Wersja obowiązująca od Wejścia w życie z dniem określonym w decyzji Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 66 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226

Rozdział 2

Organy i służby uprawnione do przetwarzania danych EES

Art. 3. [Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do KSI EES] 1. Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do KSI EES w celu:

1) dostępu do wykazu zawierającego dane wszystkich osób zidentyfikowanych jako osoby przekraczające okres dozwolonego pobytu, zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

2) dodawania danych zgodnie z art. 19 rozporządzenia 2017/2226 w przypadku cofnięcia, unieważnienia lub przedłużenia pobytu krótkoterminowego przysługuje ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, konsulowi, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, wojewodzie oraz Straży Granicznej;

3) utworzenia rejestru indywidualnego, jego aktualizacji oraz wprowadzania wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu lub odmowy wjazdu, zgodnie z art. 14 oraz art. 16–18 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej;

4) utworzenia zgodnie z art. 14 ust. 8 rozporządzenia 2017/2226 rejestru indywidualnego i wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu na wniosek obywatela państwa trzeciego przebywającego na terytorium państwa członkowskiego, którego pobyt krótkoterminowy rozpoczyna się bezpośrednio po pobycie na podstawie dokumentu pobytowego lub wizy długoterminowej i nie utworzono wcześniej rejestru indywidualnego, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

5) utworzenia rejestru indywidualnego, aktualizacji ostatniego wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu oraz usuwania istniejącego rejestru zgodnie z art. 20 rozporządzenia 2017/2226 w przypadku obalenia domniemania, że obywatel państwa trzeciego nie spełnia warunków związanych z okresem dozwolonego pobytu na terytorium państw członkowskich lub przestał te warunki spełniać, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

6) zweryfikowania tożsamości i wcześniejszej rejestracji obywatela państwa trzeciego w celu aktualizacji danych EES oraz w celu przeglądania danych w zakresie, w jakim jest to niezbędne do dokonywania odpraw granicznych zgodnie z art. 23 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej;

7) rozpatrywania wniosków o dostęp do krajowych programów ułatwień oraz w celu wydawania decyzji dotyczących tych wniosków zgodnie z art. 25 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

8) rozpatrywania wniosków o zezwolenie na podróż zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiającego europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz. Urz. UE L 236 z 19.09.2018, str. 1) przysługuje Straży Granicznej;

9) weryfikacji tożsamości obywatela państwa trzeciego lub sprawdzenia lub zweryfikowania, czy spełnione zostały warunki wjazdu lub pobytu na terytorium państw członkowskich, zgodnie z art. 26 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji i Krajowej Administracji Skarbowej;

10) zidentyfikowania obywatela państwa trzeciego, który mógł zostać uprzednio zarejestrowany w EES pod inną tożsamością lub który nie spełnia warunków wjazdu lub pobytu na terytorium państw członkowskich, lub który przestał spełniać te warunki, zgodnie z art. 27 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji i Krajowej Administracji Skarbowej;

11) dostępu do automatycznej informacji o planowanym usunięciu danych dotyczących osób przekraczających okres dozwolonego pobytu, o której mowa w art. 34 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

12) zmiany danych, zgodnie z art. 35 ust. 1–5 rozporządzenia 2017/2226, przez ich sprostowanie, uzupełnienie lub usunięcie w przypadku posiadania dowodów wskazujących na to, że dane zarejestrowane w EES są niezgodne ze stanem faktycznym, niekompletne lub że zostały przetworzone w EES niezgodnie z rozporządzeniem 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

13) usunięcia danych w przypadku uzyskania przez obywatela państwa trzeciego polskiego obywatelstwa lub objęcia go zakresem art. 2 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, konsulowi i ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;

14) prowadzenia wykazu organów uprawnionych do przetwarzania danych EES [3] przysługuje Straży Granicznej;

15) sporządzania sprawozdań i statystyk przysługuje Straży Granicznej, konsulowi, wojewodzie, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców i ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

2. Straż Graniczna, wojewoda, Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw zagranicznych i konsul są obowiązani do zapewnienia zgodności z prawem, dokładności i aktualności danych wprowadzanych do EES oraz w razie potrzeby ich sprostowania, uzupełniania lub usunięcia zgodnie z procedurami, o których mowa w art. 35 rozporządzenia 2017/2226.

3. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 6–10, 12 i 13, są uprawnione do pobierania danych biometrycznych obywateli państw trzecich, w tym odcisków linii papilarnych, w celu realizacji zadań, o których mowa w tych przepisach, na zasadach określonych w rozporządzeniu 2017/2226.

4. W przypadku braku bezpośredniego dostępu do EES spowodowanego przyczynami niezależnymi od danego organu organ wymieniony w ust. 2 może wprowadzać dane do EES, modyfikować je i usuwać za pośrednictwem Krajowej Jednostki ds. EES.

5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb wnioskowania do Krajowej Jednostki ds. EES w zakresie wprowadzania danych do EES, ich modyfikowania i usuwania oraz wzory wniosków w tych sprawach w przypadku braku bezpośredniego dostępu do EES spowodowanego przyczynami niezależnymi od danego organu, uwzględniając zakres uprawnień organów do przetwarzania danych EES oraz możliwość sprawnego wprowadzenia danych do EES.

[3] Art. 3 ust. 1 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1794). Zmiana weszła w życie 18 grudnia 2025 r.

