history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2009-04-20

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wnioski Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania stosowania polityki w zakresie odpadów Wspólnota zobowiązuje do regularnego prowadzenia statystyk produkcji odpadów i zarządzania odpadami z przedsiębiorstw i prywatnych gospodarstw domowych. Daje to podstawę do monitorowania zgodności z zasadami maksymalizacji odzysku i bezpiecznego unieszkodliwiania. Ocena zgodności z zasadą zapobiegania powstawaniu odpadów i określenie związku między danymi dotyczącymi wytwarzania odpadów a globalnymi, krajowymi i regionalnymi inwentaryzacjami wykorzystania zasobów wymaga jednak posiadania instrumentów statystycznych.

(2) Zapewnienie porównywalności wyników statystyk dotyczących odpadów wymaga zdefiniowania określeń używanych przy opisie odpadów i zarządzania nimi.

(3) Polityka Wspólnoty w zakresie odpadów doprowadziła do ustanowienia zespołu zasad, do których przestrzegania zobowiązane są jednostki wytwarzające odpady i zarządzające odpadami. Wymaga to monitorowania odpadów w różnych punktach ciągu ich wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (4).

(5) Zagwarantowanie porównywalności wyników wymaga prowadzenia statystyki odpadów zgodnie z określonym podziałem, we właściwej formie oraz w ramach ustalonych okresów od końca odpowiedniego roku referencyjnego.

(6) Ponieważ cel zaproponowanych działań, mianowicie ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, nie może być w wystarczającym zakresie osiągnięty przez Państwa Członkowskie z powodu konieczności zdefiniowania określeń opisujących odpady i zarządzanie odpadami, tak aby zapewnić porównywalność statystyk dostarczanych przez Państwa Członkowskie, i ponieważ cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może tu podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z wymienioną w tym artykule zasadą proporcjonalności rozporządzenie niniejsze nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(7) Stworzenie przez Państwa Członkowskie statystyk odpadów powstających przy wszystkich lub niektórych rodzajach działalności gospodarczej spośród działalności A, B i G–Q wg NACE REV 2 przewidzianych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (5) może wymagać okresu przejściowego, niezbędnego dla dużych dostosowań ich krajowych systemów statystycznych.

(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).

(9) Komisja skonsultowała się z Komitetem Programów Statystycznych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

1. Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

2. Państwa Członkowskie i Komisja, działając w ramach swych kompetencji, tworzą statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, z wyłączeniem odpadów radioaktywnych, które już są objęte innymi przepisami prawnymi.

3. Statystyka obejmuje następujące dziedziny:

a) wytwarzanie odpadów zgodnie z załącznikiem I;

b) odzysk i unieszkodliwianie odpadów zgodnie z załącznikiem II;

c) po przeprowadzeniu badań pilotażowych zgodnie z art. 5: przywóz i wywóz odpadów, dla których nie gromadzi się danych zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar (7), zgodnie z załącznikiem III.

4. Opracowując statystyki, Państwa Członkowskie i Komisja stosują nomenklaturę statystyczną zorientowaną głównie na substancje wymienione w załączniku III.

5. [1] Komisja ustanawia tabelę równoważności między nomenklaturą statystyczną z załącznika III do niniejszego rozporządzenia a wykazem odpadów ustanowionym decyzją 2000/532/WE (8). Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Definicje

Do celów i w ramach niniejszego rozporządzenia:

a) „odpady” oznaczają jakąkolwiek substancję lub przedmiot określony w art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów (9);

b) „oddzielnie zbierane frakcje odpadów” oznaczają odpady z gospodarstw domowych i podobne, selektywnie zbierane w jednorodnych frakcjach przez przedsiębiorstwa usług publicznych, organizacje nienastawione na zysk oraz przedsiębiorstwa prywatne działające w obszarze zorganizowanej zbiórki odpadów;

c) „recykling” ma takie samo znaczenie jak w definicji podanej w art. 3 ust. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (10);

d) „odzysk” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.B do dyrektywy 75/442/EWG;

e) „unieszkodliwianie” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.A do dyrektywy 75/442/EWG;

f) „instalacja do odzysku lub unieszkodliwiania” oznacza zakład wymagający zezwolenia lub rejestracji na podstawie art. 9, 10 lub 11 dyrektywy 75/442/WE;

g) „odpady niebezpieczne” oznaczają wszelkie odpady zdefiniowane w art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych (11);

h) „odpady inne niż niebezpieczne” oznaczają odpady nieobjęte lit. g);

i) „spalanie” oznacza termiczne przetwarzanie odpadów w spalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 4 lub we współspalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 5 dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (12);

j) „składowisko” oznacza miejsce unieszkodliwiania odpadów zdefiniowane w art. 2 lit. g) dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (13);

k) „zdolność przerobowa spalarni odpadów” oznacza maksymalną zdolność do spalania odpadów, mierzoną w tonach/rok lub w gigadżulach;

l) „zdolność przerobowa instalacji do recyklingu odpadów” oznacza maksymalną zdolność do recyklingu odpadów, mierzoną w tonach/rok;

m) „pojemność składowiska” oznacza mierzoną w metrach sześciennych wolną pojemność (przy końcu roku zbiórki danych) instalacji składowiskowej, umożliwiającą w przyszłości przyjęcie odpadów;

n) „pojemność innych instalacji do unieszkodliwiania odpadów” oznacza zdolność tych instalacji do unieszkodliwiania odpadów, mierzoną w tonach/rok.

Artykuł 3

Zbieranie danych

1. [2] Spełniając warunki określające jakość i dokładność, które mają zostać określone zgodnie z akapitem drugim, państwa członkowskie gromadzą dane niezbędne do specyfikacji charakterystyk wymienionych w załącznikach I i II, korzystając z:

-- badań statystycznych,

-- źródeł administracyjnych lub innych, np. wynikających ze zobowiązań sprawozdawczych wynikających z przepisów wspólnotowych dotyczących zarządzania odpadami,

-- procedur ocen statystycznych na podstawie próbek lub estymatorów związanych z odpadami, lub

-- połączenia powyższych metod.

