Wersja obowiązująca od 2025.11.14     (Dz.U.2025.1555 tekst jednolity)

Rozdział 3

Zadania zarządzającego LUN

§ 4. [Czynności poprzedzające wdrożenie LUN do pracy operacyjnej] 1. Zarządzający LUN przed wdrożeniem LUN do pracy operacyjnej:

1) uzyskuje pozytywne wyniki:

a) testów FAT i SAT, odpowiednio od producenta i zakładającego, jeżeli testy były wykonywane,

b) analizy jakości łączy i poprawności działania systemów transmisji danych, jeżeli dotyczy;

2) zapewnia:

a) ciągłość funkcjonowania LUN, w szczególności przez zawarcie umów z podmiotami dostarczającymi usługi zewnętrzne,

b) zabezpieczenie LUN przed skutkami:

– przerw w dostawie energii elektrycznej,

– wyładowań atmosferycznych,

c) przeszkolenie personelu technicznego w zakresie obsługi i naprawy LUN;

3) wyznacza i upoważnia personel techniczny;

4) zakłada:

a) dziennik eksploatacji LUN, umożliwiający opis działań technicznych wykonywanych na LUN,

b) karty pomiarowe, umożliwiające wskazanie wartości granicznych mierzonych parametrów LUN, które podlegają sprawdzeniu i dostrojeniu w trakcie wykonywania bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;

5) uzyskuje od producenta oryginalny opis i instrukcję obsługi LUN, na podstawie których opracowuje instrukcję użytkowania LUN albo instrukcję eksploatacji LUN, określające co najmniej:

a) wymagania w zakresie obsługi bieżącej i okresowej, w tym opis trybu i sposobu wykonywania przez personel techniczny bieżących i okresowych przeglądów technicznych, sprawdzania i dostrajania parametrów oraz wykonywania napraw,

b) opis postępowania personelu technicznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych;

6) posiada wyniki pomiarów natężenia pola elektromagnetycznego, jeżeli dotyczy;

7) posiada aktualne świadectwa wzorcowania lub kalibracji przyrządów pomiarowych;

8) wyznacza powierzchnie ograniczające zabudowę, z uwzględnieniem, że w przypadku COM wyznacza się je tylko dla LUN zlokalizowanych poza granicami lotniska.

2. Zarządzający LUN prowadzi:

1) dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej lub elektronicznej;

2) karty pomiarowe, w postaci papierowej lub elektronicznej.

3. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu informacje dotyczące LUN, w szczególności w zakresie zmiany kategorii użytkowania, zmiany częstotliwości pracy, zmiany zasięgu, zmiany przeznaczenia lub zmiany oprogramowania.

4. Zarządzający LUN, na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w przypadku NAV i SUR, albo na podstawie bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz analizy bezpieczeństwa dotyczącej systemu AWOS, w przypadku MET, określa zakres eksploatacji LUN:

1) bez ograniczeń – jeżeli LUN spełnia warunki techniczne oraz eksploatacji;

2) z ograniczeniami – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji, niezwiązanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, w szczególności dotyczących wymaganych wartości parametrów lub zasięgu;

3) nieużyteczny – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

5. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje służbom informacji lotniczej oraz Prezesowi Urzędu informacje dotyczące zakresu ograniczeń eksploatacji LUN.

Wersja obowiązująca od 2025.11.14     (Dz.U.2025.1555 tekst jednolity)

Rozdział 3

Zadania zarządzającego LUN

§ 4. [Czynności poprzedzające wdrożenie LUN do pracy operacyjnej] 1. Zarządzający LUN przed wdrożeniem LUN do pracy operacyjnej:

1) uzyskuje pozytywne wyniki:

a) testów FAT i SAT, odpowiednio od producenta i zakładającego, jeżeli testy były wykonywane,

b) analizy jakości łączy i poprawności działania systemów transmisji danych, jeżeli dotyczy;

2) zapewnia:

a) ciągłość funkcjonowania LUN, w szczególności przez zawarcie umów z podmiotami dostarczającymi usługi zewnętrzne,

b) zabezpieczenie LUN przed skutkami:

