Wersja obowiązująca od 2023-02-02 (Dz.U.2023.220 tekst jednolity)
[Kontrola stacjonarna] 1. Do prowadzenia kontroli stacjonarnej wykorzystuje się:
1) urządzenia:
a) stacjonarne i przenośne, o których mowa w art. 13o ust. 1 ustawy, zainstalowane w pasie drogowym dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
b) zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego
– zwane dalej „urządzeniami kontrolnymi”;
2) System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
2. Urządzenia kontrolne mogą rejestrować:
1) obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli, w tym jego numer rejestracyjny;
2) wymiary i parametry pojazdu umożliwiające ustalenie:
a) czy podlega on opłacie elektronicznej,
b) kategorii pojazdu, a także liczby osi pojazdu, jeżeli stawki opłaty elektronicznej zostały zróżnicowane ze względu na liczbę osi;
3) czas i datę przeprowadzonej kontroli;
4) identyfikator urządzenia kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
3. W przypadku danych rejestrowanych w ramach kontroli stacjonarnej, do formułowania wniosków o wszczęcie postępowań w sprawie nałożenia kar pieniężnych mogą być wykorzystywane:
1) dane, o których mowa w ust. 2, jeżeli zawierają obraz pojazdu będącego przedmiotem kontroli, lub
2) dane geolokalizacyjne rejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
4. Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające informacje o podejrzeniu naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego.
5. W wyniku przeprowadzenia kontroli mobilnej z wykorzystaniem przyrządów, o których mowa w ust. 4, rejestracji mogą podlegać dane wymienione w ust. 2 oraz identyfikator przyrządu kontrolnego.
6. Na podstawie danych zarejestrowanych przez przyrządy, o których mowa w ust. 4, kontrolujący zatrzymuje pojazdy w celu podjęcia dalszych czynności kontrolnych.
7. Kontrolę stacjonarną z wykorzystaniem urządzeń kontrolnych oraz kontrolę mobilną przeprowadza się w odpowiednim miejscu i czasie tak, aby utrudnić kierującym pojazdami omijanie miejsc, w których są prowadzone czynności kontrolne. Kontrola mobilna ma w szczególności na celu kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej przez podmioty zagraniczne.
Wersja obowiązująca od 2023-02-02 (Dz.U.2023.220 tekst jednolity)
[Kontrola stacjonarna] 1. Do prowadzenia kontroli stacjonarnej wykorzystuje się:
1) urządzenia:
a) stacjonarne i przenośne, o których mowa w art. 13o ust. 1 ustawy, zainstalowane w pasie drogowym dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
b) zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego
– zwane dalej „urządzeniami kontrolnymi”;
2) System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
2. Urządzenia kontrolne mogą rejestrować:
1) obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli, w tym jego numer rejestracyjny;
2) wymiary i parametry pojazdu umożliwiające ustalenie:
a) czy podlega on opłacie elektronicznej,
b) kategorii pojazdu, a także liczby osi pojazdu, jeżeli stawki opłaty elektronicznej zostały zróżnicowane ze względu na liczbę osi;
3) czas i datę przeprowadzonej kontroli;
4) identyfikator urządzenia kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
3. W przypadku danych rejestrowanych w ramach kontroli stacjonarnej, do formułowania wniosków o wszczęcie postępowań w sprawie nałożenia kar pieniężnych mogą być wykorzystywane:
1) dane, o których mowa w ust. 2, jeżeli zawierają obraz pojazdu będącego przedmiotem kontroli, lub
2) dane geolokalizacyjne rejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
4. Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające informacje o podejrzeniu naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego.
5. W wyniku przeprowadzenia kontroli mobilnej z wykorzystaniem przyrządów, o których mowa w ust. 4, rejestracji mogą podlegać dane wymienione w ust. 2 oraz identyfikator przyrządu kontrolnego.
6. Na podstawie danych zarejestrowanych przez przyrządy, o których mowa w ust. 4, kontrolujący zatrzymuje pojazdy w celu podjęcia dalszych czynności kontrolnych.