Komisja określa standardy jakości i dokładności. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

Dla zmniejszenia obciążeń związanych z udzielaniem odpowiedzi organy krajowe i Komisja otrzymują dostęp do źródeł danych administracyjnych, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych przez każde z państw członkowskich i Komisję w zakresie ich kompetencji.

2. Dla zmniejszenia administracyjnych obciążeń małych przedsiębiorstw z badań statystycznych wyłącza się małe przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników, chyba że w znacznym stopniu przyczyniają się do produkcji odpadów.

3. Państwa Członkowskie przedstawiają wyniki statystyczne zgodnie z podziałem wymienionym w załącznikach I i II.

4. Wyłączenie określone w ust. 2 musi być zgodne z celami obejmującymi zakres i jakość określonymi w załącznikach I i II sekcja 7 ust. 1.

5. Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu wyniki, zawierające również dane poufne, we właściwym formacie i w ustalonym terminie od zakończenia odpowiednich okresów referencyjnych, jak ustanowiono w załącznikach I i II.

6. Przewidziane w ust. 5 postępowanie z danymi poufnymi oraz przekazywanie takich danych przeprowadza się zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi, regulującymi poufności informacji statystycznych.

Artykuł 4

Okres przejściowy

1. W okresie przejściowym Komisja może, na życzenie Państwa Członkowskiego i zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, przyznać odstępstwa od przepisów sekcji 5 załączników I i II. Taki okres przejściowy nie może przekraczać:

a) dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do sekcja 8 załącznika I ppkt 1.1 pozycja 16 (Działalność usługowa) oraz sekcja 8 pkt 2 załącznika II

b) trzech lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do załącznika I sekcja 8 ppkt 1.1 pozycja 1 (Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo) i 2 (Rybołówstwo).

2. Odstępstwa określone w ust. 1 mogą zostać przyznane poszczególnym Państwom Członkowskim tylko dla danych z pierwszego roku referencyjnego.

3. Komisja opracowuje program przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych odpadów powstających z działalności gospodarczych określonych w ust. 1 lit. b). Celem badań pilotażowych jest rozwinięcie metodologii w celu uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. [3]

Artykuł 5

Przywóz i wywóz odpadów

1. Komisja opracowuje program prowadzonych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych przywozu i wywozu odpadów. Celem badań pilotażowych jest opracowanie metodologii uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty, ustanowionych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

2. Opracowany przez Komisję program badań pilotażowych jest zgodny z treścią załączników I i II w szczególności w aspekcie zakresu i rodzaju odpadów, kategorii odpadów dla ich klasyfikacji, lat referencyjnych i okresowości, biorąc pod uwagę zobowiązania sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (EWG) nr 259/93.

3. Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych.

4. [4] Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o możliwości stworzenia statystyki działalności oraz o charakterystykach przywozu i wywozu odpadów objętych badaniami pilotażowymi. Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

5. Badania pilotażowe są prowadzone w czasie najpóźniej trzech lat od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

Artykuł 6

Środki wykonawcze

[5] 1. Środki wykonawcze niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 7 ust. 2.

Środki te obejmują w szczególności:

a) przedstawienie wyników zgodnie z art. 3 ust. 2, 3 i 4, przy uwzględnieniu struktur gospodarczych i warunków technicznych w państwie członkowskim. Środki takie mogą umożliwiać poszczególnym państwom członkowskim niesporządzanie sprawozdania dla niektórych pozycji podziału, pod warunkiem udowodnienia ograniczonego wpływu tego faktu na jakość statystyki. We wszystkich przypadkach przyznania wyłączeń przedstawia się informacje o całkowitej ilości odpadów dla każdej pozycji wymienionej w załączniku I sekcja 2 pkt 1 i sekcja 8 pkt 1;

b) ustanowienie właściwego formatu przekazywania wyników przez państwa członkowskie w ciągu dwóch lat od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

2. Jednakże środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3, w przypadku gdy dotyczą w szczególności:

a) dostosowania do postępu ekonomicznego i technicznego w dziedzinie gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych, a także przetwarzania i przesyłania wyników;

b) dostosowania specyfikacji wymienionych w załącznikach I, II i III;

c) określania właściwych kryteriów oceny jakości oraz treści sprawozdań jakościowych, o których mowa w załącznikach I i II sekcja 7;

d) wdrażania wyników badań pilotażowych zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1.

Artykuł 7

Procedura Komitetu

[6] 1. Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy art. 1 decyzji 89/382/EWG, Euratom (14).

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

4. Komisja przekazuje Komitetowi ustanowionemu dyrektywą 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpadów (15) projekt środków, które zamierza przedłożyć Komitetowi ds. Programu Statystycznego.

Artykuł 8

Sprawozdanie

1. W przeciągu pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz ponownie co trzy lata w okresie późniejszym Komisja składa przed Parlamentem Europejskim oraz Radą sprawozdania w sprawie statystyk zestawionych w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności ich jakości, jak również związanego z nimi obciążenia przedsiębiorstw.

2. W ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycję uchylenia nakładających się na siebie zobowiązań sprawozdawczych.

3. [7] W ciągu dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z postępu badań pilotażowych, o których mowa w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1. W razie potrzeby Komisja proponuje zmiany w badaniach pilotażowych, co do których mają zapaść decyzje zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2002 r.

