Wersja obowiązująca od 2025.11.28

§ 2. [Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela] 1. [1]  (uchylony)

2. Szczegółowe [2] kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:

1) [3] poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;

1a) [4] analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;

2) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;

3) znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;

4) wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;

5) [5] kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej;

6) współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;

7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;

8) [6] poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;

9) współpracę z rodzicami;

10) [7] realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”;

11) [8] diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.

3. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli.

4. [9] (uchylony)

5. [10] (uchylony)

6. [11] (uchylony)

[1] § 2 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[2] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[3] § 2 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[4] § 2 ust. 2 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[5] § 2 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[6] § 2 ust. 2 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[7] § 2 ust. 2 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[8] § 2 ust. 2 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[9] § 2 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[10] § 2 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[11] § 2 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.11.28

§ 2. [Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela] 1. [1]  (uchylony)

2. Szczegółowe [2] kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:

1) [3] poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;

1a) [4] analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;

2) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;

3) znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;

4) wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;

5) [5] kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej;

6) współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;

7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;

8) [6] poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;

9) współpracę z rodzicami;

10) [7] realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”;

11) [8] diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.

3. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli.

4. [9] (uchylony)

5. [10] (uchylony)

6. [11] (uchylony)

[1] § 2 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[2] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[3] § 2 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[4] § 2 ust. 2 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[5] § 2 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[6] § 2 ust. 2 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[7] § 2 ust. 2 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[8] § 2 ust. 2 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[9] § 2 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[10] § 2 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

[11] § 2 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1550). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.09.01 do 2025.11.27

§ 2. [Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela] 1. Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na:

1) obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela;

2) dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela.

2. Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:

1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

2) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;

3) znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;

4) wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;

5) kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela;

6) współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;

7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;

8) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;

9) współpracę z rodzicami.

3. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli.

4. Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:

1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć;

2) diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem;

3) analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydak-tyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;

4) wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;

5) realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy – Karta Nauczyciela;

6) podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

7) pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy;

8) prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców;

9) realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;

10) umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów;

11) umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;

12) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów;

13) przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły;

14) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne;

15) inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

5. Dyrektor szkoły przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 4, związane ze specyfiką pracy tego nauczyciela.

6. Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 4, związane ze specyfiką swojej pracy.