7. Kontrolę stacjonarną z wykorzystaniem urządzeń kontrolnych oraz kontrolę mobilną przeprowadza się w odpowiednim miejscu i czasie tak, aby utrudnić kierującym pojazdami omijanie miejsc, w których są prowadzone czynności kontrolne. Kontrola mobilna ma w szczególności na celu kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej przez podmioty zagraniczne.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-12 do 2023-02-01
[Kontrola stacjonarna] 1. Do prowadzenia kontroli stacjonarnej wykorzystuje się:
1) urządzenia:
a) stacjonarne i przenośne, o których mowa w art. 13o ust. 1 ustawy, zainstalowane w pasie drogowym dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
b) zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego
– zwane dalej „urządzeniami kontrolnymi”;
2) System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
2. Urządzenia kontrolne mogą rejestrować:
1) obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli, w tym jego numer rejestracyjny;
2) wymiary i parametry pojazdu umożliwiające ustalenie:
a) czy podlega on opłacie elektronicznej,
b) kategorii pojazdu, a także liczby osi pojazdu, jeżeli stawki opłaty elektronicznej zostały zróżnicowane ze względu na liczbę osi;
3) czas i datę przeprowadzonej kontroli;
4) identyfikator urządzenia kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
3. W przypadku danych rejestrowanych w ramach kontroli stacjonarnej [10] , do formułowania wniosków o wszczęcie postępowań w sprawie nałożenia kar pieniężnych mogą być wykorzystywane:
1) dane, o których mowa w ust. 2, jeżeli zawierają obraz pojazdu będącego przedmiotem kontroli, lub
2) dane geolokalizacyjne rejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
4. Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające informacje o podejrzeniu naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego.
5. W wyniku przeprowadzenia kontroli mobilnej z wykorzystaniem przyrządów, o których mowa w ust. 4, rejestracji mogą podlegać dane wymienione w ust. 2 oraz identyfikator przyrządu kontrolnego.
6. Na podstawie danych zarejestrowanych przez przyrządy, o których mowa w ust. 4, kontrolujący zatrzymuje pojazdy w celu podjęcia dalszych czynności kontrolnych.
7. Kontrolę stacjonarną z wykorzystaniem urządzeń kontrolnych oraz kontrolę mobilną przeprowadza się w odpowiednim miejscu i czasie tak, aby utrudnić kierującym pojazdami omijanie miejsc, w których są prowadzone czynności kontrolne. Kontrola mobilna ma w szczególności na celu kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej przez podmioty zagraniczne.
[10] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 września 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej wykonywanej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (Dz.U. poz. 1634). Zmiana weszła w życie 12 września 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-06-13 do 2021-09-11
[Kontrola stacjonarna] 1. Do prowadzenia kontroli stacjonarnej wykorzystuje się:
1) urządzenia:
a) stacjonarne i przenośne, o których mowa w art. 13o ust. 1 ustawy, zainstalowane w pasie drogowym dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
b) zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego
– zwane dalej „urządzeniami kontrolnymi”;
2) System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
2. Urządzenia kontrolne mogą rejestrować:
1) obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli, w tym jego numer rejestracyjny;
2) wymiary i parametry pojazdu umożliwiające ustalenie:
a) czy podlega on opłacie elektronicznej,
b) kategorii pojazdu, a także liczby osi pojazdu, jeżeli stawki opłaty elektronicznej zostały zróżnicowane ze względu na liczbę osi;
3) czas i datę przeprowadzonej kontroli;
4) identyfikator urządzenia kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
3. W przypadku danych rejestrowanych w ramach kontroli mobilnej, do formułowania wniosków o wszczęcie postępowań w sprawie nałożenia kar pieniężnych mogą być wykorzystywane:
1) dane, o których mowa w ust. 2, jeżeli zawierają obraz pojazdu będącego przedmiotem kontroli, lub
2) dane geolokalizacyjne rejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
4. Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające informacje o podejrzeniu naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach służbowych kontrolującego.
5. W wyniku przeprowadzenia kontroli mobilnej z wykorzystaniem przyrządów, o których mowa w ust. 4, rejestracji mogą podlegać dane wymienione w ust. 2 oraz identyfikator przyrządu kontrolnego.
6. Na podstawie danych zarejestrowanych przez przyrządy, o których mowa w ust. 4, kontrolujący zatrzymuje pojazdy w celu podjęcia dalszych czynności kontrolnych.
7. Kontrolę stacjonarną z wykorzystaniem urządzeń kontrolnych oraz kontrolę mobilną przeprowadza się w odpowiednim miejscu i czasie tak, aby utrudnić kierującym pojazdami omijanie miejsc, w których są prowadzone czynności kontrolne. Kontrola mobilna ma w szczególności na celu kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej przez podmioty zagraniczne.