[1] Art. 1 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[2] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[3] Art. 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[4] Art. 5 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[5] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[6] Art. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[7] Art. 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

Wersja obowiązująca od 2009-04-20

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wnioski Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania stosowania polityki w zakresie odpadów Wspólnota zobowiązuje do regularnego prowadzenia statystyk produkcji odpadów i zarządzania odpadami z przedsiębiorstw i prywatnych gospodarstw domowych. Daje to podstawę do monitorowania zgodności z zasadami maksymalizacji odzysku i bezpiecznego unieszkodliwiania. Ocena zgodności z zasadą zapobiegania powstawaniu odpadów i określenie związku między danymi dotyczącymi wytwarzania odpadów a globalnymi, krajowymi i regionalnymi inwentaryzacjami wykorzystania zasobów wymaga jednak posiadania instrumentów statystycznych.

(2) Zapewnienie porównywalności wyników statystyk dotyczących odpadów wymaga zdefiniowania określeń używanych przy opisie odpadów i zarządzania nimi.

(3) Polityka Wspólnoty w zakresie odpadów doprowadziła do ustanowienia zespołu zasad, do których przestrzegania zobowiązane są jednostki wytwarzające odpady i zarządzające odpadami. Wymaga to monitorowania odpadów w różnych punktach ciągu ich wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (4).

(5) Zagwarantowanie porównywalności wyników wymaga prowadzenia statystyki odpadów zgodnie z określonym podziałem, we właściwej formie oraz w ramach ustalonych okresów od końca odpowiedniego roku referencyjnego.

(6) Ponieważ cel zaproponowanych działań, mianowicie ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, nie może być w wystarczającym zakresie osiągnięty przez Państwa Członkowskie z powodu konieczności zdefiniowania określeń opisujących odpady i zarządzanie odpadami, tak aby zapewnić porównywalność statystyk dostarczanych przez Państwa Członkowskie, i ponieważ cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może tu podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z wymienioną w tym artykule zasadą proporcjonalności rozporządzenie niniejsze nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(7) Stworzenie przez Państwa Członkowskie statystyk odpadów powstających przy wszystkich lub niektórych rodzajach działalności gospodarczej spośród działalności A, B i G–Q wg NACE REV 2 przewidzianych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (5) może wymagać okresu przejściowego, niezbędnego dla dużych dostosowań ich krajowych systemów statystycznych.

(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).

(9) Komisja skonsultowała się z Komitetem Programów Statystycznych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

1. Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

2. Państwa Członkowskie i Komisja, działając w ramach swych kompetencji, tworzą statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, z wyłączeniem odpadów radioaktywnych, które już są objęte innymi przepisami prawnymi.

3. Statystyka obejmuje następujące dziedziny:

a) wytwarzanie odpadów zgodnie z załącznikiem I;

b) odzysk i unieszkodliwianie odpadów zgodnie z załącznikiem II;

c) po przeprowadzeniu badań pilotażowych zgodnie z art. 5: przywóz i wywóz odpadów, dla których nie gromadzi się danych zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar (7), zgodnie z załącznikiem III.

4. Opracowując statystyki, Państwa Członkowskie i Komisja stosują nomenklaturę statystyczną zorientowaną głównie na substancje wymienione w załączniku III.

5. [1] Komisja ustanawia tabelę równoważności między nomenklaturą statystyczną z załącznika III do niniejszego rozporządzenia a wykazem odpadów ustanowionym decyzją 2000/532/WE (8). Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Definicje

Do celów i w ramach niniejszego rozporządzenia:

a) „odpady” oznaczają jakąkolwiek substancję lub przedmiot określony w art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów (9);

b) „oddzielnie zbierane frakcje odpadów” oznaczają odpady z gospodarstw domowych i podobne, selektywnie zbierane w jednorodnych frakcjach przez przedsiębiorstwa usług publicznych, organizacje nienastawione na zysk oraz przedsiębiorstwa prywatne działające w obszarze zorganizowanej zbiórki odpadów;

c) „recykling” ma takie samo znaczenie jak w definicji podanej w art. 3 ust. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (10);

d) „odzysk” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.B do dyrektywy 75/442/EWG;

e) „unieszkodliwianie” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.A do dyrektywy 75/442/EWG;

f) „instalacja do odzysku lub unieszkodliwiania” oznacza zakład wymagający zezwolenia lub rejestracji na podstawie art. 9, 10 lub 11 dyrektywy 75/442/WE;

g) „odpady niebezpieczne” oznaczają wszelkie odpady zdefiniowane w art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych (11);

h) „odpady inne niż niebezpieczne” oznaczają odpady nieobjęte lit. g);

i) „spalanie” oznacza termiczne przetwarzanie odpadów w spalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 4 lub we współspalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 5 dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (12);

j) „składowisko” oznacza miejsce unieszkodliwiania odpadów zdefiniowane w art. 2 lit. g) dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (13);

k) „zdolność przerobowa spalarni odpadów” oznacza maksymalną zdolność do spalania odpadów, mierzoną w tonach/rok lub w gigadżulach;

l) „zdolność przerobowa instalacji do recyklingu odpadów” oznacza maksymalną zdolność do recyklingu odpadów, mierzoną w tonach/rok;

m) „pojemność składowiska” oznacza mierzoną w metrach sześciennych wolną pojemność (przy końcu roku zbiórki danych) instalacji składowiskowej, umożliwiającą w przyszłości przyjęcie odpadów;

n) „pojemność innych instalacji do unieszkodliwiania odpadów” oznacza zdolność tych instalacji do unieszkodliwiania odpadów, mierzoną w tonach/rok.

Artykuł 3

Zbieranie danych

1. [2] Spełniając warunki określające jakość i dokładność, które mają zostać określone zgodnie z akapitem drugim, państwa członkowskie gromadzą dane niezbędne do specyfikacji charakterystyk wymienionych w załącznikach I i II, korzystając z:

-- badań statystycznych,

-- źródeł administracyjnych lub innych, np. wynikających ze zobowiązań sprawozdawczych wynikających z przepisów wspólnotowych dotyczących zarządzania odpadami,

-- procedur ocen statystycznych na podstawie próbek lub estymatorów związanych z odpadami, lub

-- połączenia powyższych metod.

