history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2013-07-01

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

1. Całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny i podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od papierosów wynosi co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 64 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 101 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 57 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

2. Od dnia 1 stycznia 2014 r., całkowity podatek akcyzowy od papierosów wynosi co najmniej 60 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 115 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 60 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

Bułgaria, Estonia, Grecja, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska oraz Rumunia mogą stosować okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim.

Chorwacja może wprowadzić okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi określone w akapitach pierwszym i drugim. Jednakże od dnia 1 stycznia 2014 r. podatek akcyzowy nie może wynosić mniej niż 77 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży. [1]

3. Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości wszystkich papierosów dopuszczonych do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą liczbę papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Jest ona określana najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

4. Państwa członkowskie stopniowo zwiększają podatki akcyzowe w celu spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 2, w terminach określonych w tym ustępie.

5. Komisja publikuje raz w roku wartość euro w walutach krajowych mającą zastosowanie do kwot całkowitego podatku akcyzowego.

Stosuje się kursy wymiany ustalone pierwszego dnia roboczego października oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązują one od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. Państwa członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania rocznego dostosowania przewidzianego w ust. 5, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w euro powodowałoby wzrost podatku akcyzowego wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5 % lub mniej niż 5 EUR, w zależności od tego, która kwota będzie niższa.

Artykuł 2a

1. Jeżeli następuje zmiana średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów w państwie członkowskim, która powoduje spadek całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów określonych, odpowiednio, w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze, wówczas państwo członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania tego podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli państwo członkowskie podwyższa stawkę podatku od wartości dodanej w odniesieniu do papierosów, może ono obniżyć całkowity podatek akcyzowy do kwoty, która wyrażona jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży jest równa wzrostowi stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nawet jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów, wyrażonych jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, określonych odpowiednio w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze.

Państwo członkowskie podwyższa jednak ten podatek ponownie, tak aby osiągnąć co najmniej te poziomy, do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce do kontyngentu rocznego 1 200 ton. Obniżona stawka wynosi:

- do dnia 31 grudnia 2012 r.: co najmniej 44 % ceny na papierosy w najbardziej poszukiwanej klasie cenowej w tych departamentach,

- od dnia 1 stycznia 2013 r.: co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 88 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży,

- od dnia 1 stycznia 2015 r.: co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 4

1. Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie oraz strukturę podatku akcyzowego określoną w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (6).

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2. Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.

3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.

4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 18 aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Chorwacji oraz dostosowań w Traktacie o Unii Europejskiej, Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.Urz.UE L 112 z 24.04.2012, str. 21). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2013 r.

Wersja obowiązująca od 2013-07-01

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

1. Całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny i podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od papierosów wynosi co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 64 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 101 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 57 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

2. Od dnia 1 stycznia 2014 r., całkowity podatek akcyzowy od papierosów wynosi co najmniej 60 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 115 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 60 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

Bułgaria, Estonia, Grecja, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska oraz Rumunia mogą stosować okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim.

Chorwacja może wprowadzić okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi określone w akapitach pierwszym i drugim. Jednakże od dnia 1 stycznia 2014 r. podatek akcyzowy nie może wynosić mniej niż 77 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży. [1]

3. Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości wszystkich papierosów dopuszczonych do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą liczbę papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Jest ona określana najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

4. Państwa członkowskie stopniowo zwiększają podatki akcyzowe w celu spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 2, w terminach określonych w tym ustępie.

5. Komisja publikuje raz w roku wartość euro w walutach krajowych mającą zastosowanie do kwot całkowitego podatku akcyzowego.

Stosuje się kursy wymiany ustalone pierwszego dnia roboczego października oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązują one od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. Państwa członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania rocznego dostosowania przewidzianego w ust. 5, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w euro powodowałoby wzrost podatku akcyzowego wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5 % lub mniej niż 5 EUR, w zależności od tego, która kwota będzie niższa.

Artykuł 2a

1. Jeżeli następuje zmiana średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów w państwie członkowskim, która powoduje spadek całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów określonych, odpowiednio, w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze, wówczas państwo członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania tego podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli państwo członkowskie podwyższa stawkę podatku od wartości dodanej w odniesieniu do papierosów, może ono obniżyć całkowity podatek akcyzowy do kwoty, która wyrażona jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży jest równa wzrostowi stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nawet jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów, wyrażonych jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, określonych odpowiednio w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze.

