history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-12-06 do 2022-02-27

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. o utworzeniu systemu identyfikacji i rejestracji bydła oraz oznakowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz unieważnieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 (1), w szczególności jego art. 10lit.d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 z dnia 29 grudnia 1997r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzonych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (2), było w znacznym stopniu wielokrotnie zmieniane (3). W interesie jasności i racjonalności rzeczone rozporządzenie powinno być skodyfikowane.

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w celu zapewnienia odpowiedniego wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

(3) Właściwe urzędy każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole opierając się na analizie ryzyka. Analiza ryzyka powinna uwzględniać wszystkie istotne elementy, a w szczególności względy zdrowotne ludzi i zwierząt.

(4) W zasadzie wszystkie zwierzęta w gospodarstwie powinny być objęte tą kontrolą. Jednak, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze mogą przewidzieć odpowiedni system pobierania próbek.

(5) Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole na miejscu, które generalnie powinny być niezapowiedziane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. o utworzeniu systemu zintegrowanej administracji i kontroli dla niektórych planów pomocy (4), zmienionego w drodze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 495/2001 (5).

(6) Państwa Członkowskie powinny corocznie sporządzać raport dla Komisji z podaniem szczegółowych informacji na temat wdrożenia kontroli.

(7) Komisja powinna dostarczyć Państwom Członkowskim wzór tego raportu.

(8) Środki przewidziane w niniejszym Rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Kontrole przewidziane w systemie identyfikacji i rejestracji bydła są co najmniej zgodne z minimalnymi wymogami podanymi w art. 2-5.

Artykuł 2

1. [1] Właściwy organ prowadzi coroczne kontrole, które obejmują przynajmniej 3 % gospodarstw.

2. [2] Jeżeli kontrole, o których mowa w ust. 1, ujawnią znaczny stopień niezgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000, w następnym rocznym okresie kontroli minimalny poziom kontroli zostanie zwiększony.

3. Wybór gospodarstw, które są objęte kontrolą przez właściwe władze, dokonywany jest na podstawie analizy ryzyka.

4. Analiza ryzyka każdego gospodarstwa uwzględnia w szczególności co następuje:

a) liczbę zwierząt w gospodarstwie, co obejmuje dane szczegółowe wszystkich zwierząt znajdujących się i zidentyfikowanych w gospodarstwie;

b) względy zdrowotne ludzi i zwierząt, a w szczególności wystąpienie w przeszłości ognisk zapalnych chorób;

c) kwotę rocznej premii dla bydła, o którą gospodarstwo się domaga lub, która jest wypłacana dla gospodarstwa w porównaniu z kwotą wypłaconą w poprzednim roku;

d) istotne zmiany w porównaniu z sytuacją w latach wcześniejszych;

e) wyniki kontroli przeprowadzonych we wcześniejszych latach, a w szczególności:

i) prowadzenie w sposób odpowiedni rejestru w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97 (6);

ii) prowadzenie w sposób odpowiedni paszportów zwierząt znajdujących się obecnie w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97;

f) przekazywanie w sposób odpowiedni danych do właściwych władz;

g) inne kryteria, które Państwa Członkowskie określą.

5. Z każdej kontroli jest sporządzany raport w formie znormalizowanej na poziomie krajowym, podający rezultaty kontroli oraz wszelkie nie zadawalające spostrzeżenia, powód kontroli oraz osoby biorące w niej udział. Przechowujący raport lub jego przedstawiciel podpisze raport oraz w odpowiednich przypadkach przedstawi swe uwagi odnośnie do jego treści.

6. Kopie raportu, o którym mowa w ust. 5, będą w przypadkach naruszenia postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przesłane bezzwłocznie właściwym władzom odpowiedzialnym za wdrożenie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 (7).

Artykuł 3

[3] Właściwy organ kontroluje identyfikację wszystkich zwierząt w gospodarstwie.

Jednak w przypadku gdy liczba zwierząt w gospodarstwie przekracza dwadzieścia sztuk, właściwy organ może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli środków służących identyfikacji na reprezentatywnej próbie tych zwierząt zgodnie z normami międzynarodowymi, pod warunkiem że liczba kontrolowanych zwierząt jest wystarczająca, aby wykryć 5 % przypadków nieprzestrzegania wymogów rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przez posiadaczy takich zwierząt, przy poziomie ufności równym 95 %.

Artykuł 4

Kontrole na miejscu są w zasadzie niezapowiedziane. W przypadku przekazania wcześniejszego ostrzeżenia o kontroli, ostrzeżenie to ograniczać się będzie do niezbędnego minimum i jako zasada ogólna nie przekracza 48 godzin.

