Wersja obowiązująca od 2023-02-02 (Dz.U.2023.220 tekst jednolity)
[Czynności objęte kontrolą] 1. Kontrola może obejmować następujące czynności:
1) analizę danych rejestrowych oraz danych, o których mowa w art. 13ib ust. 1 ustawy, zawartych w:
a) rejestrze SPOE KAS,
b) centralnej ewidencji pojazdów oraz innych rejestrach i bazach danych, do których dostęp posiada kontrolujący,
c) dokumentach pojazdu i dokumentach identyfikujących kontrolowanego oraz na innych nośnikach informacji;
2) analizę danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS przez urządzenie do poboru opłaty elektronicznej, zainstalowane lub przewożone w pojeździe podlegającym opłacie elektronicznej podczas przejazdu drogą krajową lub jej odcinkiem, na których pobiera się opłatę elektroniczną;
3) ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej na podstawie danych i informacji:
a) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, rejestru dowodów osobistych oraz rejestru SPOE KAS,
b) zawartych w dokumentach pojazdu oraz innych dokumentach okazanych przez kontrolowanego,
c) zapisów tachografu,
d) pozyskanych od organów rejestrujących pojazd,
e) z wyjaśnień kontrolowanego.
2. W ramach prowadzenia kontroli stacjonarnej kontrolujący analizuje dane zarejestrowane przez urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz dane geolokalizacyjne zarejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i w uzasadnionych przypadkach weryfikuje ich prawidłowość przez porównanie z danymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, lub występuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o udzielenie niezbędnych wyjaśnień.
3. W ramach prowadzenia kontroli mobilnej inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wykonują czynności kontrolne bezpośrednio na drodze na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
4. Czynności kontrolne wykonywane w ramach kontroli mobilnej mogą obejmować:
1) zatrzymywanie pojazdów w celu przeprowadzenia kontroli;
2) legitymowanie kierowców;
3) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
3a) badanie czytelności tablic rejestracyjnych pojazdu oraz ich umieszczenia na pojeździe;
4) żądanie udzielenia przez kontrolowanego ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
5) sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
6) sporządzanie dokumentacji fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
7) badanie urządzeń do poboru opłaty elektronicznej, w które są wyposażone pojazdy podlegające kontroli;
8) sporządzanie protokołu kontroli w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej uzasadniającego nałożenie kary pieniężnej albo grzywny, o której mowa w art. 13na ust. 1 i art. 13naa ust. 1 ustawy;
9) wprowadzanie informacji o ujawnionych naruszeniach obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS;
10) podejmowanie czynności określonych w art. 13m ust. 2–10 ustawy wobec podmiotów zagranicznych.
Wersja obowiązująca od 2023-02-02 (Dz.U.2023.220 tekst jednolity)
[Czynności objęte kontrolą] 1. Kontrola może obejmować następujące czynności:
1) analizę danych rejestrowych oraz danych, o których mowa w art. 13ib ust. 1 ustawy, zawartych w:
a) rejestrze SPOE KAS,
b) centralnej ewidencji pojazdów oraz innych rejestrach i bazach danych, do których dostęp posiada kontrolujący,
c) dokumentach pojazdu i dokumentach identyfikujących kontrolowanego oraz na innych nośnikach informacji;
2) analizę danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS przez urządzenie do poboru opłaty elektronicznej, zainstalowane lub przewożone w pojeździe podlegającym opłacie elektronicznej podczas przejazdu drogą krajową lub jej odcinkiem, na których pobiera się opłatę elektroniczną;
3) ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej na podstawie danych i informacji:
a) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, rejestru dowodów osobistych oraz rejestru SPOE KAS,
b) zawartych w dokumentach pojazdu oraz innych dokumentach okazanych przez kontrolowanego,
c) zapisów tachografu,
d) pozyskanych od organów rejestrujących pojazd,
e) z wyjaśnień kontrolowanego.
2. W ramach prowadzenia kontroli stacjonarnej kontrolujący analizuje dane zarejestrowane przez urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz dane geolokalizacyjne zarejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i w uzasadnionych przypadkach weryfikuje ich prawidłowość przez porównanie z danymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, lub występuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o udzielenie niezbędnych wyjaśnień.