Komisja określa standardy jakości i dokładności. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

Dla zmniejszenia obciążeń związanych z udzielaniem odpowiedzi organy krajowe i Komisja otrzymują dostęp do źródeł danych administracyjnych, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych przez każde z państw członkowskich i Komisję w zakresie ich kompetencji.

2. Dla zmniejszenia administracyjnych obciążeń małych przedsiębiorstw z badań statystycznych wyłącza się małe przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników, chyba że w znacznym stopniu przyczyniają się do produkcji odpadów.

3. Państwa Członkowskie przedstawiają wyniki statystyczne zgodnie z podziałem wymienionym w załącznikach I i II.

4. Wyłączenie określone w ust. 2 musi być zgodne z celami obejmującymi zakres i jakość określonymi w załącznikach I i II sekcja 7 ust. 1.

5. Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu wyniki, zawierające również dane poufne, we właściwym formacie i w ustalonym terminie od zakończenia odpowiednich okresów referencyjnych, jak ustanowiono w załącznikach I i II.

6. Przewidziane w ust. 5 postępowanie z danymi poufnymi oraz przekazywanie takich danych przeprowadza się zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi, regulującymi poufności informacji statystycznych.

Artykuł 4

Okres przejściowy

1. W okresie przejściowym Komisja może, na życzenie Państwa Członkowskiego i zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, przyznać odstępstwa od przepisów sekcji 5 załączników I i II. Taki okres przejściowy nie może przekraczać:

a) dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do sekcja 8 załącznika I ppkt 1.1 pozycja 16 (Działalność usługowa) oraz sekcja 8 pkt 2 załącznika II

b) trzech lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do załącznika I sekcja 8 ppkt 1.1 pozycja 1 (Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo) i 2 (Rybołówstwo).

2. Odstępstwa określone w ust. 1 mogą zostać przyznane poszczególnym Państwom Członkowskim tylko dla danych z pierwszego roku referencyjnego.

3. Komisja opracowuje program przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych odpadów powstających z działalności gospodarczych określonych w ust. 1 lit. b). Celem badań pilotażowych jest rozwinięcie metodologii w celu uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. [3]

Artykuł 5

Przywóz i wywóz odpadów

1. Komisja opracowuje program prowadzonych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych przywozu i wywozu odpadów. Celem badań pilotażowych jest opracowanie metodologii uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty, ustanowionych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

2. Opracowany przez Komisję program badań pilotażowych jest zgodny z treścią załączników I i II w szczególności w aspekcie zakresu i rodzaju odpadów, kategorii odpadów dla ich klasyfikacji, lat referencyjnych i okresowości, biorąc pod uwagę zobowiązania sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (EWG) nr 259/93.

3. Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych.

4. [4] Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o możliwości stworzenia statystyki działalności oraz o charakterystykach przywozu i wywozu odpadów objętych badaniami pilotażowymi. Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

5. Badania pilotażowe są prowadzone w czasie najpóźniej trzech lat od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

Artykuł 6

Środki wykonawcze

[5] 1. Środki wykonawcze niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 7 ust. 2.

Środki te obejmują w szczególności:

a) przedstawienie wyników zgodnie z art. 3 ust. 2, 3 i 4, przy uwzględnieniu struktur gospodarczych i warunków technicznych w państwie członkowskim. Środki takie mogą umożliwiać poszczególnym państwom członkowskim niesporządzanie sprawozdania dla niektórych pozycji podziału, pod warunkiem udowodnienia ograniczonego wpływu tego faktu na jakość statystyki. We wszystkich przypadkach przyznania wyłączeń przedstawia się informacje o całkowitej ilości odpadów dla każdej pozycji wymienionej w załączniku I sekcja 2 pkt 1 i sekcja 8 pkt 1;

b) ustanowienie właściwego formatu przekazywania wyników przez państwa członkowskie w ciągu dwóch lat od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

2. Jednakże środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3, w przypadku gdy dotyczą w szczególności:

a) dostosowania do postępu ekonomicznego i technicznego w dziedzinie gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych, a także przetwarzania i przesyłania wyników;

b) dostosowania specyfikacji wymienionych w załącznikach I, II i III;

c) określania właściwych kryteriów oceny jakości oraz treści sprawozdań jakościowych, o których mowa w załącznikach I i II sekcja 7;

d) wdrażania wyników badań pilotażowych zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1.

Artykuł 7

Procedura Komitetu

[6] 1. Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy art. 1 decyzji 89/382/EWG, Euratom (14).

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

4. Komisja przekazuje Komitetowi ustanowionemu dyrektywą 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpadów (15) projekt środków, które zamierza przedłożyć Komitetowi ds. Programu Statystycznego.

Artykuł 8

Sprawozdanie

1. W przeciągu pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz ponownie co trzy lata w okresie późniejszym Komisja składa przed Parlamentem Europejskim oraz Radą sprawozdania w sprawie statystyk zestawionych w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności ich jakości, jak również związanego z nimi obciążenia przedsiębiorstw.

2. W ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycję uchylenia nakładających się na siebie zobowiązań sprawozdawczych.

3. [7] W ciągu dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z postępu badań pilotażowych, o których mowa w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1. W razie potrzeby Komisja proponuje zmiany w badaniach pilotażowych, co do których mają zapaść decyzje zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 7 ust. 3.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2002 r.

[1] Art. 1 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[2] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[3] Art. 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[4] Art. 5 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[5] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[6] Art. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

[7] Art. 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 221/2009 z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów w zakresie uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.Urz.UE L 87 z 31.03.2009, str. 157). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2009 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-01-19 do 2009-04-19

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wnioski Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania stosowania polityki w zakresie odpadów Wspólnota zobowiązuje do regularnego prowadzenia statystyk produkcji odpadów i zarządzania odpadami z przedsiębiorstw i prywatnych gospodarstw domowych. Daje to podstawę do monitorowania zgodności z zasadami maksymalizacji odzysku i bezpiecznego unieszkodliwiania. Ocena zgodności z zasadą zapobiegania powstawaniu odpadów i określenie związku między danymi dotyczącymi wytwarzania odpadów a globalnymi, krajowymi i regionalnymi inwentaryzacjami wykorzystania zasobów wymaga jednak posiadania instrumentów statystycznych.

