Wersja obowiązująca od 2025.09.29

§ 2. [Regulamin] 1. ASO lub OTF posiadają zatwierdzony przez firmę inwestycyjną lub bank państwowy prowadzący działalność maklerską regulamin określający w szczególności:

1) rodzaj instrumentów finansowych, które mogą być przedmiotem obrotu;

2) kryteria i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu;

3) rodzaj, zakres i sposób udostępniania informacji dotyczących instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu;

4) tryb i warunki zawierania transakcji;

5) porządek obrotu instrumentami finansowymi;

6) sposób i tryb rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu i rozliczania transakcji;

7) tryb i warunki notowania, zawieszania i zaprzestania notowania instrumentów finansowych;

8) dni otwarcia i godziny obrotu;

9) sposób ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowanych instrumentów finansowych;

10) sposób klasyfikowania instrumentów finansowych, jeżeli taka klasyfikacja ma miejsce;

11) tryb i warunki upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz zawieranych transakcji;

12) wysokość opłat za korzystanie z systemów informatycznych oraz urządzeń technicznych firmy inwestycyjnej lub banku państwowego prowadzącego działalność maklerską zapewniających dostęp do prowadzonych przez nie ASO albo OTF;

13) wysokość opłat transakcyjnych oraz sposób ich naliczania;

14) opis systemu gwarantującego rozliczanie i rozrachunek transakcji zawieranych w ASO albo na OTF;

15) obowiązki informacyjne w zakresie dotyczącym emitentów, których instrumenty finansowe są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

16) wskazanie miejsca i sposobu udostępniania informacji dotyczących emitentów instrumentów finansowych, które są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

17) kryteria przyznawania statusu członka, uczestnika lub klienta OTF, w przypadku regulaminu OTF;

18) sposób postępowania w przypadku naruszenia przez członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, obowiązków określonych w regulaminie;

19) sposób postępowania w przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych określonych w regulaminie;

20) środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 596/2014”;

21) [1] mechanizmy umożliwiające kontrolę otwartych pozycji w zakresie towarowych instrumentów pochodnych lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach do emisji, innych niż towarowe instrumenty pochodne, o których mowa w art. 32f ust. 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, obejmujące:

a) monitorowanie otwartych pozycji członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta,

b) uzyskiwanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, dostępu do informacji, w tym do istotnych dokumentów, dotyczących wielkości i celu pozycji lub otwartych ekspozycji, informacji na temat beneficjentów rzeczywistych lub właścicieli instrumentu bazowego oraz do informacji na temat wspólnych ustaleń oraz powiązanych aktywów lub pasywów na rynku instrumentu bazowego, w tym pozycji utrzymywanych w instrumentach pochodnych bazujących na uprawnieniach do emisji lub w towarowych instrumentach pochodnych o tym samym instrumencie bazowym i tych samych cechach w innych systemach obrotu instrumentami finansowymi, i w ekonomicznie równoważnych kontraktach będących przedmiotem obrotu poza systemami obrotu instrumentami finansowymi,

c) żądanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, aby zamknął albo zmniejszył daną pozycję tymczasowo albo na stałe,

d) jednostronne podjęcie odpowiednich działań w celu zapewnienia zamknięcia albo zmniejszenia danej pozycji, jeżeli członek lub uczestnik ASO, a w przypadku OTF – także klient, nie zastosuje się do żądania, o którym mowa w lit. c,

e) żądanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, aby tymczasowo przywrócił płynność na rynku zgodnie z ustaloną ceną i wolumenem, z wyraźnym zamiarem złagodzenia skutków dużej lub dominującej pozycji.

2. W przypadku gdy w ramach OTF przewiduje się możliwość obrotu produktami energetycznymi będącymi przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, postanowienia regulaminu, o którym mowa w ust. 1, odnoszą się również do takich produktów, a także określają środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz. Urz. UE L 326 z 08.12.2011, str. 1, z późn. zm.4)), zwanego dalej „rozporządzeniem 1227/2011”.

3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, umożliwiają inwestorom ocenę sytuacji finansowej, majątkowej i gospodarczej emitenta lub wystawcy instrumentu finansowego, jak również praw i obowiązków oraz ryzyka związanego z nabywaniem tych instrumentów finansowych. Rodzaj i zakres informacji uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu w ASO lub na OTF.

4. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą nie być udostępniane:

1) jeżeli zostały podane do publicznej wiadomości w sposób określony w odrębnych przepisach oraz spełniają warunki określone w ust. 3;

2) w przypadku papierów wartościowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12, z późn. zm.5)).

5. Zakres i rodzaj obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 15, uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych. Obowiązki te nie mogą dotyczyć emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do obrotu w ASO lub na OTF bez jego zgody.

[1] § 2 ust. 1 pkt 21 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać alternatywny system obrotu lub zorganizowana platforma obrotu (Dz.U. poz. 964). Zmiana weszła w życie 29 września 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.09.29

§ 2. [Regulamin] 1. ASO lub OTF posiadają zatwierdzony przez firmę inwestycyjną lub bank państwowy prowadzący działalność maklerską regulamin określający w szczególności:

1) rodzaj instrumentów finansowych, które mogą być przedmiotem obrotu;

2) kryteria i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu;

3) rodzaj, zakres i sposób udostępniania informacji dotyczących instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu;

4) tryb i warunki zawierania transakcji;

5) porządek obrotu instrumentami finansowymi;

6) sposób i tryb rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu i rozliczania transakcji;

7) tryb i warunki notowania, zawieszania i zaprzestania notowania instrumentów finansowych;

8) dni otwarcia i godziny obrotu;

9) sposób ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowanych instrumentów finansowych;

10) sposób klasyfikowania instrumentów finansowych, jeżeli taka klasyfikacja ma miejsce;

11) tryb i warunki upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz zawieranych transakcji;

12) wysokość opłat za korzystanie z systemów informatycznych oraz urządzeń technicznych firmy inwestycyjnej lub banku państwowego prowadzącego działalność maklerską zapewniających dostęp do prowadzonych przez nie ASO albo OTF;

13) wysokość opłat transakcyjnych oraz sposób ich naliczania;

14) opis systemu gwarantującego rozliczanie i rozrachunek transakcji zawieranych w ASO albo na OTF;

15) obowiązki informacyjne w zakresie dotyczącym emitentów, których instrumenty finansowe są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

16) wskazanie miejsca i sposobu udostępniania informacji dotyczących emitentów instrumentów finansowych, które są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

17) kryteria przyznawania statusu członka, uczestnika lub klienta OTF, w przypadku regulaminu OTF;

18) sposób postępowania w przypadku naruszenia przez członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, obowiązków określonych w regulaminie;

19) sposób postępowania w przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych określonych w regulaminie;

20) środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 596/2014”;

21) [1] mechanizmy umożliwiające kontrolę otwartych pozycji w zakresie towarowych instrumentów pochodnych lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach do emisji, innych niż towarowe instrumenty pochodne, o których mowa w art. 32f ust. 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, obejmujące:

a) monitorowanie otwartych pozycji członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta,

b) uzyskiwanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, dostępu do informacji, w tym do istotnych dokumentów, dotyczących wielkości i celu pozycji lub otwartych ekspozycji, informacji na temat beneficjentów rzeczywistych lub właścicieli instrumentu bazowego oraz do informacji na temat wspólnych ustaleń oraz powiązanych aktywów lub pasywów na rynku instrumentu bazowego, w tym pozycji utrzymywanych w instrumentach pochodnych bazujących na uprawnieniach do emisji lub w towarowych instrumentach pochodnych o tym samym instrumencie bazowym i tych samych cechach w innych systemach obrotu instrumentami finansowymi, i w ekonomicznie równoważnych kontraktach będących przedmiotem obrotu poza systemami obrotu instrumentami finansowymi,

c) żądanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, aby zamknął albo zmniejszył daną pozycję tymczasowo albo na stałe,

d) jednostronne podjęcie odpowiednich działań w celu zapewnienia zamknięcia albo zmniejszenia danej pozycji, jeżeli członek lub uczestnik ASO, a w przypadku OTF – także klient, nie zastosuje się do żądania, o którym mowa w lit. c,

e) żądanie od członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, aby tymczasowo przywrócił płynność na rynku zgodnie z ustaloną ceną i wolumenem, z wyraźnym zamiarem złagodzenia skutków dużej lub dominującej pozycji.

