Wersja obowiązująca od 2025.10.28

§ 18. [Dokumenty przedstawiane przez beneficjenta na wezwanie instytucji pośredniczącej] 1. Na wezwanie instytucji pośredniczącej beneficjent przedstawia wskazane w tym wezwaniu faktury lub inne dokumenty księgowe wymienione w zestawieniu, o którym mowa w § 17 pkt 1, wraz z dowodami zapłaty, niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej i potwierdzające spełnienie warunków wypłaty tej pomocy.

2. Jeżeli faktury lub inne dokumenty księgowe wskazane w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, zawierają informacje wymagające potwierdzenia na podstawie dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, beneficjent przedstawia te dokumenty.

3. Instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta do złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

4. W przypadku niezłożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, instytucja pośrednicząca wzywa ponownie beneficjenta do złożenia dokumentów w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

5. W przypadku gdy beneficjent pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4 [8] , nie złożył dokumentów w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca:

1) rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, i w tym zakresie wypłaca pomoc techniczną albo

2) nie wypłaca pomocy technicznej, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.

6. Wezwanie przez instytucję pośredniczącą beneficjenta do złożenia wyjaśnień, przedstawienia dokumentów lub wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o płatność do czasu złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub wykonania tych czynności przez beneficjenta. Od złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub wykonania tych czynności bieg tego terminu rozpoczyna się od nowa. [9]

7. W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych instytucja pośrednicząca może dokonać ich korekty z urzędu, informując beneficjenta o wprowadzonych zmianach.

[8] § 18 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na realizację działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027, a także podziału środków finansowych na beneficjentów tego priorytetu (Dz.U. poz. 1376). Zmiana weszła w życie 28 października 2025 r.

[9] § 18 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na realizację działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027, a także podziału środków finansowych na beneficjentów tego priorytetu (Dz.U. poz. 1376). Zmiana weszła w życie 28 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.28

§ 18. [Dokumenty przedstawiane przez beneficjenta na wezwanie instytucji pośredniczącej] 1. Na wezwanie instytucji pośredniczącej beneficjent przedstawia wskazane w tym wezwaniu faktury lub inne dokumenty księgowe wymienione w zestawieniu, o którym mowa w § 17 pkt 1, wraz z dowodami zapłaty, niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej i potwierdzające spełnienie warunków wypłaty tej pomocy.

2. Jeżeli faktury lub inne dokumenty księgowe wskazane w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, zawierają informacje wymagające potwierdzenia na podstawie dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, beneficjent przedstawia te dokumenty.

3. Instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta do złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

4. W przypadku niezłożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, instytucja pośrednicząca wzywa ponownie beneficjenta do złożenia dokumentów w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

5. W przypadku gdy beneficjent pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4 [8] , nie złożył dokumentów w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca:

1) rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, i w tym zakresie wypłaca pomoc techniczną albo

2) nie wypłaca pomocy technicznej, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.

6. Wezwanie przez instytucję pośredniczącą beneficjenta do złożenia wyjaśnień, przedstawienia dokumentów lub wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o płatność do czasu złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub wykonania tych czynności przez beneficjenta. Od złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub wykonania tych czynności bieg tego terminu rozpoczyna się od nowa. [9]

7. W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych instytucja pośrednicząca może dokonać ich korekty z urzędu, informując beneficjenta o wprowadzonych zmianach.

[8] § 18 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na realizację działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027, a także podziału środków finansowych na beneficjentów tego priorytetu (Dz.U. poz. 1376). Zmiana weszła w życie 28 października 2025 r.

[9] § 18 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 października 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na realizację działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027, a także podziału środków finansowych na beneficjentów tego priorytetu (Dz.U. poz. 1376). Zmiana weszła w życie 28 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.10.06 do 2025.10.27

§ 18. [Dokumenty przedstawiane przez beneficjenta na wezwanie instytucji pośredniczącej] 1. Na wezwanie instytucji pośredniczącej beneficjent przedstawia wskazane w tym wezwaniu faktury lub inne dokumenty księgowe wymienione w zestawieniu, o którym mowa w § 17 pkt 1, wraz z dowodami zapłaty, niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej i potwierdzające spełnienie warunków wypłaty tej pomocy.

2. Jeżeli faktury lub inne dokumenty księgowe wskazane w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, zawierają informacje wymagające potwierdzenia na podstawie dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, beneficjent przedstawia te dokumenty.

3. Instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta do złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

4. W przypadku niezłożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, instytucja pośrednicząca wzywa ponownie beneficjenta do złożenia dokumentów w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

5. W przypadku gdy beneficjent pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie złożył dokumentów w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca:

1) rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, i w tym zakresie wypłaca pomoc techniczną albo

2) nie wypłaca pomocy technicznej, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.

6. Wezwanie przez instytucję pośredniczącą beneficjenta do złożenia wyjaśnień, przedstawienia dokumentów lub wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o płatność do czasu złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub wykonania tych czynności przez beneficjenta.

7. W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych instytucja pośrednicząca może dokonać ich korekty z urzędu, informując beneficjenta o wprowadzonych zmianach.