(2) Zapewnienie porównywalności wyników statystyk dotyczących odpadów wymaga zdefiniowania określeń używanych przy opisie odpadów i zarządzania nimi.

(3) Polityka Wspólnoty w zakresie odpadów doprowadziła do ustanowienia zespołu zasad, do których przestrzegania zobowiązane są jednostki wytwarzające odpady i zarządzające odpadami. Wymaga to monitorowania odpadów w różnych punktach ciągu ich wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (4).

(5) Zagwarantowanie porównywalności wyników wymaga prowadzenia statystyki odpadów zgodnie z określonym podziałem, we właściwej formie oraz w ramach ustalonych okresów od końca odpowiedniego roku referencyjnego.

(6) Ponieważ cel zaproponowanych działań, mianowicie ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, nie może być w wystarczającym zakresie osiągnięty przez Państwa Członkowskie z powodu konieczności zdefiniowania określeń opisujących odpady i zarządzanie odpadami, tak aby zapewnić porównywalność statystyk dostarczanych przez Państwa Członkowskie, i ponieważ cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może tu podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z wymienioną w tym artykule zasadą proporcjonalności rozporządzenie niniejsze nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(7) Stworzenie przez Państwa Członkowskie statystyk odpadów powstających przy wszystkich lub niektórych rodzajach działalności gospodarczej spośród działalności A, B i G–Q wg NACE REV 2 [1] przewidzianych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (5) może wymagać okresu przejściowego, niezbędnego dla dużych dostosowań ich krajowych systemów statystycznych.

(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).

(9) Komisja skonsultowała się z Komitetem Programów Statystycznych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

1. Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

2. Państwa Członkowskie i Komisja, działając w ramach swych kompetencji, tworzą statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, z wyłączeniem odpadów radioaktywnych, które już są objęte innymi przepisami prawnymi.

3. Statystyka obejmuje następujące dziedziny:

a) wytwarzanie odpadów zgodnie z załącznikiem I;

b) odzysk i unieszkodliwianie odpadów zgodnie z załącznikiem II;

c) po przeprowadzeniu badań pilotażowych zgodnie z art. 5: przywóz i wywóz odpadów, dla których nie gromadzi się danych zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar (7), zgodnie z załącznikiem III.

4. Opracowując statystyki, Państwa Członkowskie i Komisja stosują nomenklaturę statystyczną zorientowaną głównie na substancje wymienione w załączniku III.

5. Zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2 Komisja ustanawia tabelę równoważności między nomenklaturą statystyczną z załącznika III a wykazem odpadów ustanowionym decyzją Komisji 2000/532/WE (8).

Artykuł 2

Definicje

Do celów i w ramach niniejszego rozporządzenia:

a) „odpady” oznaczają jakąkolwiek substancję lub przedmiot określony w art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów (9);

b) „oddzielnie zbierane frakcje odpadów” oznaczają odpady z gospodarstw domowych i podobne, selektywnie zbierane w jednorodnych frakcjach przez przedsiębiorstwa usług publicznych, organizacje nienastawione na zysk oraz przedsiębiorstwa prywatne działające w obszarze zorganizowanej zbiórki odpadów;

c) „recykling” ma takie samo znaczenie jak w definicji podanej w art. 3 ust. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (10);

d) „odzysk” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.B do dyrektywy 75/442/EWG;

e) „unieszkodliwianie” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.A do dyrektywy 75/442/EWG;

f) „instalacja do odzysku lub unieszkodliwiania” oznacza zakład wymagający zezwolenia lub rejestracji na podstawie art. 9, 10 lub 11 dyrektywy 75/442/WE;

g) „odpady niebezpieczne” oznaczają wszelkie odpady zdefiniowane w art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych (11);

h) „odpady inne niż niebezpieczne” oznaczają odpady nieobjęte lit. g);

i) „spalanie” oznacza termiczne przetwarzanie odpadów w spalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 4 lub we współspalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 5 dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (12);

j) „składowisko” oznacza miejsce unieszkodliwiania odpadów zdefiniowane w art. 2 lit. g) dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (13);

k) „zdolność przerobowa spalarni odpadów” oznacza maksymalną zdolność do spalania odpadów, mierzoną w tonach/rok lub w gigadżulach;

l) „zdolność przerobowa instalacji do recyklingu odpadów” oznacza maksymalną zdolność do recyklingu odpadów, mierzoną w tonach/rok;

m) „pojemność składowiska” oznacza mierzoną w metrach sześciennych wolną pojemność (przy końcu roku zbiórki danych) instalacji składowiskowej, umożliwiającą w przyszłości przyjęcie odpadów;

n) „pojemność innych instalacji do unieszkodliwiania odpadów” oznacza zdolność tych instalacji do unieszkodliwiania odpadów, mierzoną w tonach/rok.

Artykuł 3

Zbieranie danych

1. Spełniając warunki określające jakość i dokładność zdefiniowane zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, Państwa Członkowskie gromadzą dane niezbędne do specyfikacji charakterystyk podanych w załącznikach I i II, korzystając z:

– badań statystycznych,

– źródeł administracyjnych lub innych, np. wynikających ze zobowiązań sprawozdawczych w ramach prawodawstwa wspólnotowego w sprawie zarządzania odpadami,

– procedur ocen statystycznych na podstawie próbek lub estymatorów związanych z odpadami, lub

– połączenie powyższych metod.

Dla zmniejszenia obciążeń związanych z udzielaniem odpowiedzi władze krajowe i Komisja otrzymują dostęp do źródeł danych administracyjnych, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych przez każde z Państw Członkowskich i Komisję w zakresie ich właściwości.