Artykuł 5

1. Każde Państwo Członkowskie sporządza roczny raport dla Komisji, przekazywany co roku do dnia 31 sierpnia, w którym są podane następujące informacje:

a) liczba gospodarstw w danym Państwie Członkowskim;

b) [4] liczba gospodarstw, które poddano kontroli;

c) liczba zwierząt, które poddano kontroli;

d) stwierdzone naruszenia;

e) sankcje nałożone zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 są przekazywane do Komisji zgodnie ze wzorem podanym w załącznik I [5] .

Artykuł 6

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 traci moc.

Powoływanie się na unieważnione Rozporządzenie rozumie się jako powołanie na niniejsze rozporządzenie i jest odczytywane zgodnie z tabelą korelacyjną podaną w załącznik III.

Artykuł 7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie 20 dnia po jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.

[1] Art. 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[2] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[3] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[4] Art. 5 ust. 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[5] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-12-06 do 2022-02-27

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. o utworzeniu systemu identyfikacji i rejestracji bydła oraz oznakowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz unieważnieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 (1), w szczególności jego art. 10lit.d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 z dnia 29 grudnia 1997r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzonych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (2), było w znacznym stopniu wielokrotnie zmieniane (3). W interesie jasności i racjonalności rzeczone rozporządzenie powinno być skodyfikowane.

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w celu zapewnienia odpowiedniego wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

(3) Właściwe urzędy każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole opierając się na analizie ryzyka. Analiza ryzyka powinna uwzględniać wszystkie istotne elementy, a w szczególności względy zdrowotne ludzi i zwierząt.

(4) W zasadzie wszystkie zwierzęta w gospodarstwie powinny być objęte tą kontrolą. Jednak, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze mogą przewidzieć odpowiedni system pobierania próbek.

(5) Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole na miejscu, które generalnie powinny być niezapowiedziane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. o utworzeniu systemu zintegrowanej administracji i kontroli dla niektórych planów pomocy (4), zmienionego w drodze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 495/2001 (5).

(6) Państwa Członkowskie powinny corocznie sporządzać raport dla Komisji z podaniem szczegółowych informacji na temat wdrożenia kontroli.

(7) Komisja powinna dostarczyć Państwom Członkowskim wzór tego raportu.

(8) Środki przewidziane w niniejszym Rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Kontrole przewidziane w systemie identyfikacji i rejestracji bydła są co najmniej zgodne z minimalnymi wymogami podanymi w art. 2-5.

Artykuł 2

1. [1] Właściwy organ prowadzi coroczne kontrole, które obejmują przynajmniej 3 % gospodarstw.

2. [2] Jeżeli kontrole, o których mowa w ust. 1, ujawnią znaczny stopień niezgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000, w następnym rocznym okresie kontroli minimalny poziom kontroli zostanie zwiększony.

3. Wybór gospodarstw, które są objęte kontrolą przez właściwe władze, dokonywany jest na podstawie analizy ryzyka.

4. Analiza ryzyka każdego gospodarstwa uwzględnia w szczególności co następuje:

a) liczbę zwierząt w gospodarstwie, co obejmuje dane szczegółowe wszystkich zwierząt znajdujących się i zidentyfikowanych w gospodarstwie;

b) względy zdrowotne ludzi i zwierząt, a w szczególności wystąpienie w przeszłości ognisk zapalnych chorób;

c) kwotę rocznej premii dla bydła, o którą gospodarstwo się domaga lub, która jest wypłacana dla gospodarstwa w porównaniu z kwotą wypłaconą w poprzednim roku;

d) istotne zmiany w porównaniu z sytuacją w latach wcześniejszych;

e) wyniki kontroli przeprowadzonych we wcześniejszych latach, a w szczególności:

i) prowadzenie w sposób odpowiedni rejestru w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97 (6);

ii) prowadzenie w sposób odpowiedni paszportów zwierząt znajdujących się obecnie w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97;

f) przekazywanie w sposób odpowiedni danych do właściwych władz;

g) inne kryteria, które Państwa Członkowskie określą.

5. Z każdej kontroli jest sporządzany raport w formie znormalizowanej na poziomie krajowym, podający rezultaty kontroli oraz wszelkie nie zadawalające spostrzeżenia, powód kontroli oraz osoby biorące w niej udział. Przechowujący raport lub jego przedstawiciel podpisze raport oraz w odpowiednich przypadkach przedstawi swe uwagi odnośnie do jego treści.

6. Kopie raportu, o którym mowa w ust. 5, będą w przypadkach naruszenia postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przesłane bezzwłocznie właściwym władzom odpowiedzialnym za wdrożenie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 (7).

Artykuł 3

[3] Właściwy organ kontroluje identyfikację wszystkich zwierząt w gospodarstwie.