– przerw w dostawie energii elektrycznej,

– wyładowań atmosferycznych,

c) przeszkolenie personelu technicznego w zakresie obsługi i naprawy LUN;

3) wyznacza i upoważnia personel techniczny;

4) zakłada:

a) dziennik eksploatacji LUN, umożliwiający opis działań technicznych wykonywanych na LUN,

b) karty pomiarowe, umożliwiające wskazanie wartości granicznych mierzonych parametrów LUN, które podlegają sprawdzeniu i dostrojeniu w trakcie wykonywania bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;

5) uzyskuje od producenta oryginalny opis i instrukcję obsługi LUN, na podstawie których opracowuje instrukcję użytkowania LUN albo instrukcję eksploatacji LUN, określające co najmniej:

a) wymagania w zakresie obsługi bieżącej i okresowej, w tym opis trybu i sposobu wykonywania przez personel techniczny bieżących i okresowych przeglądów technicznych, sprawdzania i dostrajania parametrów oraz wykonywania napraw,

b) opis postępowania personelu technicznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych;

6) posiada wyniki pomiarów natężenia pola elektromagnetycznego, jeżeli dotyczy;

7) posiada aktualne świadectwa wzorcowania lub kalibracji przyrządów pomiarowych;

8) wyznacza powierzchnie ograniczające zabudowę, z uwzględnieniem, że w przypadku COM wyznacza się je tylko dla LUN zlokalizowanych poza granicami lotniska.

2. Zarządzający LUN prowadzi:

1) dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej lub elektronicznej;

2) karty pomiarowe, w postaci papierowej lub elektronicznej.

3. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu informacje dotyczące LUN, w szczególności w zakresie zmiany kategorii użytkowania, zmiany częstotliwości pracy, zmiany zasięgu, zmiany przeznaczenia lub zmiany oprogramowania.

4. Zarządzający LUN, na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w przypadku NAV i SUR, albo na podstawie bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz analizy bezpieczeństwa dotyczącej systemu AWOS, w przypadku MET, określa zakres eksploatacji LUN:

1) bez ograniczeń – jeżeli LUN spełnia warunki techniczne oraz eksploatacji;

2) z ograniczeniami – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji, niezwiązanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, w szczególności dotyczących wymaganych wartości parametrów lub zasięgu;

3) nieużyteczny – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

5. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje służbom informacji lotniczej oraz Prezesowi Urzędu informacje dotyczące zakresu ograniczeń eksploatacji LUN.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2025.07.01 do 2025.11.13

Rozdział 3

Zadania zarządzającego LUN

§ 4. [Czynności poprzedzające wdrożenie LUN do pracy operacyjnej] 1. Zarządzający LUN przed wdrożeniem LUN do pracy operacyjnej:

1) uzyskuje pozytywne wyniki:

a) testów FAT i SAT, odpowiednio od producenta i zakładającego, jeżeli testy były wykonywane,

b) analizy jakości łączy i poprawności działania systemów transmisji danych, jeżeli dotyczy;

2) zapewnia:

a) ciągłość funkcjonowania LUN, w szczególności przez zawarcie umów z podmiotami dostarczającymi usługi zewnętrzne,

b) zabezpieczenie LUN przed skutkami:

– przerw w dostawie energii elektrycznej,

– wyładowań atmosferycznych,

c) przeszkolenie personelu technicznego w zakresie obsługi i naprawy LUN;

3) wyznacza i upoważnia personel techniczny;

4) zakłada:

a) dziennik eksploatacji LUN, umożliwiający opis działań technicznych wykonywanych na LUN,

b) karty pomiarowe, umożliwiające wskazanie wartości granicznych mierzonych parametrów LUN, które podlegają sprawdzeniu i dostrojeniu w trakcie wykonywania bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;

5) uzyskuje od producenta oryginalny opis i instrukcję obsługi LUN, na podstawie których opracowuje instrukcję użytkowania LUN albo instrukcję eksploatacji LUN, określające co najmniej:

a) wymagania w zakresie obsługi bieżącej i okresowej, w tym opis trybu i sposobu wykonywania przez personel techniczny bieżących i okresowych przeglądów technicznych, sprawdzania i dostrajania parametrów oraz wykonywania napraw,

b) opis postępowania personelu technicznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych;

6) posiada wyniki pomiarów natężenia pola elektromagnetycznego, jeżeli dotyczy;

7) posiada aktualne świadectwa wzorcowania lub kalibracji przyrządów pomiarowych;

8) wyznacza powierzchnie ograniczające zabudowę, z uwzględnieniem, że w przypadku COM wyznacza się je tylko dla LUN zlokalizowanych poza granicami lotniska.