2. W przypadku gdy w ramach OTF przewiduje się możliwość obrotu produktami energetycznymi będącymi przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, postanowienia regulaminu, o którym mowa w ust. 1, odnoszą się również do takich produktów, a także określają środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz. Urz. UE L 326 z 08.12.2011, str. 1, z późn. zm.4)), zwanego dalej „rozporządzeniem 1227/2011”.

3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, umożliwiają inwestorom ocenę sytuacji finansowej, majątkowej i gospodarczej emitenta lub wystawcy instrumentu finansowego, jak również praw i obowiązków oraz ryzyka związanego z nabywaniem tych instrumentów finansowych. Rodzaj i zakres informacji uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu w ASO lub na OTF.

4. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą nie być udostępniane:

1) jeżeli zostały podane do publicznej wiadomości w sposób określony w odrębnych przepisach oraz spełniają warunki określone w ust. 3;

2) w przypadku papierów wartościowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12, z późn. zm.5)).

5. Zakres i rodzaj obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 15, uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych. Obowiązki te nie mogą dotyczyć emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do obrotu w ASO lub na OTF bez jego zgody.

[1] § 2 ust. 1 pkt 21 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać alternatywny system obrotu lub zorganizowana platforma obrotu (Dz.U. poz. 964). Zmiana weszła w życie 29 września 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.09.29 do 2025.09.28

§ 2. [Regulamin] 1. ASO lub OTF posiadają zatwierdzony przez firmę inwestycyjną lub bank państwowy prowadzący działalność maklerską regulamin określający w szczególności:

1) rodzaj instrumentów finansowych, które mogą być przedmiotem obrotu;

2) kryteria i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu;

3) rodzaj, zakres i sposób udostępniania informacji dotyczących instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu;

4) tryb i warunki zawierania transakcji;

5) porządek obrotu instrumentami finansowymi;

6) sposób i tryb rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu i rozliczania transakcji;

7) tryb i warunki notowania, zawieszania i zaprzestania notowania instrumentów finansowych;

8) dni otwarcia i godziny obrotu;

9) sposób ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowanych instrumentów finansowych;

10) sposób klasyfikowania instrumentów finansowych, jeżeli taka klasyfikacja ma miejsce;

11) tryb i warunki upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz zawieranych transakcji;

12) wysokość opłat za korzystanie z systemów informatycznych oraz urządzeń technicznych firmy inwestycyjnej lub banku państwowego prowadzącego działalność maklerską zapewniających dostęp do prowadzonych przez nie ASO albo OTF;

13) wysokość opłat transakcyjnych oraz sposób ich naliczania;

14) opis systemu gwarantującego rozliczanie i rozrachunek transakcji zawieranych w ASO albo na OTF;

15) obowiązki informacyjne w zakresie dotyczącym emitentów, których instrumenty finansowe są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

16) wskazanie miejsca i sposobu udostępniania informacji dotyczących emitentów instrumentów finansowych, które są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;

17) kryteria przyznawania statusu członka, uczestnika lub klienta OTF, w przypadku regulaminu OTF;

18) sposób postępowania w przypadku naruszenia przez członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF – także klienta, obowiązków określonych w regulaminie;

19) sposób postępowania w przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych określonych w regulaminie;

20) środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 596/2014”.

2. W przypadku gdy w ramach OTF przewiduje się możliwość obrotu produktami energetycznymi będącymi przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, postanowienia regulaminu, o którym mowa w ust. 1, odnoszą się również do takich produktów, a także określają środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz. Urz. UE L 326 z 08.12.2011, str. 1, z późn. zm.4)), zwanego dalej „rozporządzeniem 1227/2011”.

3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, umożliwiają inwestorom ocenę sytuacji finansowej, majątkowej i gospodarczej emitenta lub wystawcy instrumentu finansowego, jak również praw i obowiązków oraz ryzyka związanego z nabywaniem tych instrumentów finansowych. Rodzaj i zakres informacji uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu w ASO lub na OTF.

4. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą nie być udostępniane:

1) jeżeli zostały podane do publicznej wiadomości w sposób określony w odrębnych przepisach oraz spełniają warunki określone w ust. 3;

2) w przypadku papierów wartościowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12, z późn. zm.5)).

5. Zakres i rodzaj obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 15, uwzględnia charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych. Obowiązki te nie mogą dotyczyć emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do obrotu w ASO lub na OTF bez jego zgody.