Wersja obowiązująca od 2025.11.14     (Dz.U.2025.1555 tekst jednolity)

Rozdział 2

Klasyfikacja LUN

§ 3. [Rodzaje LUN] LUN, ze względu na funkcję, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na następujące rodzaje:

1) COM – zapewniające co najmniej:

a) ruchomą analogową lub cyfrową łączność między radiostacjami zainstalowanymi na statkach powietrznych a radiostacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi lub platformie morskiej, wykorzystujące zakresy fal radiowych, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

b) stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu między określonymi lotniczymi stacjami stałymi połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

c) (uchylona);

2) SUR – zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:

a) PSR (Primary Surveillance Radar) – pierwotne radary dozorowania,

b) SSR (Secondary Surveillance Radar) – wtórne radary dozorowania,

c) SMR (Surface Movement Radar) – radary kontroli ruchu naziemnego,

d) ADS (Automatic Dependent Surveillance) – automatyczne systemy dozorowania zależnego,

e) MLAT (Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania, w tym:

– WAM (Wide Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego,

– LAM (Local Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;

3) NAV – pozwalające statkom powietrznym na określenie własnej pozycji, w szczególności:

a) (uchylona),

b) DVOR (Doppler VHF Omni–directional Radio Range) – dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,

c) DME (Distance Measuring Equipment) – radioodległościomierze,

d) ILS LOC / ILS LLZ (Instrument Landing System – Localizer) – radiolatarnie kierunku systemu ILS,

e) ILS GP / ILS GS (Instrument Landing System – Glide Path/Slope) – radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS,

f) GBAS (Ground Based Augmentation System) – systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;

4) MET – przeznaczone do pozyskiwania danych meteorologicznych dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:

a) systemy AWOS (Automated Weather Observing System) dla lotnisk z drogami startowymi przeznaczonymi do operacji przyrządowych podejść i lądowań w kategoriach I–III, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji,

b) systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,

c) radary meteorologiczne,

d) systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych,

e) systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych;

5) DP – zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

Wersja obowiązująca od 2025.11.14     (Dz.U.2025.1555 tekst jednolity)

Rozdział 2

Klasyfikacja LUN

§ 3. [Rodzaje LUN] LUN, ze względu na funkcję, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na następujące rodzaje:

1) COM – zapewniające co najmniej:

a) ruchomą analogową lub cyfrową łączność między radiostacjami zainstalowanymi na statkach powietrznych a radiostacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi lub platformie morskiej, wykorzystujące zakresy fal radiowych, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

b) stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu między określonymi lotniczymi stacjami stałymi połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

c) (uchylona);

2) SUR – zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:

a) PSR (Primary Surveillance Radar) – pierwotne radary dozorowania,

b) SSR (Secondary Surveillance Radar) – wtórne radary dozorowania,

c) SMR (Surface Movement Radar) – radary kontroli ruchu naziemnego,

d) ADS (Automatic Dependent Surveillance) – automatyczne systemy dozorowania zależnego,

e) MLAT (Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania, w tym:

– WAM (Wide Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego,

– LAM (Local Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;

3) NAV – pozwalające statkom powietrznym na określenie własnej pozycji, w szczególności:

a) (uchylona),

b) DVOR (Doppler VHF Omni–directional Radio Range) – dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,

c) DME (Distance Measuring Equipment) – radioodległościomierze,

d) ILS LOC / ILS LLZ (Instrument Landing System – Localizer) – radiolatarnie kierunku systemu ILS,

e) ILS GP / ILS GS (Instrument Landing System – Glide Path/Slope) – radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS,

f) GBAS (Ground Based Augmentation System) – systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;

4) MET – przeznaczone do pozyskiwania danych meteorologicznych dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:

a) systemy AWOS (Automated Weather Observing System) dla lotnisk z drogami startowymi przeznaczonymi do operacji przyrządowych podejść i lądowań w kategoriach I–III, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji,

b) systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,

c) radary meteorologiczne,

d) systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych,

e) systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych;

5) DP – zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2025.07.01 do 2025.11.13

Rozdział 2

Klasyfikacja LUN

§ 3. [Rodzaje LUN] LUN, ze względu na funkcję, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na następujące rodzaje:

1) COM – zapewniające co najmniej:

a) ruchomą analogową lub cyfrową łączność między radiostacjami zainstalowanymi na statkach powietrznych a radiostacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi lub platformie morskiej, wykorzystujące zakresy fal radiowych, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

b) stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu między określonymi lotniczymi stacjami stałymi połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym;

c) [6]  (uchylona)

2) SUR – zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:

a) PSR (Primary Surveillance Radar) – pierwotne radary dozorowania,

b) SSR (Secondary Surveillance Radar) – wtórne radary dozorowania,

c) SMR (Surface Movement Radar) – radary kontroli ruchu naziemnego,

d) ADS (Automatic Dependent Surveillance) – automatyczne systemy dozorowania zależnego,

e) MLAT (Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania, w tym:

– WAM (Wide Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego,

– LAM (Local Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;