Państwo członkowskie podwyższa jednak ten podatek ponownie, tak aby osiągnąć co najmniej te poziomy, do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce do kontyngentu rocznego 1 200 ton. Obniżona stawka wynosi:

- do dnia 31 grudnia 2012 r.: co najmniej 44 % ceny na papierosy w najbardziej poszukiwanej klasie cenowej w tych departamentach,

- od dnia 1 stycznia 2013 r.: co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 88 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży,

- od dnia 1 stycznia 2015 r.: co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 4

1. Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie oraz strukturę podatku akcyzowego określoną w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (6).

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2. Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.

3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.

4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 18 aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Chorwacji oraz dostosowań w Traktacie o Unii Europejskiej, Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.Urz.UE L 112 z 24.04.2012, str. 21). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2013 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2010-02-27 do 2013-06-30

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

[1] 1. Całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny i podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od papierosów wynosi co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 64 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 101 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 57 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

2. Od dnia 1 stycznia 2014 r., całkowity podatek akcyzowy od papierosów wynosi co najmniej 60 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Taki podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Państwa członkowskie, które nakładają podatek akcyzowy wynoszący co najmniej 115 EUR za 1 000 papierosów na podstawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nie muszą jednak spełniać wymogu 60 % ustanowionego w akapicie pierwszym.

Bułgaria, Estonia, Grecja, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska oraz Rumunia mogą stosować okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim.

3. Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości wszystkich papierosów dopuszczonych do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą liczbę papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Jest ona określana najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

4. Państwa członkowskie stopniowo zwiększają podatki akcyzowe w celu spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 2, w terminach określonych w tym ustępie.

5. Komisja publikuje raz w roku wartość euro w walutach krajowych mającą zastosowanie do kwot całkowitego podatku akcyzowego.

Stosuje się kursy wymiany ustalone pierwszego dnia roboczego października oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązują one od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. Państwa członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania rocznego dostosowania przewidzianego w ust. 5, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w euro powodowałoby wzrost podatku akcyzowego wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5 % lub mniej niż 5 EUR, w zależności od tego, która kwota będzie niższa.

Artykuł 2a

[2] 1. Jeżeli następuje zmiana średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów w państwie członkowskim, która powoduje spadek całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów określonych, odpowiednio, w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze, wówczas państwo członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania tego podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli państwo członkowskie podwyższa stawkę podatku od wartości dodanej w odniesieniu do papierosów, może ono obniżyć całkowity podatek akcyzowy do kwoty, która wyrażona jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży jest równa wzrostowi stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, nawet jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie całkowitego podatku akcyzowego poniżej poziomów, wyrażonych jako procent średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży, określonych odpowiednio w art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze.

Państwo członkowskie podwyższa jednak ten podatek ponownie, tak aby osiągnąć co najmniej te poziomy, do dnia 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. [3] Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce do kontyngentu rocznego 1 200 ton. Obniżona stawka wynosi:

- do dnia 31 grudnia 2012 r.: co najmniej 44 % ceny na papierosy w najbardziej poszukiwanej klasie cenowej w tych departamentach,

- od dnia 1 stycznia 2013 r.: co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 88 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży,

- od dnia 1 stycznia 2015 r.: co najmniej 57 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi nie mniej niż 90 EUR za 1 000 papierosów, niezależnie od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 4

[4] 1. Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie oraz strukturę podatku akcyzowego określoną w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (6).

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2. Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.

3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.

4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[2] Art. 2a w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[3] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[4] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-12-20 do 2010-02-26

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

1. Każde Państwo Członkowskie stosuje całkowitą minimalną stawkę akcyzy (szczególny podatek plus podatek ad valorem wyłączając VAT), której zakres zostaje ustalony na 57 % ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i która ma być nie niższa niż 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba „60 EUR” zostaje zastąpiona liczbą „64 EUR”.

2. Państwa Członkowskie, które nakładają całkowitą minimalną stawkę akcyzy wynoszącą przynajmniej 95 EUR za 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie nie muszą spełniać wymogu minimalnego zakresu 57 %. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba „95 EUR” zostaje zastąpiona liczbą „101 EUR”.