2. Zarządzający LUN prowadzi:

1) [9]  dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej lub elektronicznej;

2) karty pomiarowe, w postaci papierowej lub elektronicznej.

3. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu informacje dotyczące LUN, w szczególności w zakresie zmiany kategorii użytkowania, zmiany częstotliwości pracy, zmiany zasięgu, zmiany przeznaczenia lub zmiany oprogramowania.

4. Zarządzający LUN, na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w przypadku NAV i SUR, albo na podstawie bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz analizy bezpieczeństwa dotyczącej systemu AWOS, w przypadku MET, określa zakres eksploatacji LUN:

1) bez ograniczeń – jeżeli LUN spełnia warunki techniczne oraz eksploatacji;

2) z ograniczeniami – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji, niezwiązanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, w szczególności dotyczących wymaganych wartości parametrów lub zasięgu;

3) nieużyteczny – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

5. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje służbom informacji lotniczej oraz Prezesowi Urzędu informacje dotyczące zakresu ograniczeń eksploatacji LUN.

[9] § 4 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz.U. poz. 776). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.06.22 do 2025.06.30     (Dz.U.2023.1181 tekst jednolity)

Rozdział 3

Zadania zarządzającego LUN

§ 4. [Czynności poprzedzające wdrożenie LUN do pracy operacyjnej] 1. Zarządzający LUN przed wdrożeniem LUN do pracy operacyjnej:

1) uzyskuje pozytywne wyniki:

a) testów FAT i SAT, odpowiednio od producenta i zakładającego, jeżeli testy były wykonywane,

b) analizy jakości łączy i poprawności działania systemów transmisji danych, jeżeli dotyczy;

2) zapewnia:

a) ciągłość funkcjonowania LUN, w szczególności przez zawarcie umów z podmiotami dostarczającymi usługi zewnętrzne,

b) zabezpieczenie LUN przed skutkami:

– przerw w dostawie energii elektrycznej,

– wyładowań atmosferycznych,

c) przeszkolenie personelu technicznego w zakresie obsługi i naprawy LUN;

3) wyznacza i upoważnia personel techniczny;

4) zakłada:

a) dziennik eksploatacji LUN, umożliwiający opis działań technicznych wykonywanych na LUN,

b) karty pomiarowe, umożliwiające wskazanie wartości granicznych mierzonych parametrów LUN, które podlegają sprawdzeniu i dostrojeniu w trakcie wykonywania bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;

5) uzyskuje od producenta oryginalny opis i instrukcję obsługi LUN, na podstawie których opracowuje instrukcję użytkowania LUN albo instrukcję eksploatacji LUN, określające co najmniej:

a) wymagania w zakresie obsługi bieżącej i okresowej, w tym opis trybu i sposobu wykonywania przez personel techniczny bieżących i okresowych przeglądów technicznych, sprawdzania i dostrajania parametrów oraz wykonywania napraw,

b) opis postępowania personelu technicznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych;

6) posiada wyniki pomiarów natężenia pola elektromagnetycznego, jeżeli dotyczy;

7) posiada aktualne świadectwa wzorcowania lub kalibracji przyrządów pomiarowych;

8) wyznacza powierzchnie ograniczające zabudowę, z uwzględnieniem, że w przypadku COM wyznacza się je tylko dla LUN zlokalizowanych poza granicami lotniska.

2. Zarządzający LUN prowadzi:

1) dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej;

2) karty pomiarowe, w postaci papierowej lub elektronicznej.

3. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu informacje dotyczące LUN, w szczególności w zakresie zmiany kategorii użytkowania, zmiany częstotliwości pracy, zmiany zasięgu, zmiany przeznaczenia lub zmiany oprogramowania.

4. Zarządzający LUN, na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w przypadku NAV i SUR, albo na podstawie bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz analizy bezpieczeństwa dotyczącej systemu AWOS, w przypadku MET, określa zakres eksploatacji LUN:

1) bez ograniczeń – jeżeli LUN spełnia warunki techniczne oraz eksploatacji;

2) z ograniczeniami – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji, niezwiązanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, w szczególności dotyczących wymaganych wartości parametrów lub zasięgu;

3) nieużyteczny – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

5. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje służbom informacji lotniczej oraz Prezesowi Urzędu informacje dotyczące zakresu ograniczeń eksploatacji LUN.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.12.05 do 2023.06.21

Rozdział 3

Zadania zarządzającego LUN

§ 4. [Czynności poprzedzające wdrożenie LUN do pracy operacyjnej] 1. Zarządzający LUN przed wdrożeniem LUN do pracy operacyjnej:

1) uzyskuje pozytywne wyniki:

a) testów FAT i SAT, odpowiednio od producenta i zakładającego, jeżeli testy były wykonywane,

b) analizy jakości łączy i poprawności działania systemów transmisji danych, jeżeli dotyczy;

2) zapewnia:

a) ciągłość funkcjonowania LUN, w szczególności przez zawarcie umów z podmiotami dostarczającymi usługi zewnętrzne,

b) zabezpieczenie LUN przed skutkami:

– przerw w dostawie energii elektrycznej,

– wyładowań atmosferycznych,

c) przeszkolenie personelu technicznego w zakresie obsługi i naprawy LUN;

3) wyznacza i upoważnia personel techniczny;

4) zakłada:

a) dziennik eksploatacji LUN, umożliwiający opis działań technicznych wykonywanych na LUN,

b) karty pomiarowe, umożliwiające wskazanie wartości granicznych mierzonych parametrów LUN, które podlegają sprawdzeniu i dostrojeniu w trakcie wykonywania bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;

5) uzyskuje od producenta oryginalny opis i instrukcję obsługi LUN, na podstawie których opracowuje instrukcję użytkowania LUN albo instrukcję eksploatacji LUN, określające co najmniej:

a) wymagania w zakresie obsługi bieżącej i okresowej, w tym opis trybu i sposobu wykonywania przez personel techniczny bieżących i okresowych przeglądów technicznych, sprawdzania i dostrajania parametrów oraz wykonywania napraw,

b) opis postępowania personelu technicznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych;

6) posiada wyniki pomiarów natężenia pola elektromagnetycznego, jeżeli dotyczy;

7) posiada aktualne świadectwa wzorcowania lub kalibracji przyrządów pomiarowych;

8) wyznacza powierzchnie ograniczające zabudowę, z uwzględnieniem, że w przypadku COM wyznacza się je tylko dla LUN zlokalizowanych poza granicami lotniska.

2. Zarządzający LUN prowadzi:

1) dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej;

2) karty pomiarowe, w postaci papierowej lub elektronicznej.

3. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu informacje dotyczące LUN, w szczególności w zakresie zmiany kategorii użytkowania, zmiany częstotliwości pracy, zmiany zasięgu, zmiany przeznaczenia lub zmiany oprogramowania.

4. Zarządzający LUN, na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w przypadku NAV i SUR, albo na podstawie bieżących i okresowych przeglądów technicznych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz analizy bezpieczeństwa dotyczącej systemu AWOS, w przypadku MET, określa zakres eksploatacji LUN:

1) bez ograniczeń – jeżeli LUN spełnia warunki techniczne oraz eksploatacji;

2) z ograniczeniami – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji, niezwiązanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, w szczególności dotyczących wymaganych wartości parametrów lub zasięgu;

3) nieużyteczny – jeżeli LUN nie spełnia warunków technicznych oraz eksploatacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.

5. Zarządzający LUN niezwłocznie przekazuje służbom informacji lotniczej oraz Prezesowi Urzędu informacje dotyczące zakresu ograniczeń eksploatacji LUN.