Wersja obowiązująca od 2025.10.09     (Dz.U.2025.1358 tekst jednolity)

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, na podstawie formalnych ustaleń, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku kontrolowanym w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, przy użyciu narzędzia wspierającego proces automatycznego przetwarzania danych przez AIS;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) dane i informacje lotnicze, niezbędne do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, określone w formalnych ustaleniach, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) informacje dotyczące lotniska albo lądowiska niezbędne do wydawania NOTAM zgodnie z pkt AIS.TR.330 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, z wyłączeniem jego lit. f w przypadku lotnisk niekontrolowanych oraz lądowisk;

3) mapy lotnicze dotyczące lotnisk kontrolowanych, o których mowa w pkt AIS.OR.325 lit. a pkt 1–5 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, w postaciach:

a) (uchylona),

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.

3. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są opracowywane zgodnie ze standardami technicznymi wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 tej ustawy.

3a. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są przekazywane do AIS wraz z informacjami dotyczącymi sposobu ich pozyskania i weryfikacji oraz operatem technicznym.

4. Dane, informacje lotnicze i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

Wersja obowiązująca od 2025.10.09     (Dz.U.2025.1358 tekst jednolity)

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, na podstawie formalnych ustaleń, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku kontrolowanym w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, przy użyciu narzędzia wspierającego proces automatycznego przetwarzania danych przez AIS;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) dane i informacje lotnicze, niezbędne do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, określone w formalnych ustaleniach, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) informacje dotyczące lotniska albo lądowiska niezbędne do wydawania NOTAM zgodnie z pkt AIS.TR.330 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, z wyłączeniem jego lit. f w przypadku lotnisk niekontrolowanych oraz lądowisk;

3) mapy lotnicze dotyczące lotnisk kontrolowanych, o których mowa w pkt AIS.OR.325 lit. a pkt 1–5 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, w postaciach:

a) (uchylona),

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.

3. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są opracowywane zgodnie ze standardami technicznymi wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 tej ustawy.

3a. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są przekazywane do AIS wraz z informacjami dotyczącymi sposobu ich pozyskania i weryfikacji oraz operatem technicznym.

4. Dane, informacje lotnicze i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2025.04.17 do 2025.10.08

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) [16] wymianę danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, na podstawie formalnych ustaleń, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) [17] przekazywanie danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku kontrolowanym w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, przy użyciu narzędzia wspierającego proces automatycznego przetwarzania danych przez AIS;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) [18] dane i informacje lotnicze, niezbędne do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, określone w formalnych ustaleniach, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) [19] informacje dotyczące lotniska albo lądowiska niezbędne do wydawania NOTAM zgodnie z pkt AIS.TR.330 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, z wyłączeniem jego lit. f w przypadku lotnisk niekontrolowanych oraz lądowisk;

3) mapy lotnicze dotyczące lotnisk kontrolowanych, o których mowa w pkt AIS.OR.325 lit. a pkt 1–5 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, w postaciach: [20]

a) [21] (uchylona)

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.

3. [22] Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są opracowywane zgodnie ze standardami technicznymi wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 tej ustawy.

3a. [23] Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są przekazywane do AIS wraz z informacjami dotyczącymi sposobu ich pozyskania i weryfikacji oraz operatem technicznym.

4. [24] Dane, informacje lotnicze i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

[16] § 5 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[17] § 5 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[18] § 5 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[19] § 5 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[20] § 5 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[21] § 5 ust. 2 pkt 3 lit. a) uchylona przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[22] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[23] § 5 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

[24] § 5 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. e) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 425). Zmiana weszła w życie 17 kwietnia 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.05.10 do 2025.04.16     (Dz.U.2021.878 tekst jednolity)

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, określone w ustaleniach formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;

3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 5.2.5.1 lit. a–c, f i j Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:

a) papierowej,

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.

3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.

4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.09.29 do 2021.05.09

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) [15] dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, określone w ustaleniach formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;

3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 5.2.5.1 lit. a–c, f i j Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach: [16]

a) papierowej,

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) [17] cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.

3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.

4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

[15] § 5 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 1580). Zmiana weszła w życie 29 września 2020 r.

[16] § 5 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 1580). Zmiana weszła w życie 29 września 2020 r.

[17] § 5 ust. 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej (Dz.U. poz. 1580). Zmiana weszła w życie 29 września 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2015.11.23 do 2020.09.28

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, o których mowa w Dodatku 1 do Załącznika 15 do Konwencji;

2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;

3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 4.1.3 lit. a–c i lit. e Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:

a) papierowej,

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) dane o terenie i przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji – w postaci elektronicznej.

3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.

4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.