history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-06-06    (Dz.U.2023.1069 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Wersja obowiązująca od 2023-06-06    (Dz.U.2023.1069 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-07 do 2023-06-05    (Dz.U.2021.1640 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-04-22 do 2021-09-06

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) [1] OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

[1] § 2 pkt 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz.U. poz. 635). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-06-29 do 2021-04-21    (Dz.U.2020.1124 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) OJTI – uzupełniające uprawnienie instruktorskie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-06-09 do 2020-06-28

§ 2. [Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);

2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);

3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);

4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);

5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);

6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);

7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);

8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);

9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);

10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;

11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.3));

12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;

13) OJTI – uzupełniające uprawnienie instruktorskie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);

14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);

15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;

17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;

18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;

19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;

20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;

21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:

a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,

b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;

22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;

24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);

25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);

26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;

27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;

28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;

29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;

30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);

31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);

32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;

33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;

34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;

35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;

36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.