Wersja obowiązująca od Wejścia w życie z dniem określonym w decyzji Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 66 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226

Rozdział 2

Organy i służby uprawnione do przetwarzania danych EES

Art. 3. [Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do KSI EES] 1. Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do KSI EES w celu:

1) dostępu do wykazu zawierającego dane wszystkich osób zidentyfikowanych jako osoby przekraczające okres dozwolonego pobytu, zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

2) dodawania danych zgodnie z art. 19 rozporządzenia 2017/2226 w przypadku cofnięcia, unieważnienia lub przedłużenia pobytu krótkoterminowego przysługuje ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, konsulowi, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, wojewodzie oraz Straży Granicznej;

3) utworzenia rejestru indywidualnego, jego aktualizacji oraz wprowadzania wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu lub odmowy wjazdu, zgodnie z art. 14 oraz art. 16–18 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej;

4) utworzenia zgodnie z art. 14 ust. 8 rozporządzenia 2017/2226 rejestru indywidualnego i wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu na wniosek obywatela państwa trzeciego przebywającego na terytorium państwa członkowskiego, którego pobyt krótkoterminowy rozpoczyna się bezpośrednio po pobycie na podstawie dokumentu pobytowego lub wizy długoterminowej i nie utworzono wcześniej rejestru indywidualnego, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

5) utworzenia rejestru indywidualnego, aktualizacji ostatniego wpisu dotyczącego wjazdu/wyjazdu oraz usuwania istniejącego rejestru zgodnie z art. 20 rozporządzenia 2017/2226 w przypadku obalenia domniemania, że obywatel państwa trzeciego nie spełnia warunków związanych z okresem dozwolonego pobytu na terytorium państw członkowskich lub przestał te warunki spełniać, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

6) zweryfikowania tożsamości i wcześniejszej rejestracji obywatela państwa trzeciego w celu aktualizacji danych EES oraz w celu przeglądania danych w zakresie, w jakim jest to niezbędne do dokonywania odpraw granicznych zgodnie z art. 23 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej;

7) rozpatrywania wniosków o dostęp do krajowych programów ułatwień oraz w celu wydawania decyzji dotyczących tych wniosków zgodnie z art. 25 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

8) rozpatrywania wniosków o zezwolenie na podróż zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiającego europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz. Urz. UE L 236 z 19.09.2018, str. 1) przysługuje Straży Granicznej;

9) weryfikacji tożsamości obywatela państwa trzeciego lub sprawdzenia lub zweryfikowania, czy spełnione zostały warunki wjazdu lub pobytu na terytorium państw członkowskich, zgodnie z art. 26 rozporządzenia 2017/2226 przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji i Krajowej Administracji Skarbowej;

10) zidentyfikowania obywatela państwa trzeciego, który mógł zostać uprzednio zarejestrowany w EES pod inną tożsamością lub który nie spełnia warunków wjazdu lub pobytu na terytorium państw członkowskich, lub który przestał spełniać te warunki, zgodnie z art. 27 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji i Krajowej Administracji Skarbowej;

11) dostępu do automatycznej informacji o planowanym usunięciu danych dotyczących osób przekraczających okres dozwolonego pobytu, o której mowa w art. 34 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

12) zmiany danych, zgodnie z art. 35 ust. 1–5 rozporządzenia 2017/2226, przez ich sprostowanie, uzupełnienie lub usunięcie w przypadku posiadania dowodów wskazujących na to, że dane zarejestrowane w EES są niezgodne ze stanem faktycznym, niekompletne lub że zostały przetworzone w EES niezgodnie z rozporządzeniem 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i konsulowi;

13) usunięcia danych w przypadku uzyskania przez obywatela państwa trzeciego polskiego obywatelstwa lub objęcia go zakresem art. 2 ust. 3 rozporządzenia 2017/2226, zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia 2017/2226, przysługuje Straży Granicznej, wojewodzie, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, konsulowi i ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;

14) prowadzenia wykazu organów uprawnionych do przetwarzania danych EES [3] przysługuje Straży Granicznej;

15) sporządzania sprawozdań i statystyk przysługuje Straży Granicznej, konsulowi, wojewodzie, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców i ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

2. Straż Graniczna, wojewoda, Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw zagranicznych i konsul są obowiązani do zapewnienia zgodności z prawem, dokładności i aktualności danych wprowadzanych do EES oraz w razie potrzeby ich sprostowania, uzupełniania lub usunięcia zgodnie z procedurami, o których mowa w art. 35 rozporządzenia 2017/2226.

3. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 6–10, 12 i 13, są uprawnione do pobierania danych biometrycznych obywateli państw trzecich, w tym odcisków linii papilarnych, w celu realizacji zadań, o których mowa w tych przepisach, na zasadach określonych w rozporządzeniu 2017/2226.

4. W przypadku braku bezpośredniego dostępu do EES spowodowanego przyczynami niezależnymi od danego organu organ wymieniony w ust. 2 może wprowadzać dane do EES, modyfikować je i usuwać za pośrednictwem Krajowej Jednostki ds. EES.

5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb wnioskowania do Krajowej Jednostki ds. EES w zakresie wprowadzania danych do EES, ich modyfikowania i usuwania oraz wzory wniosków w tych sprawach w przypadku braku bezpośredniego dostępu do EES spowodowanego przyczynami niezależnymi od danego organu, uwzględniając zakres uprawnień organów do przetwarzania danych EES oraz możliwość sprawnego wprowadzenia danych do EES.

[3] Art. 3 ust. 1 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1794). Zmiana weszła w życie 18 grudnia 2025 r.