Wersja obowiązująca od 2023.05.09 do 2025.12.19     (Dz.U.2023.874 tekst jednolity)

Rozdział 5

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów

§ 25. [Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate)] 1. W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji w odniesieniu do:

1) samolotów – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

2) śmigłowców – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

3) balonów wolnych – w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów;

4) balonów gazowych na uwięzi – określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów.

2. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.

3. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012.

4. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Wersja obowiązująca od 2025.12.20

Rozdział 5

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów

§ 25. [Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate)] 1. W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji w odniesieniu do:

1) [6]  samolotów, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 2018/1139 – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

1a) [7] samolotów, do których nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 2018/1139 – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012, a w zakresie wymagań dotyczących:

a) zdatności do lotu statku powietrznego – określają przepisy art. 49, art. 50 i art. 53b oraz przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 2 ustawy,

b) ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego – określają przepisy art. 49a oraz przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 3 ustawy;

2) [8]  śmigłowców, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 2018/1139 – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

2a) [9] śmigłowców, do których nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 2018/1139 – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012, a w zakresie wymagań dotyczących:

a) zdatności do lotu statku powietrznego – określają przepisy art. 49, art. 50 i art. 53b oraz przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 2 ustawy,

b) ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego – określają przepisy art. 49a oraz przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 3 ustawy;

3) balonów wolnych – w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów;

4) balonów gazowych na uwięzi – określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów.

2. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.

3. [10]  Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012, z wyłączeniem certyfikacji w odniesieniu do samolotów i śmigłowców w zakresie niezastrzeżonym dla EASA.

4. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

[6] § 25 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 1710). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2025 r.

[7] § 25 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 1710). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2025 r.

[8] § 25 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 1710). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2025 r.

[9] § 25 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 1710). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2025 r.

[10] § 25 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 1710). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2023.05.09 do 2025.12.19     (Dz.U.2023.874 tekst jednolity)

Rozdział 5

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów

§ 25. [Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate)] 1. W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji w odniesieniu do:

1) samolotów – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

2) śmigłowców – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

3) balonów wolnych – w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów;

4) balonów gazowych na uwięzi – określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów.

2. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.

3. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012.

4. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.10.02 do 2023.05.08

Rozdział 5

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów

§ 25. [Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) ] 1. W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji w odniesieniu do:

1) samolotów – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

2) śmigłowców – określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;

3) balonów wolnych – w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów;

4) balonów gazowych na uwięzi – określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów.

2. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.

3. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012.

4. Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.