Wersja obowiązująca od 2025.08.12

Art. 24. [Karta Nauczyciela] [27] W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620) wprowadza się następujące zmiany:

1) uchyla się art. 11a;

2) po art. 11a dodaje się art. 11b i art. 11c w brzmieniu:

„Art. 11b. 1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację”, po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.

3. mLegitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer mLegitymacji;

5) datę wydania mLegitymacji.

4. Numer mLegitymacji jest ustalany w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019).

5. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. mLegitymację unieważnia się w przypadku:

1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;

2) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;

3) błędu w numerze mLegitymacji;

4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 8 pkt 1 lit. b–d i pkt 2.

8. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 7 pkt 2–4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.

Art. 11c. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”.

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.

3. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer legitymacji;

5) datę wydania legitymacji;

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.

4. Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wydawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u ust. 1.

5. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.

8. Legitymację unieważnia się:

1) z urzędu – w przypadku:

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,

b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku:

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,

b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.

9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

10. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:

1) z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.

11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.

12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.”;

3) w art. 91a w ust. 4 wyrazy „art. 10–28” zastępuje się wyrazami „art. 10, art. 11, art. 11c, art. 12–18, art. 20–23, art. 26–28”;

4) w art. 91b w ust. 2:

a) w pkt 1 wyrazy „art. 11a” zastępuje się wyrazami „art. 11b, art. 11c”,

b) w pkt 2 po wyrazach „art. 9,” dodaje się wyrazy „art. 11b, art. 11c,”.

[27] Art. 24 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1019). Zmiana weszła w życie 12 sierpnia 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.08.12

Art. 24. [Karta Nauczyciela] [27] W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620) wprowadza się następujące zmiany:

1) uchyla się art. 11a;

2) po art. 11a dodaje się art. 11b i art. 11c w brzmieniu:

„Art. 11b. 1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację”, po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.

3. mLegitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer mLegitymacji;

5) datę wydania mLegitymacji.

4. Numer mLegitymacji jest ustalany w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019).

5. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. mLegitymację unieważnia się w przypadku:

1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;

2) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;

3) błędu w numerze mLegitymacji;

4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 8 pkt 1 lit. b–d i pkt 2.

8. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 7 pkt 2–4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.

Art. 11c. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”.

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.

3. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer legitymacji;

5) datę wydania legitymacji;

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.

4. Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wydawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u ust. 1.

5. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.

8. Legitymację unieważnia się:

1) z urzędu – w przypadku:

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,

b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku:

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,

b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.

9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

10. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:

1) z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.

11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.

12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.”;

3) w art. 91a w ust. 4 wyrazy „art. 10–28” zastępuje się wyrazami „art. 10, art. 11, art. 11c, art. 12–18, art. 20–23, art. 26–28”;

4) w art. 91b w ust. 2:

a) w pkt 1 wyrazy „art. 11a” zastępuje się wyrazami „art. 11b, art. 11c”,

b) w pkt 2 po wyrazach „art. 9,” dodaje się wyrazy „art. 11b, art. 11c,”.

[27] Art. 24 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1019). Zmiana weszła w życie 12 sierpnia 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.08.22 do 2025.08.11     (Dz.U.2024.1275 tekst jednolity)

Art. 24. (pominięty)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.07.14 do 2024.08.21

Art. 24. [Karta Nauczyciela] W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:

1) uchyla się art. 11a;

2) po art. 11a dodaje się art. 11b i art. 11c w brzmieniu:

„Art. 11b. 1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. poz. 1234), jako „mLegitymację”, po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.

3. mLegitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby pracodawcy;

4) numer mLegitymacji;

5) datę wydania mLegitymacji.

4. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

5. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

6. mLegitymację unieważnia się w przypadku:

1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;

2) zmiany nazwy pracodawcy, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2597 oraz z 2023 r. poz. 185);

3) błędu w numerze mLegitymacji;

4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 7 pkt 1 lit. b–d i pkt 2.

7. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 6 pkt 2–4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.

Art. 11c. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”.

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b i d.

3. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby pracodawcy;

4) numer legitymacji zgodny z numerem mLegitymacji;

5) datę wydania legitymacji;

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.

4. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

5. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

6. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.

7. Legitymację unieważnia się:

1) z urzędu – w przypadku:

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,

b) zmiany nazwy pracodawcy,

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku:

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,

b) uszkodzenia legitymacji, które podważa wiarygodność legitymacji lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia legitymacji,

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.

8. W przypadkach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

9. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:

1) z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b i d;

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. c i pkt 2.

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, przepis ust. 1 i 2 stosuje się.

11. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.”;

3) w art. 91b w ust. 2 w pkt 1 wyrazy „art. 11a” zastępuje się wyrazami „art. 11b, art. 11c”.