3. Całkowita minimalna stawka akcyzy zostaje określona na podstawie papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie według danych ustalanych od 1 stycznia każdego roku.

4. W drodze odstępstwa od ust. 1, Państwa Członkowskie, które z dniem 1 lipca 2001 r. zastosowały całkowitą minimalną stawkę akcyzy mniejszą niż 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie, mogą odłożyć aż do dnia 31 grudnia 2004 r. (włącznie) stosowanie całkowitej minimalnej stawki akcyzy wynoszącej 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie.

5. Raz w roku ustala się wartość EUR w walutach narodowych, która będzie stosowana względem kwot całkowitej minimalnej stawki akcyzy. Stosowane są te kursy wymiany, które obowiązują pierwszego dnia roboczego października oraz są opublikowane w Dzienniku UrzędowymWspólnot Europejskich i nabierają mocy z dniem 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. W drodze odstępstwa od poprzedniego akapitu, Państwa Członkowskie, które nie przyjęły EUR, otrzymują pozwolenie na stosowanie wartości EUR w swoich narodowych walutach z dniem pierwszego dnia roboczego października 2000 r. w celu przełożenia kwoty 95 EUR, o której mowa w ust. 2. Niniejsze odstępstwo zostaje zbadane ponownie w kolejnym raporcie, który zostanie przedłożony Komisji zgodnie z art. 4.

Artykuł 2a

1. Jeżeli nastąpi zmiana ceny detalicznej sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, która spowoduje przerzucenie ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2 akapicie pierwszym, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania przerzucenia minimalnej stawki podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli Państwo Członkowskie podwyższy stawkę podatku od wartości dodanej dla papierosów, wówczas może obniżyć rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do kwoty, która wyrażona w procencie detalicznej ceny sprzedaży jest równa rozkładowi ciężaru wzrostu stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej w procencie detalicznej ceny sprzedaży, nawet, jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie rozkładu ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2.

3. Jeżeli zgodnie z ust. 2, Państwo Członkowskie obniży rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do poziomu poniżej określonego w pierwszym akapicie art. 2, wówczas podwyższy ten rozkład ciężaru tak, aby osiągnąć, co najmniej ten poziom nie później niż do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. [1] Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. Republika Francuska może kontynuować stosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego na papierosy dopuszczone do konsumpcji na Korsyce. Ta stawka stosuje się wyłącznie do kontyngentu rocznego 1 200 ton.

Od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżona stawka musi być równa przynajmniej 35 % ceny na papierosy w najbardziej poszukiwanej klasie cenowej na Korsyce.

Od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. obniżona stawka musi być równa przynajmniej 44 % ceny na papierosy w najbardziej poszukiwanej klasie cenowej na Korsyce.

Artykuł 4

Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie raport i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy określonych w niniejszym dokumencie oraz strukturę akcyzy według art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. dotyczącej podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych (6). Rada bada wymienione raport i wniosek i, stanowiąc jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość poziomów akcyzy w art. 2 obliczanej wyłącznie zgodnie z inflacją oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 dyrektywy Rady 2003/117/WE z dnia 5 grudnia 2003 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG i 92/80/EWG w celu upoważnienia Republiki Francuskiej do przedłużenia stosowania niższych stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe dopuszczone do konsumpcji na Korsyce (Dz.Urz.UE L 333 z 20.12.2003, str. 49). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-03-08 do 2003-12-19

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

[1] 1. Każde Państwo Członkowskie stosuje całkowitą minimalną stawkę akcyzy (szczególny podatek plus podatek ad valorem wyłączając VAT), której zakres zostaje ustalony na 57 % ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i która ma być nie niższa niż 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba „60 EUR” zostaje zastąpiona liczbą „64 EUR”.

2. Państwa Członkowskie, które nakładają całkowitą minimalną stawkę akcyzy wynoszącą przynajmniej 95 EUR za 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie nie muszą spełniać wymogu minimalnego zakresu 57 %. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba „95 EUR” zostaje zastąpiona liczbą „101 EUR”.

3. Całkowita minimalna stawka akcyzy zostaje określona na podstawie papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie według danych ustalanych od 1 stycznia każdego roku.

