Wersja obowiązująca od 2025.08.28

§ 34. [Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ] 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada osoba, która ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

c) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie:

– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

– pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna, w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:

a) na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 2 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

b) na kierunku psychologia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia na kierunku fizjoterapia lub studia w zakresie fizjoterapii lub rehabilitacji ruchowej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku psychologia w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

7) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

8) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa określone w § 29 lub [26] nauczyciela logopedy określone w § 30.

[26] § 34 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1111). Zmiana weszła w życie 28 sierpnia 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.08.28

§ 34. [Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ] 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada osoba, która ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

c) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie:

– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

– pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna, w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:

a) na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 2 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

b) na kierunku psychologia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia na kierunku fizjoterapia lub studia w zakresie fizjoterapii lub rehabilitacji ruchowej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku psychologia w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

7) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

8) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa określone w § 29 lub [26] nauczyciela logopedy określone w § 30.

[26] § 34 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1111). Zmiana weszła w życie 28 sierpnia 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.10.03 do 2025.08.27

§ 34. [Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka] 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada osoba, która ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

c) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie:

– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

– pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna, w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:

a) na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 2 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

b) na kierunku psychologia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia na kierunku fizjoterapia lub studia w zakresie fizjoterapii lub rehabilitacji ruchowej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku psychologia w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

7) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

8) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy określone w § 30.