3) NAV – pozwalające statkom powietrznym na określenie własnej pozycji, w szczególności:

a) [7]  (uchylona)

b) DVOR (Doppler VHF Omni–directional Radio Range) – dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,

c) DME (Distance Measuring Equipment) – radioodległościomierze,

d) ILS LOC / ILS LLZ (Instrument Landing System – Localizer) – radiolatarnie kierunku systemu ILS,

e) ILS GP / ILS GS (Instrument Landing System – Glide Path/Slope) – radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS,

f) GBAS (Ground Based Augmentation System) – systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;

4) MET – przeznaczone do pozyskiwania danych meteorologicznych dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:

a) systemy AWOS (Automated Weather Observing System) dla lotnisk z drogami startowymi przeznaczonymi do operacji przyrządowych podejść i lądowań w kategoriach I–III, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji,

b) systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,

c) radary meteorologiczne,

d) systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych,

e) [8]  systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych;

5) DP – zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

[6] § 3 pkt 1 lit. c) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz.U. poz. 776). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2025 r.

[7] § 3 pkt 3 lit. a) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz.U. poz. 776). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2025 r.

[8] § 3 pkt 4 lit. e) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz.U. poz. 776). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.06.22 do 2025.06.30     (Dz.U.2023.1181 tekst jednolity)

Rozdział 2

Klasyfikacja LUN

§ 3. [Rodzaje LUN] LUN, ze względu na funkcję, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na następujące rodzaje:

1) COM – zapewniające co najmniej:

a) ruchomą analogową lub cyfrową łączność między radiostacjami zainstalowanymi na statkach powietrznych a radiostacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi lub platformie morskiej, wykorzystujące zakresy fal radiowych, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

b) stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu między określonymi lotniczymi stacjami stałymi połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

c) automatyczną rejestrację korespondencji pochodzącej z urządzeń, o których mowa w lit. a i b;

2) SUR – zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:

a) PSR (Primary Surveillance Radar) – pierwotne radary dozorowania,

b) SSR (Secondary Surveillance Radar) – wtórne radary dozorowania,

c) SMR (Surface Movement Radar) – radary kontroli ruchu naziemnego,

d) ADS (Automatic Dependent Surveillance) – automatyczne systemy dozorowania zależnego,

e) MLAT (Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania, w tym:

– WAM (Wide Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego,

– LAM (Local Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;

3) NAV – pozwalające statkom powietrznym na określenie własnej pozycji, w szczególności:

a) NDB (Non–Directional Beacon) – radiolatarnie bezkierunkowe,

b) DVOR (Doppler VHF Omni–directional Radio Range) – dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,

c) DME (Distance Measuring Equipment) – radioodległościomierze,

d) ILS LOC / ILS LLZ (Instrument Landing System – Localizer) – radiolatarnie kierunku systemu ILS,

e) ILS GP / ILS GS (Instrument Landing System – Glide Path/Slope) – radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS,

f) GBAS (Ground Based Augmentation System) – systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;

4) MET – przeznaczone do pozyskiwania danych meteorologicznych dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:

a) systemy AWOS (Automated Weather Observing System) dla lotnisk z drogami startowymi przeznaczonymi do operacji przyrządowych podejść i lądowań w kategoriach I–III, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji,

b) systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,

c) radary meteorologiczne,

d) systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych;

5) DP – zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.12.05 do 2023.06.21

Rozdział 2

Klasyfikacja LUN

§ 3. [Rodzaje LUN] LUN, ze względu na funkcję, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na następujące rodzaje:

1) COM – zapewniające co najmniej:

a) ruchomą analogową lub cyfrową łączność między radiostacjami zainstalowanymi na statkach powietrznych a radiostacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi lub platformie morskiej, wykorzystujące zakresy fal radiowych, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

b) stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu między określonymi lotniczymi stacjami stałymi połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,

c) automatyczną rejestrację korespondencji pochodzącej z urządzeń, o których mowa w lit. a i b;

2) SUR – zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:

a) PSR (Primary Surveillance Radar) – pierwotne radary dozorowania,

b) SSR (Secondary Surveillance Radar) – wtórne radary dozorowania,

c) SMR (Surface Movement Radar) – radary kontroli ruchu naziemnego,

d) ADS (Automatic Dependent Surveillance) – automatyczne systemy dozorowania zależnego,

e) MLAT (Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania, w tym:

– WAM (Wide Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego,

– LAM (Local Area Multilateration) – multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;

3) NAV – pozwalające statkom powietrznym na określenie własnej pozycji, w szczególności:

a) NDB (Non-Directional Beacon) – radiolatarnie bezkierunkowe,

b) DVOR (Doppler VHF Omni-directional Radio Range) – dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,

c) DME (Distance Measuring Equipment) – radioodległościomierze,

d) ILS LOC / ILS LLZ (Instrument Landing System – Localizer) – radiolatarnie kierunku systemu ILS,

e) ILS GP / ILS GS (Instrument Landing System – Glide Path/Slope) – radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS,

f) GBAS (Ground Based Augmentation System) – systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;

4) MET – przeznaczone do pozyskiwania danych meteorologicznych dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:

a) systemy AWOS (Automated Weather Observing System) dla lotnisk z drogami startowymi przeznaczonymi do operacji przyrządowych podejść i lądowań w kategoriach I–III, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji,

b) systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,

c) radary meteorologiczne,

d) systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych;

5) DP – zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.