history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-02-27 do 2011-01-01

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1. Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy,

który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1 000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR.

Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 40 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 40 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 43 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 47 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2015 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 46 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 54 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2018 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 48 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2020 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą ilość tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji. Jest ona określana w terminie do 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy wyrażony jako procent, jako kwota za kilogram lub od danej liczby sztuk, stanowi co najmniej równowartość:

a) w przypadku cygar lub cygaretek, 5 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 12 EUR za 1 000 sztuk lub za kilogram;

b) w przypadku tytoniu do palenia innego niż tytoń do palenia drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów, 20 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 22 EUR za kilogram. [1]

2. Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3. Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

4. [2] Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe inne niż papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce. Obniżona stawka wynosi:

a) w przypadku cygar i cygaretek:

co najmniej 10 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

b) w przypadku tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów:

– do dnia 31 grudnia 2012 r. – co najmniej 27 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2013 r. – co najmniej 30 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2015 r. – co najmniej 35 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

c) w przypadku innego tytoniu do palenia:

co najmniej 22 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki.

Artykuł 4

[3] 1. Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek i struktury podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie.

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2. Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.

3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.

4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.

Artykuł 5

1. [4] Komisja publikuje raz w roku wartość euro w walutach krajowych mającą zastosowanie do kwot całkowitego podatku akcyzowego.

Stosuje się kursy wymiany ustalone pierwszego dnia roboczego października oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; obowiązują one od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2. Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[2] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[3] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[4] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-02-27 do 2011-01-01

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1. Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy,

który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1 000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR.

Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 40 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 40 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 43 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 47 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2015 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 46 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 54 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2018 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 48 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2020 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą ilość tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji. Jest ona określana w terminie do 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy wyrażony jako procent, jako kwota za kilogram lub od danej liczby sztuk, stanowi co najmniej równowartość:

a) w przypadku cygar lub cygaretek, 5 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 12 EUR za 1 000 sztuk lub za kilogram;

b) w przypadku tytoniu do palenia innego niż tytoń do palenia drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów, 20 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 22 EUR za kilogram. [1]

2. Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3. Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

4. [2] Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe inne niż papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce. Obniżona stawka wynosi:

a) w przypadku cygar i cygaretek:

co najmniej 10 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

b) w przypadku tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów:

– do dnia 31 grudnia 2012 r. – co najmniej 27 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2013 r. – co najmniej 30 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2015 r. – co najmniej 35 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

c) w przypadku innego tytoniu do palenia:

co najmniej 22 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki.

Artykuł 4

[3] 1. Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek i struktury podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie.

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2. Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.

3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.

4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.

Artykuł 5

1. [4] Komisja publikuje raz w roku wartość euro w walutach krajowych mającą zastosowanie do kwot całkowitego podatku akcyzowego.

Stosuje się kursy wymiany ustalone pierwszego dnia roboczego października oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; obowiązują one od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2. Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[2] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[3] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

[4] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz.Urz.UE L 50 z 27.02.2010, str. 1). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-12-20 do 2010-02-26

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1. Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy,

który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1 000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR.

Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.

2. Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3. Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

4. [1] Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 1, od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. Republika Francuska może kontynuować stosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe inne niż papierosy dopuszczone od konsumpcji na Korsyce. Obniżona stawka wynosi:

a) dla cygar i cygaretek, przynajmniej 10% ceny detalicznej zbytu, włącznie ze wszystkimi podatkami, nałożonymi na Korsyce;

b) dla tytoniu drobnokrojonego przeznaczonego do skręcania papierosów, przynajmniej 25% ceny detalicznej zbytu, włącznie ze wszystkimi podatkami, nałożonymi na Korsyce;

c) dla innych tytoniów do palenia, przynajmniej 22% ceny detalicznej zbytu, włącznie ze wszystkimi podatkami, nałożonymi na Korsyce.

Artykuł 4

Co cztery lata Komisja przedkłada raport Radzie i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy w nim określonych. Rada bada niniejszy raport i wniosek i, działając jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek akcyzy oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Wartość ECU w walutach krajowych, stosowaną do obliczania konkretnych kwot podatku akcyzowego ustala się raz w roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Kurs ten stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2. Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 dyrektywy Rady 2003/117/WE z dnia 5 grudnia 2003 r. zmieniającego dyrektywy 92/79/EWG i 92/80/EWG, w celu upoważnienia Republiki Francuskiej do przedłużenia stosowania niższych stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe dopuszczone do konsumpcji na Korsyce (Dz.Urz.UE L 333 z 20.12.2003, str. 49). Zmiana weszła w życie 20 grudnia 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-03-08 do 2003-12-19

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1. [1] Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy,

który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1 000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR.

Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.

2. Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3. Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie Republika Francuska może stosować do wyrobów tytoniowych objętych niniejszą dyrektywą i sprzedawanych na Korsyce takie same stawki jakie obowiązywały w dniu 31 grudnia.

Artykuł 4

[2] Co cztery lata Komisja przedkłada raport Radzie i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy w nim określonych. Rada bada niniejszy raport i wniosek i, działając jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek akcyzy oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Wartość ECU w walutach krajowych, stosowaną do obliczania konkretnych kwot podatku akcyzowego ustala się raz w roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Kurs ten stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2. Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Rady 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 46 z 16.02.2002, str. 26). Zmiana weszła w życie 8 marca 2002 r.

[2] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Rady 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 46 z 16.02.2002, str. 26). Zmiana weszła w życie 8 marca 2002 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-08-11 do 2002-03-07

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1. [1] Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy,

który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1 000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR.

2. Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3. Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

4. [2] Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie Republika Francuska może stosować do wyrobów tytoniowych objętych niniejszą dyrektywą i sprzedawanych na Korsyce takie same stawki jakie obowiązywały w dniu 31 grudnia.

Artykuł 4

[3] Nie rzadziej niż co trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania, a tam gdzie to stosowne, wniosku Komisji, dokona oceny stawki podatku, ustalonej w niniejszej dyrektywie i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim przyjmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji jak oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, realną wartość stawek podatku i szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1. Wartość ECU w walutach krajowych, stosowaną do obliczania konkretnych kwot podatku akcyzowego ustala się raz w roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Kurs ten stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2. Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.

[1] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 lit. a) dyrektywy Rady (WE) 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

[2] Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 2 pkt 1 lit. b) dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

[3] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającej dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz.Urz.UE L 211 z 11.08.1999, str. 47). Zmiana weszła w życie 11 sierpnia 1999 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 1999 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1992-11-10 do 1999-08-10

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r., możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i nie będących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w ECU, na kwoty wyrażone w walutach krajowych,



PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a)  cygara i cygaretki;

b)  tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c)  inne tytonie do palenia.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy, do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł 3

1.  Nie później niż dnia 1 stycznia 1993 r. Państwa Członkowskie zastosują podatek akcyzowy, który może być:

— podatkiem ad valorem, naliczany na podstawie maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży każdego wyrobu, określonej swobodnie przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie i przez importerów z państw nieczłonkowskich, zgodnie z art. 5 dyrektywy 72/464/EWG, lub

—  podatkiem specyficznym, naliczanym od ilości,

—  lub połączeniem obu rodzajów podatku, łączącym elementy podatku ad valorem oraz podatku specyficznego, pod warunkiem, że ogólny podatek akcyzowy, wyrażony w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk stanowi, co najmniej równowartość stawek lub kwot minimalnych ustalonych dla:

—  cygar i cygaretek: 5% detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 7 ECU za 1 000 sztuk lub za kilogram

—  tytoń drobnokrojony przeznaczony do skręcania papierosów: 30% detalicznej ceny sprzedaży w tym wszystkie podatki lub 20 ECU za kilogram

—  inne tytonie do palenia: 20% detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 15 ECU za kilogram.

2.  Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.

3.  Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50% od normalnej, krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej, ustanowionej w ust. 1.

Artykuł 4

Co dwa lata, a po raz pierwszy nie później niż dnia 31 grudnia 1994 r., Rada, działając na podstawie sprawozdania a, tam gdzie to stosowne, wniosku Komisji, dokona oceny stawki podatku określone w niniejszej dyrektywie i, stanowiąc jednomyślnie, po konsultacji z Parlamentem Europejskim, przyjmie niezbędne środki. Komisja w swoim sprawozdaniu, a Rada w swojej ocenie uwzględnią prawidłowe funkcjonowania rynku wewnętrznego, realną wartość stawek podatku oraz szersze cele Traktatu.

Artykuł 5

1.  Wartość ECU w walutach krajowych, stosowaną do obliczania konkretnych kwot podatku akcyzowego ustala się raz w roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Kurs ten stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

2.  Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w ECU powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5% lub 5 ECU, w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.

Artykuł 6

1.  Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.  Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.