Wersja obowiązująca od 2025.08.07

[Konsekwencje stosowane przez Komisję wynikające z naruszenia obowiązków ] [31] 1. W przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 2, obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 3, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji:

1) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub przerwanie jej prowadzenia na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

2) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub nakazać przerwanie jej prowadzenia, lub

3) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, wstrzymanie rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerwanie ich przebiegu na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

4) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo dalszego ich prowadzenia, lub

5) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

6) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym.

2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zaprzestanie naruszania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 oraz art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631.

3. Po otrzymaniu zalecenia, o którym mowa w ust. 2:

1) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji albo przerywają jej prowadzenie,

2) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, powstrzymują się od rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerywają ich przebieg,

3) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym

– do czasu usunięcia wskazanych w zaleceniu naruszeń, jeżeli jest to konieczne do usunięcia tych naruszeń.

4. W związku z daną emisją europejskich zielonych obligacji Komisja może wielokrotnie zastosować środki przewidziane w ust. 1 i 2.

[31] Rozdział 2d dodany przez art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 7 sierpnia 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.08.07

[Konsekwencje stosowane przez Komisję wynikające z naruszenia obowiązków ] [31] 1. W przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 2, obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 3, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji:

1) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub przerwanie jej prowadzenia na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

2) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub nakazać przerwanie jej prowadzenia, lub

3) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, wstrzymanie rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerwanie ich przebiegu na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

4) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo dalszego ich prowadzenia, lub

5) nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub

6) zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym.

2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zaprzestanie naruszania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 oraz art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631.

3. Po otrzymaniu zalecenia, o którym mowa w ust. 2:

1) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji albo przerywają jej prowadzenie,

2) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, powstrzymują się od rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerywają ich przebieg,

3) podmiot, o którym mowa w art. 18zq ust. 1 pkt 1 albo 2, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym

– do czasu usunięcia wskazanych w zaleceniu naruszeń, jeżeli jest to konieczne do usunięcia tych naruszeń.

4. W związku z daną emisją europejskich zielonych obligacji Komisja może wielokrotnie zastosować środki przewidziane w ust. 1 i 2.

[31] Rozdział 2d dodany przez art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 7 sierpnia 2025 r.