3. W ramach prowadzenia kontroli mobilnej inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wykonują czynności kontrolne bezpośrednio na drodze na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
4. Czynności kontrolne wykonywane w ramach kontroli mobilnej mogą obejmować:
1) zatrzymywanie pojazdów w celu przeprowadzenia kontroli;
2) legitymowanie kierowców;
3) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
3a) badanie czytelności tablic rejestracyjnych pojazdu oraz ich umieszczenia na pojeździe;
4) żądanie udzielenia przez kontrolowanego ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
5) sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
6) sporządzanie dokumentacji fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
7) badanie urządzeń do poboru opłaty elektronicznej, w które są wyposażone pojazdy podlegające kontroli;
8) sporządzanie protokołu kontroli w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej uzasadniającego nałożenie kary pieniężnej albo grzywny, o której mowa w art. 13na ust. 1 i art. 13naa ust. 1 ustawy;
9) wprowadzanie informacji o ujawnionych naruszeniach obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS;
10) podejmowanie czynności określonych w art. 13m ust. 2–10 ustawy wobec podmiotów zagranicznych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-12 do 2023-02-01
[Czynności objęte kontrolą] 1. Kontrola może obejmować następujące czynności:
1) analizę danych rejestrowych oraz danych, o których mowa w art. 13ib ust. 1 ustawy, zawartych w:
a) rejestrze SPOE KAS,
b) centralnej ewidencji pojazdów oraz innych rejestrach i bazach danych, do których dostęp posiada kontrolujący,
c) dokumentach pojazdu i dokumentach identyfikujących kontrolowanego oraz na innych nośnikach informacji;
2) analizę danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS przez urządzenie do poboru opłaty elektronicznej, zainstalowane lub przewożone w pojeździe podlegającym opłacie elektronicznej podczas przejazdu drogą krajową lub jej odcinkiem, na których pobiera się opłatę elektroniczną;
3) ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej na podstawie danych i informacji:
a) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, rejestru dowodów osobistych oraz rejestru SPOE KAS,
b) zawartych w dokumentach pojazdu oraz innych dokumentach okazanych przez kontrolowanego,
c) zapisów tachografu,
d) pozyskanych od organów rejestrujących pojazd,
e) z wyjaśnień kontrolowanego.
2. W ramach prowadzenia kontroli stacjonarnej kontrolujący analizuje dane zarejestrowane przez urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz dane geolokalizacyjne zarejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i w uzasadnionych przypadkach weryfikuje ich prawidłowość przez porównanie z danymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, lub występuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o udzielenie niezbędnych wyjaśnień.
3. W ramach prowadzenia kontroli mobilnej inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wykonują czynności kontrolne bezpośrednio na drodze na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
4. Czynności kontrolne wykonywane w ramach kontroli mobilnej mogą obejmować:
1) zatrzymywanie pojazdów w celu przeprowadzenia kontroli;
2) legitymowanie kierowców;
3) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
3a) [8] badanie czytelności tablic rejestracyjnych pojazdu oraz ich umieszczenia na pojeździe;
4) żądanie udzielenia przez kontrolowanego ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
5) sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
6) sporządzanie dokumentacji fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
7) badanie urządzeń do poboru opłaty elektronicznej, w które są wyposażone pojazdy podlegające kontroli;
8) sporządzanie protokołu kontroli w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej uzasadniającego nałożenie kary pieniężnej albo grzywny, o której mowa w art. 13na ust. 1 i art. 13naa ust. 1 [9] ustawy;
9) wprowadzanie informacji o ujawnionych naruszeniach obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS;
10) podejmowanie czynności określonych w art. 13m ust. 2–10 ustawy wobec podmiotów zagranicznych.
[8] § 6 ust. 4 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 września 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej wykonywanej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (Dz.U. poz. 1634). Zmiana weszła w życie 12 września 2021 r.
[9] § 6 ust. 4 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 września 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej wykonywanej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (Dz.U. poz. 1634). Zmiana weszła w życie 12 września 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-06-13 do 2021-09-11
[Czynności objęte kontrolą] 1. Kontrola może obejmować następujące czynności:
1) analizę danych rejestrowych oraz danych, o których mowa w art. 13ib ust. 1 ustawy, zawartych w:
a) rejestrze SPOE KAS,
b) centralnej ewidencji pojazdów oraz innych rejestrach i bazach danych, do których dostęp posiada kontrolujący,
c) dokumentach pojazdu i dokumentach identyfikujących kontrolowanego oraz na innych nośnikach informacji;
2) analizę danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS przez urządzenie do poboru opłaty elektronicznej, zainstalowane lub przewożone w pojeździe podlegającym opłacie elektronicznej podczas przejazdu drogą krajową lub jej odcinkiem, na których pobiera się opłatę elektroniczną;
3) ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej na podstawie danych i informacji:
a) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, rejestru dowodów osobistych oraz rejestru SPOE KAS,
b) zawartych w dokumentach pojazdu oraz innych dokumentach okazanych przez kontrolowanego,
c) zapisów tachografu,
d) pozyskanych od organów rejestrujących pojazd,
e) z wyjaśnień kontrolowanego.
2. W ramach prowadzenia kontroli stacjonarnej kontrolujący analizuje dane zarejestrowane przez urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz dane geolokalizacyjne zarejestrowane przez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i w uzasadnionych przypadkach weryfikuje ich prawidłowość przez porównanie z danymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, lub występuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o udzielenie niezbędnych wyjaśnień.
3. W ramach prowadzenia kontroli mobilnej inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wykonują czynności kontrolne bezpośrednio na drodze na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
4. Czynności kontrolne wykonywane w ramach kontroli mobilnej mogą obejmować:
1) zatrzymywanie pojazdów w celu przeprowadzenia kontroli;
2) legitymowanie kierowców;
3) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
4) żądanie udzielenia przez kontrolowanego ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
5) sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
6) sporządzanie dokumentacji fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
7) badanie urządzeń do poboru opłaty elektronicznej, w które są wyposażone pojazdy podlegające kontroli;
8) sporządzanie protokołu kontroli w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej uzasadniającego nałożenie kary pieniężnej albo grzywny, o której mowa w art. 13na ust. 1 ustawy;
9) wprowadzanie informacji o ujawnionych naruszeniach obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS;
10) podejmowanie czynności określonych w art. 13m ust. 2–10 ustawy wobec podmiotów zagranicznych.