 do 2025.10.21

§ 55. [Ograniczenia w projektowaniu zjazdu zwykłego ] 1. Zjazdu zwykłego nie projektuje się z:

1) jezdni głównej drogi klasy A, S lub GP, z wyjątkiem drogi klasy GP w trudnych warunkach;

2) jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej, z wyjątkiem jezdni zbierająco-rozprowadzającej w trudnych warunkach.

2. Zjazdu, wyjazdu lub wjazdu zwykłego nie projektuje się w miejscu, które zagraża bezpieczeństwu ruchu. W szczególności zjazdu zwykłego nie projektuje się w obszarze węzła lub skrzyżowania, z wyjątkiem trudnych warunków.

3. Na zjeździe, wyjeździe lub wjeździe zwykłym na drodze zamiejskiej:

1) o jednej dwukierunkowej jezdni głównej, na której miarodajne natężenie ruchu pojazdów wynosi więcej niż 800 pojazdów na godzinę, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu w kierunku zgodnym z kierunkiem pasa, przy którym jest usytuowany;

2) o dwóch jezdniach głównych, dopuszcza się wyłącznie obsługę ruchu z jezdni, przy której jest usytuowany.