4. W drodze odstępstwa od ust. 1, Państwa Członkowskie, które z dniem 1 lipca 2001 r. zastosowały całkowitą minimalną stawkę akcyzy mniejszą niż 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie, mogą odłożyć aż do dnia 31 grudnia 2004 r. (włącznie) stosowanie całkowitej minimalnej stawki akcyzy wynoszącej 60 EUR na 1000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie.

5. Raz w roku ustala się wartość EUR w walutach narodowych, która będzie stosowana względem kwot całkowitej minimalnej stawki akcyzy. Stosowane są te kursy wymiany, które obowiązują pierwszego dnia roboczego października oraz są opublikowane w Dzienniku UrzędowymWspólnot Europejskich i nabierają mocy z dniem 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. W drodze odstępstwa od poprzedniego akapitu, Państwa Członkowskie, które nie przyjęły EUR, otrzymują pozwolenie na stosowanie wartości EUR w swoich narodowych walutach z dniem pierwszego dnia roboczego października 2000 r. w celu przełożenia kwoty 95 EUR, o której mowa w ust. 2. Niniejsze odstępstwo zostaje zbadane ponownie w kolejnym raporcie, który zostanie przedłożony Komisji zgodnie z art. 4.

Artykuł 2a

1. Jeżeli nastąpi zmiana ceny detalicznej sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, która spowoduje przerzucenie ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2 akapicie pierwszym, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania przerzucenia minimalnej stawki podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli Państwo Członkowskie podwyższy stawkę podatku od wartości dodanej dla papierosów, wówczas może obniżyć rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do kwoty, która wyrażona w procencie detalicznej ceny sprzedaży jest równa rozkładowi ciężaru wzrostu stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej w procencie detalicznej ceny sprzedaży, nawet, jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie rozkładu ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2.

3. Jeżeli zgodnie z ust. 2, Państwo Członkowskie obniży rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do poziomu poniżej określonego w pierwszym akapicie art. 2, wówczas podwyższy ten rozkład ciężaru tak, aby osiągnąć, co najmniej ten poziom nie później niż do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie, Republika Francuska może dla papierosów sprzedawanych na Korsyce stosować takie same stawki jak te, obowiązujące w dniu 31 grudnia 1997 r.

Artykuł 4

[2] Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie raport i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy określonych w niniejszym dokumencie oraz strukturę akcyzy według art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. dotyczącej podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych (6). Rada bada wymienione raport i wniosek i, stanowiąc jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość poziomów akcyzy w art. 2 obliczanej wyłącznie zgodnie z inflacją oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 46 z 16.02.2002, str. 26). Zmiana weszła w życie 8 marca 2002 r.

[2] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Rady 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 46 z 16.02.2002, str. 26). Zmiana weszła w życie 8 marca 2002 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-08-11 do 2002-03-07

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2. Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a) specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b) proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c) VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., każde Państwo Członkowskie zastosuje ogólne minimalne stawki akcyzy (podatek specyficzny plus podatek ad valorem, z wyjątkiem VAT), których wysokość wynosić będzie 57% detalicznej ceny sprzedaży (wliczając wszystkie podatki) od papierosów należących do tej kategorii cenowej, na którą występuje największy popyt.

Ogólne minimalne stawki akcyzy od papierosów ustala się na podstawie papierosów należących do kategorii cenowej, na którą występuje największy popyt, zgodnie z danymi ustalanymi dnia 1 stycznia każdego roku, począwszy od dnia 1 stycznia 1993 r.

Artykuł 2a

[1] 1. Jeżeli nastąpi zmiana ceny detalicznej sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, która spowoduje przerzucenie ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2 akapicie pierwszym, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania przerzucenia minimalnej stawki podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli Państwo Członkowskie podwyższy stawkę podatku od wartości dodanej dla papierosów, wówczas może obniżyć rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do kwoty, która wyrażona w procencie detalicznej ceny sprzedaży jest równa rozkładowi ciężaru wzrostu stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej w procencie detalicznej ceny sprzedaży, nawet, jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie rozkładu ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2.

3. Jeżeli zgodnie z ust. 2, Państwo Członkowskie obniży rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do poziomu poniżej określonego w pierwszym akapicie art. 2, wówczas podwyższy ten rozkład ciężaru tak, aby osiągnąć, co najmniej ten poziom nie później niż do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.