2. Dla zmniejszenia administracyjnych obciążeń małych przedsiębiorstw z badań statystycznych wyłącza się małe przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników, chyba że w znacznym stopniu przyczyniają się do produkcji odpadów.

3. Państwa Członkowskie przedstawiają wyniki statystyczne zgodnie z podziałem wymienionym w załącznikach I i II.

4. Wyłączenie określone w ust. 2 musi być zgodne z celami obejmującymi zakres i jakość określonymi w załącznikach I i II sekcja 7 ust. 1.

5. Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu wyniki, zawierające również dane poufne, we właściwym formacie i w ustalonym terminie od zakończenia odpowiednich okresów referencyjnych, jak ustanowiono w załącznikach I i II.

6. Przewidziane w ust. 5 postępowanie z danymi poufnymi oraz przekazywanie takich danych przeprowadza się zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi, regulującymi poufności informacji statystycznych.

Artykuł 4

Okres przejściowy

1. W okresie przejściowym Komisja może, na życzenie Państwa Członkowskiego i zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, przyznać odstępstwa od przepisów sekcji 5 załączników I i II. Taki okres przejściowy nie może przekraczać:

a) dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do sekcja 8 załącznika I ppkt 1.1 pozycja 16 (Działalność usługowa) oraz sekcja 8 pkt 2 załącznika II

b) trzech lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do załącznika I sekcja 8 ppkt 1.1 pozycja 1 (Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo) i 2 (Rybołówstwo).

2. Odstępstwa określone w ust. 1 mogą zostać przyznane poszczególnym Państwom Członkowskim tylko dla danych z pierwszego roku referencyjnego.

3. Komisja opracowuje program przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych odpadów powstających z działalności gospodarczych określonych w ust. 1 lit. b). Celem badań pilotażowych jest rozwinięcie metodologii w celu uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

Komisja finansuje do 100 % koszty prowadzenia badań pilotażowych. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja wprowadza niezbędne środki wykonawcze zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

Artykuł 5

Przywóz i wywóz odpadów

1. Komisja opracowuje program prowadzonych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych przywozu i wywozu odpadów. Celem badań pilotażowych jest opracowanie metodologii uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty, ustanowionych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

2. Opracowany przez Komisję program badań pilotażowych jest zgodny z treścią załączników I i II w szczególności w aspekcie zakresu i rodzaju odpadów, kategorii odpadów dla ich klasyfikacji, lat referencyjnych i okresowości, biorąc pod uwagę zobowiązania sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (EWG) nr 259/93.

3. Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych.

4. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o możliwości stworzenia statystyki działalności oraz o charakterystykach przywozu i wywozu odpadów objętych badaniami pilotażowymi. Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

5. Badania pilotażowe są prowadzone w czasie najpóźniej trzech lat od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

Artykuł 6

Środki wykonawcze

Środki niezbędne do wprowadzenia niniejszego rozporządzenia w życie przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2. Obejmują one środki:

a) dostosowujące do ekonomicznego i technicznego postępu w dziedzinie gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych oraz przetwarzania i przesyłania wyników;

b) dostosowujące specyfikacje podane w załącznikach I, II i III;

c) służące przedstawieniu wyników zgodnie z art. 3 ust. 2–4 przy uwzględnieniu struktur gospodarczych i warunków technicznych w Państwie Członkowskim; środki takie mogą umożliwiać poszczególnym Państwom Członkowskim niesporządzanie sprawozdania dla niektórych pozycji podziału, pod warunkiem udowodnionego ograniczonego wpływu tego faktu na jakość statystyki. We wszystkich przypadkach udzielenia wyłączeń należy podsumować całkowitą ilość odpadów dla każdej pozycji podanej w załącznika I sekcja 2 pkt 1 i sekcja 8 pkt 1;

d) umożliwiające zdefiniowanie właściwych kryteriów oceny jakości oraz treści sprawozdań jakościowych określonych w załącznikach I i II sekcja 7;

e) do ustanowienia właściwego formatu przekazywania wyników przez Państwa Członkowskie w ciągu dwóch lat od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie;

f) służące stworzeniu wykazu udzielanych Państwom Członkowskim okresów przejściowych i odstępstw, jak podano w art. 4;

g) służące wdrożeniu wyników badań pilotażowych, jak podano w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1.

Artykuł 7

Procedura Komitetu

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet Programu Statystycznego, powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (14).

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu zastosowanie mają art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8.

Okres określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.

4. Komisja przekazuje ustanowionemu dyrektywą 75/442/EWG Komitetowi projekt środków, które zamierza przedłożyć Komitetowi Programu Statystycznego.

Artykuł 8

Sprawozdanie

1. W przeciągu pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz ponownie co trzy lata w okresie późniejszym Komisja składa przed Parlamentem Europejskim oraz Radą sprawozdania w sprawie statystyk zestawionych w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności ich jakości, jak również związanego z nimi obciążenia przedsiębiorstw.

2. W ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycję uchylenia nakładających się na siebie zobowiązań sprawozdawczych.

3. W ciągu dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z postępu badań pilotażowych, określonych w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1. W razie potrzeby Komisja proponuje zmiany w badaniach pilotażowych, co do których zapadają decyzje zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2002 r.

[1] Motyw 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 15 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.Urz.UE L 393 z 30.12.2006, str. 1). Zmiana weszła w życie 19 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2008 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-12-29 do 2007-01-18

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wnioski Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania stosowania polityki w zakresie odpadów Wspólnota zobowiązuje do regularnego prowadzenia statystyk produkcji odpadów i zarządzania odpadami z przedsiębiorstw i prywatnych gospodarstw domowych. Daje to podstawę do monitorowania zgodności z zasadami maksymalizacji odzysku i bezpiecznego unieszkodliwiania. Ocena zgodności z zasadą zapobiegania powstawaniu odpadów i określenie związku między danymi dotyczącymi wytwarzania odpadów a globalnymi, krajowymi i regionalnymi inwentaryzacjami wykorzystania zasobów wymaga jednak posiadania instrumentów statystycznych.

