history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-12-11    (Dz.U.2023.2682 tekst jednolity)

§ 2. [Organy prowadzące] 1. Organom prowadzącym:

1) publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, zwane dalej „placówkami wychowania przedszkolnego”,

2) publiczne i niepubliczne:

a) szkoły podstawowe,

b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,

c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego

– zwane dalej „szkołami”,

3) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwane dalej „szkołami w ORPEG”,

4) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne

– udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej „wsparciem finansowym”.

2. Wsparcie finansowe może być udzielone:

1) w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

2) w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

3) w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

3. W czasie trwania Programu organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może wielokrotnie otrzymywać wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, z tym że w danym roku organ prowadzący może złożyć wyłącznie jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego, którym mogą zostać objęte wszystkie lub wybrane placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne.

4. W przypadku nieotrzymania przez organ prowadzący w danym roku wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej albo w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, lub rozwiązania tej umowy, organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może w kolejnych latach realizacji Programu ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

5. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe w latach 2016–2020 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, ustanowionego uchwałą nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zmienioną uchwałą nr 190/2018 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2018 r. oraz uchwałą nr 146/2019 Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2019 r., może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w odniesieniu do tej samej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

6. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.

7. W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.

Wersja obowiązująca od 2023-12-11    (Dz.U.2023.2682 tekst jednolity)

§ 2. [Organy prowadzące] 1. Organom prowadzącym:

1) publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, zwane dalej „placówkami wychowania przedszkolnego”,

2) publiczne i niepubliczne:

a) szkoły podstawowe,

b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,

c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego

– zwane dalej „szkołami”,

3) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwane dalej „szkołami w ORPEG”,

4) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne

– udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej „wsparciem finansowym”.

2. Wsparcie finansowe może być udzielone:

1) w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

2) w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

3) w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

3. W czasie trwania Programu organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może wielokrotnie otrzymywać wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, z tym że w danym roku organ prowadzący może złożyć wyłącznie jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego, którym mogą zostać objęte wszystkie lub wybrane placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne.

4. W przypadku nieotrzymania przez organ prowadzący w danym roku wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej albo w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, lub rozwiązania tej umowy, organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może w kolejnych latach realizacji Programu ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

5. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe w latach 2016–2020 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, ustanowionego uchwałą nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zmienioną uchwałą nr 190/2018 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2018 r. oraz uchwałą nr 146/2019 Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2019 r., może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w odniesieniu do tej samej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

6. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.

7. W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-03-24 do 2023-12-10

§ 2. [Organy prowadzące] 1. Organom prowadzącym:

1) [1] publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, zwane dalej „placówkami wychowania przedszkolnego”,

2) publiczne i niepubliczne:

a) szkoły podstawowe,

b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,

c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego

– zwane dalej „szkołami”,

3) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwane dalej „szkołami w ORPEG”,

4) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne

– udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej „wsparciem finansowym”.

2. Wsparcie finansowe może być udzielone:

1) w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

2) w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

3) w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

3. W czasie trwania Programu organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może wielokrotnie otrzymywać wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, z tym że w danym roku organ prowadzący może złożyć wyłącznie jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego, którym mogą zostać objęte wszystkie lub wybrane placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne.

4. W przypadku nieotrzymania przez organ prowadzący w danym roku wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej albo w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, lub rozwiązania tej umowy, organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może w kolejnych latach realizacji Programu ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

5. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe w latach 2016–2020 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, ustanowionego uchwałą nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zmienioną uchwałą nr 190/2018 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2018 r. oraz uchwałą nr 146/2019 Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2019 r., może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w odniesieniu do tej samej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

6. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.

7. W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.

[1] § 2 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” (Dz.U. poz. 441). Zmiana weszła w życie 24 marca 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-14 do 2023-03-23

§ 2. [Organy prowadzące] 1. Organom prowadzącym:

1) publiczne i niepubliczne przedszkola oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, zwane dalej „placówkami wychowania przedszkolnego”,

2) publiczne i niepubliczne:

a) szkoły podstawowe,

b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,

c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego

– zwane dalej „szkołami”,

3) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwane dalej „szkołami w ORPEG”,

4) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne

– udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej „wsparciem finansowym”.

2. Wsparcie finansowe może być udzielone:

1) w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

2) w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

3) w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych na:

a) zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,

b) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:

– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,

– zakup oprogramowania dla bibliotek,

– zakup czytników e-booków,

– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,

c) realizację działań promujących czytelnictwo:

– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,

– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

3. W czasie trwania Programu organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może wielokrotnie otrzymywać wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, z tym że w danym roku organ prowadzący może złożyć wyłącznie jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego, którym mogą zostać objęte wszystkie lub wybrane placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne.

4. W przypadku nieotrzymania przez organ prowadzący w danym roku wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej albo w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, lub rozwiązania tej umowy, organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG – dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może w kolejnych latach realizacji Programu ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

5. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe w latach 2016–2020 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, ustanowionego uchwałą nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zmienioną uchwałą nr 190/2018 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2018 r. oraz uchwałą nr 146/2019 Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2019 r., może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w odniesieniu do tej samej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej.

6. Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.

7. W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.