Artykuł 3

1. Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2. Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

3. [2] Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. [3] Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie, Republika Francuska może dla papierosów sprzedawanych na Korsyce stosować takie same stawki jak te, obowiązujące w dniu 31 grudnia 1997 r.

Artykuł 4

[4] Nie rzadziej niż raz na trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania a tam gdzie to stosowne wniosku Komisji, dokonuje oceny ogólnego minimalnego podatku akcyzowego ustanowionego w art. 2 oraz 3 ust. 2 oraz struktury podatku akcyzowego określonej w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, które wpływają na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6) i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim podejmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

[2] Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

[3] Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

[4] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1992-11-10 do 1999-08-10

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa przepisy ogólne dotyczące akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz przepisy szczególne dotyczące struktury akcyzy pobieranych od papierosów;

dyrektywa 79/32/EWG(5) określa definicje różnych rodzajów wyrobów tytoniowych;

w związku ze stworzeniem z dniem 1 stycznia 1993 r. rynku wewnętrznego Wspólnoty bez granic, konieczne jest ustalenie ogólnych stawek minimalnych akcyzy od papierosów;

Królestwo Hiszpanii, w celu wprowadzenia takich ogólnych stawek minimalnych akcyz od papierosów; potrzebuje dwuletniego okresu przejściowego;

Republice Portugalii powinno się przyznać możliwość stosowania obniżonych stawek w akcyzie od papierosów produkowanych przez drobnych producentów i konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery;

w kontekście ogólnego zakresu i struktury akcyzy od papierosów, wskazane jest wprowadzenie procedury umożliwiającej dokonywanie w odstępach dwuletnich niezbędnych korekt, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz realizację szerszych celów Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1.  Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., Państwa Członkowskie zastosują względem papierosów minimalne stawki podatków konsumpcyjnych, zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszej dyrektywie.

2.  Ust. 1 odnosi się do podatków, które, zgodnie z dyrektywą 72/464/EWG, nakładane są na papierosy i które zawierają:

a)  specyficzną akcyzę od jednostki produktu;

b)  proporcjonalną akcyzę obliczaną na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży;

c)  VAT proporcjonalny do detalicznej ceny sprzedaży.

Artykuł 2

Nie później niż do dnia 1 stycznia 1993 r., każde Państwo Członkowskie zastosuje ogólne minimalne stawki akcyzy (podatek specyficzny plus podatek ad valorem, z wyjątkiem VAT), których wysokość wynosić będzie 57% detalicznej ceny sprzedaży (wliczając wszystkie podatki) od papierosów należących do tej kategorii cenowej, na którą występuje największy popyt.

Ogólne minimalne stawki akcyzy od papierosów ustala się na podstawie papierosów należących do kategorii cenowej, na którą występuje największy popyt, zgodnie z danymi ustalanymi dnia 1 stycznia każdego roku, począwszy od dnia 1 stycznia 1993 r.

Artykuł 3

1.  Królestwo Hiszpanii będzie miało dwuletni okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1993 r. na wprowadzenie ogólnych minimalnych stawek akcyzy, określonych w art. 2.

2.  Republika Portugalii ma prawo wnioskować o możliwość stosowania stawki zmniejszonej, maksymalnie o 50% stawki określonej w art. 2 względem papierosów konsumowanych w najbardziej peryferyjnych regionach Azorów i Madery, produkowanych przez drobnych producentów, u których wielkość rocznej produkcji nie przekracza 500 ton.

Artykuł 4

Co dwa lata, a po raz pierwszy nie później niż dnia 31 grudnia 1994 r., Rada, działając na podstawie otrzymanego od Komisji sprawozdania oraz, w miarę potrzeby, propozycji przedstawionych przez Komisję, zbada ogólne minimalne stawki akcyzy określone w art. 2, przepisach art. 3 ust. 2 oraz strukturę akcyzy, określoną w art. 10b dyrektywy 72/464/EWG i, stanowiąc jednomyślnie, po konsultacji z Parlamentem Europejskim, przyjmie niezbędne środki. Komisja w swoim sprawozdaniu, a Rada w swoich badaniach uwzględni kwestię prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1.  Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.  Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.