(2) Zapewnienie porównywalności wyników statystyk dotyczących odpadów wymaga zdefiniowania określeń używanych przy opisie odpadów i zarządzania nimi.

(3) Polityka Wspólnoty w zakresie odpadów doprowadziła do ustanowienia zespołu zasad, do których przestrzegania zobowiązane są jednostki wytwarzające odpady i zarządzające odpadami. Wymaga to monitorowania odpadów w różnych punktach ciągu ich wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (4).

(5) Zagwarantowanie porównywalności wyników wymaga prowadzenia statystyki odpadów zgodnie z określonym podziałem, we właściwej formie oraz w ramach ustalonych okresów od końca odpowiedniego roku referencyjnego.

(6) Ponieważ cel zaproponowanych działań, mianowicie ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, nie może być w wystarczającym zakresie osiągnięty przez Państwa Członkowskie z powodu konieczności zdefiniowania określeń opisujących odpady i zarządzanie odpadami, tak aby zapewnić porównywalność statystyk dostarczanych przez Państwa Członkowskie, i ponieważ cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może tu podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z wymienioną w tym artykule zasadą proporcjonalności rozporządzenie niniejsze nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(7) Stworzenie przez Państwa Członkowskie statystyk odpadów powstających przy wszystkich lub niektórych rodzajach działalności gospodarczej spośród działalności A, B i G–Q wg NACE REV 1 przewidzianych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (5) może wymagać okresu przejściowego, niezbędnego dla dużych dostosowań ich krajowych systemów statystycznych.

(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).

(9) Komisja skonsultowała się z Komitetem Programów Statystycznych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

1. Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie ram dla tworzenia statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

2. Państwa Członkowskie i Komisja, działając w ramach swych kompetencji, tworzą statystyki Wspólnoty w zakresie wytwarzania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, z wyłączeniem odpadów radioaktywnych, które już są objęte innymi przepisami prawnymi.

3. Statystyka obejmuje następujące dziedziny:

a) wytwarzanie odpadów zgodnie z załącznikiem I;

b) odzysk i unieszkodliwianie odpadów zgodnie z załącznikiem II;

c) po przeprowadzeniu badań pilotażowych zgodnie z art. 5: przywóz i wywóz odpadów, dla których nie gromadzi się danych zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar (7), zgodnie z załącznikiem III.

4. Opracowując statystyki, Państwa Członkowskie i Komisja stosują nomenklaturę statystyczną zorientowaną głównie na substancje wymienione w załączniku III.

5. Zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2 Komisja ustanawia tabelę równoważności między nomenklaturą statystyczną z załącznika III a wykazem odpadów ustanowionym decyzją Komisji 2000/532/WE (8).

Artykuł 2

Definicje

Do celów i w ramach niniejszego rozporządzenia:

a) „odpady” oznaczają jakąkolwiek substancję lub przedmiot określony w art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów (9);

b) „oddzielnie zbierane frakcje odpadów” oznaczają odpady z gospodarstw domowych i podobne, selektywnie zbierane w jednorodnych frakcjach przez przedsiębiorstwa usług publicznych, organizacje nienastawione na zysk oraz przedsiębiorstwa prywatne działające w obszarze zorganizowanej zbiórki odpadów;

c) „recykling” ma takie samo znaczenie jak w definicji podanej w art. 3 ust. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (10);

d) „odzysk” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.B do dyrektywy 75/442/EWG;

e) „unieszkodliwianie” oznacza jakiekolwiek działania przewidziane w załączniku II.A do dyrektywy 75/442/EWG;

f) „instalacja do odzysku lub unieszkodliwiania” oznacza zakład wymagający zezwolenia lub rejestracji na podstawie art. 9, 10 lub 11 dyrektywy 75/442/WE;

g) „odpady niebezpieczne” oznaczają wszelkie odpady zdefiniowane w art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych (11);

h) odpady inne niż niebezpieczne [1] oznaczają odpady nieobjęte lit. g);

i) „spalanie” oznacza termiczne przetwarzanie odpadów w spalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 4 lub we współspalarni zdefiniowanej w art. 3 pkt 5 dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (12);

j) „składowisko” oznacza miejsce unieszkodliwiania odpadów zdefiniowane w art. 2 lit. g) dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (13);

k) „zdolność przerobowa spalarni odpadów” oznacza maksymalną zdolność do spalania odpadów, mierzoną w tonach/rok lub w gigadżulach;

l) „zdolność przerobowa instalacji do recyklingu odpadów” oznacza maksymalną zdolność do recyklingu odpadów, mierzoną w tonach/rok;

m) „pojemność składowiska” oznacza mierzoną w metrach sześciennych wolną pojemność (przy końcu roku zbiórki danych) instalacji składowiskowej, umożliwiającą w przyszłości przyjęcie odpadów;

n) „pojemność innych instalacji do unieszkodliwiania odpadów” oznacza zdolność tych instalacji do unieszkodliwiania odpadów, mierzoną w tonach/rok.

Artykuł 3

Zbieranie danych

1. Spełniając warunki określające jakość i dokładność zdefiniowane zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, Państwa Członkowskie gromadzą dane niezbędne do specyfikacji charakterystyk podanych w załącznikach I i II, korzystając z:

– badań statystycznych,

– źródeł administracyjnych lub innych, np. wynikających ze zobowiązań sprawozdawczych w ramach prawodawstwa wspólnotowego w sprawie zarządzania odpadami,

– procedur ocen statystycznych na podstawie próbek lub estymatorów związanych z odpadami, lub

– połączenie powyższych metod.

Dla zmniejszenia obciążeń związanych z udzielaniem odpowiedzi władze krajowe i Komisja otrzymują dostęp do źródeł danych administracyjnych, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych przez każde z Państw Członkowskich i Komisję w zakresie ich właściwości.

2. Dla zmniejszenia administracyjnych obciążeń małych przedsiębiorstw z badań statystycznych wyłącza się małe przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników, chyba że w znacznym stopniu przyczyniają się do produkcji odpadów.

3. Państwa Członkowskie przedstawiają wyniki statystyczne zgodnie z podziałem wymienionym w załącznikach I i II.

4. Wyłączenie określone w ust. 2 musi być zgodne z celami obejmującymi zakres i jakość określonymi w załącznikach I i II sekcja 7 ust. 1.

5. Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu wyniki, zawierające również dane poufne, we właściwym formacie i w ustalonym terminie od zakończenia odpowiednich okresów referencyjnych, jak ustanowiono w załącznikach I i II.

6. Przewidziane w ust. 5 postępowanie z danymi poufnymi oraz przekazywanie takich danych przeprowadza się zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi, regulującymi poufności informacji statystycznych.

Artykuł 4

Okres przejściowy

1. W okresie przejściowym Komisja może, na życzenie Państwa Członkowskiego i zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2, przyznać odstępstwa od przepisów sekcji 5 załączników I i II. Taki okres przejściowy nie może przekraczać:

a) dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do sekcja 8 załącznika I ppkt 1.1 pozycja 16 (Działalność usługowa) oraz sekcja 8 pkt 2 załącznika II

b) trzech lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia – dla przedłożenia wyników odnoszących się do załącznika I sekcja 8 ppkt 1.1 pozycja 1 (Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo) i 2 (Rybołówstwo).

2. Odstępstwa określone w ust. 1 mogą zostać przyznane poszczególnym Państwom Członkowskim tylko dla danych z pierwszego roku referencyjnego.

3. Komisja opracowuje program przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych odpadów powstających z działalności gospodarczych określonych w ust. 1 lit. b). Celem badań pilotażowych jest rozwinięcie metodologii w celu uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

Komisja finansuje do 100 % koszty prowadzenia badań pilotażowych. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja wprowadza niezbędne środki wykonawcze zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

Artykuł 5

Przywóz i wywóz odpadów

1. Komisja opracowuje program prowadzonych przez Państwa Członkowskie badań pilotażowych przywozu i wywozu odpadów. Celem badań pilotażowych jest opracowanie metodologii uzyskiwania regularnych danych przy zastosowaniu zasad statystyki Wspólnoty, ustanowionych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97.

2. Opracowany przez Komisję program badań pilotażowych jest zgodny z treścią załączników I i II w szczególności w aspekcie zakresu i rodzaju odpadów, kategorii odpadów dla ich klasyfikacji, lat referencyjnych i okresowości, biorąc pod uwagę zobowiązania sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (EWG) nr 259/93.

3. Komisja finansuje do 100 % koszty przeprowadzenia badań pilotażowych.

4. Na podstawie wniosków z badań pilotażowych Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o możliwości stworzenia statystyki działalności oraz o charakterystykach przywozu i wywozu odpadów objętych badaniami pilotażowymi. Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

5. Badania pilotażowe są prowadzone w czasie najpóźniej trzech lat od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

Artykuł 6

Środki wykonawcze

Środki niezbędne do wprowadzenia niniejszego rozporządzenia w życie przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2. Obejmują one środki:

a) dostosowujące do ekonomicznego i technicznego postępu w dziedzinie gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych oraz przetwarzania i przesyłania wyników;

b) dostosowujące specyfikacje podane w załącznikach I, II i III;

c) służące przedstawieniu wyników zgodnie z art. 3 ust. 2–4 przy uwzględnieniu struktur gospodarczych i warunków technicznych w Państwie Członkowskim; środki takie mogą umożliwiać poszczególnym Państwom Członkowskim niesporządzanie sprawozdania dla niektórych pozycji podziału, pod warunkiem udowodnionego ograniczonego wpływu tego faktu na jakość statystyki. We wszystkich przypadkach udzielenia wyłączeń należy podsumować całkowitą ilość odpadów dla każdej pozycji podanej w załącznika I sekcja 2 pkt 1 i sekcja 8 pkt 1;

d) umożliwiające zdefiniowanie właściwych kryteriów oceny jakości oraz treści sprawozdań jakościowych określonych w załącznikach I i II sekcja 7;

e) do ustanowienia właściwego formatu przekazywania wyników przez Państwa Członkowskie w ciągu dwóch lat od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie;

f) służące stworzeniu wykazu udzielanych Państwom Członkowskim okresów przejściowych i odstępstw, jak podano w art. 4;

g) służące wdrożeniu wyników badań pilotażowych, jak podano w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1.

Artykuł 7

Procedura Komitetu

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet Programu Statystycznego, powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (14).

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu zastosowanie mają art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8.

Okres określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.

4. Komisja przekazuje ustanowionemu dyrektywą 75/442/EWG Komitetowi projekt środków, które zamierza przedłożyć Komitetowi Programu Statystycznego.

Artykuł 8

Sprawozdanie

1. W przeciągu pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz ponownie co trzy lata w okresie późniejszym Komisja składa przed Parlamentem Europejskim oraz Radą sprawozdania w sprawie statystyk zestawionych w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności ich jakości, jak również związanego z nimi obciążenia przedsiębiorstw.

2. W ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycję uchylenia nakładających się na siebie zobowiązań sprawozdawczych.

3. W ciągu dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z postępu badań pilotażowych, określonych w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1. W razie potrzeby Komisja proponuje zmiany w badaniach pilotażowych, co do których zapadają decyzje zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2002 r.

[1] Art. 2 lit. h) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 sprostowania do rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz.Urz.UE L 214 z 17.08.2007, str. 13).