Jednak w przypadku gdy liczba zwierząt w gospodarstwie przekracza dwadzieścia sztuk, właściwy organ może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli środków służących identyfikacji na reprezentatywnej próbie tych zwierząt zgodnie z normami międzynarodowymi, pod warunkiem że liczba kontrolowanych zwierząt jest wystarczająca, aby wykryć 5 % przypadków nieprzestrzegania wymogów rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przez posiadaczy takich zwierząt, przy poziomie ufności równym 95 %.

Artykuł 4

Kontrole na miejscu są w zasadzie niezapowiedziane. W przypadku przekazania wcześniejszego ostrzeżenia o kontroli, ostrzeżenie to ograniczać się będzie do niezbędnego minimum i jako zasada ogólna nie przekracza 48 godzin.

Artykuł 5

1. Każde Państwo Członkowskie sporządza roczny raport dla Komisji, przekazywany co roku do dnia 31 sierpnia, w którym są podane następujące informacje:

a) liczba gospodarstw w danym Państwie Członkowskim;

b) [4] liczba gospodarstw, które poddano kontroli;

c) liczba zwierząt, które poddano kontroli;

d) stwierdzone naruszenia;

e) sankcje nałożone zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 są przekazywane do Komisji zgodnie ze wzorem podanym w załącznik I [5] .

Artykuł 6

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 traci moc.

Powoływanie się na unieważnione Rozporządzenie rozumie się jako powołanie na niniejsze rozporządzenie i jest odczytywane zgodnie z tabelą korelacyjną podaną w załącznik III.

Artykuł 7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie 20 dnia po jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.

[1] Art. 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[2] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[3] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[4] Art. 5 ust. 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

[5] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w odniesieniu do kontroli dotyczących wymogów w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.Urz.UE L 298 z 16.11.2010, str. 7). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-03-19 do 2010-12-05

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. o utworzeniu systemu identyfikacji i rejestracji bydła oraz oznakowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz unieważnieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 (1), w szczególności jego art. 10lit.d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 z dnia 29 grudnia 1997r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzonych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (2), było w znacznym stopniu wielokrotnie zmieniane (3). W interesie jasności i racjonalności rzeczone rozporządzenie powinno być skodyfikowane.

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w celu zapewnienia odpowiedniego wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

(3) Właściwe urzędy każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole opierając się na analizie ryzyka. Analiza ryzyka powinna uwzględniać wszystkie istotne elementy, a w szczególności względy zdrowotne ludzi i zwierząt.

(4) W zasadzie wszystkie zwierzęta w gospodarstwie powinny być objęte tą kontrolą. Jednak, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze mogą przewidzieć odpowiedni system pobierania próbek.

(5) Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole na miejscu, które generalnie powinny być niezapowiedziane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. o utworzeniu systemu zintegrowanej administracji i kontroli dla niektórych planów pomocy (4), zmienionego w drodze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 495/2001 (5).

(6) Państwa Członkowskie powinny corocznie sporządzać raport dla Komisji z podaniem szczegółowych informacji na temat wdrożenia kontroli.

(7) Komisja powinna dostarczyć Państwom Członkowskim wzór tego raportu.

(8) Środki przewidziane w niniejszym Rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Kontrole przewidziane w systemie identyfikacji i rejestracji bydła są co najmniej zgodne z minimalnymi wymogami podanymi w art. 2-5.

Artykuł 2

1. W każdym Państwie Członkowskim właściwe władze wprowadzą kontrole na miejscu, które mogą być przeprowadzane łącznie z innymi kontrolami przewidzianymi prawodawstwo wspólnotowe. Kontrole te będą każdego roku obejmowały co najmniej 10 % gospodarstw znajdujących się na terytorium każdego Państwa Członkowskiego. Ta minimalna norma kontroli zostanie natychmiast zwiększona, gdy zostanie ustalone, że prawo wspólnotowe nie jest przestrzegane.

2. Odstępując od przepisów ustępu 1 w przypadku gdy Państwo Członkowskie ma odpowiednią w pełni funkcjonującą bazę danych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000, która zapewnia możliwość skutecznego wzajemnego sprawdzania, można przewidzieć normę 5 %.

3. Wybór gospodarstw, które są objęte kontrolą przez właściwe władze, dokonywany jest na podstawie analizy ryzyka.

4. Analiza ryzyka każdego gospodarstwa uwzględnia w szczególności co następuje:

a) liczbę zwierząt w gospodarstwie, co obejmuje dane szczegółowe wszystkich zwierząt znajdujących się i zidentyfikowanych w gospodarstwie;

b) względy zdrowotne ludzi i zwierząt, a w szczególności wystąpienie w przeszłości ognisk zapalnych chorób;

c) kwotę rocznej premii dla bydła, o którą gospodarstwo się domaga lub, która jest wypłacana dla gospodarstwa w porównaniu z kwotą wypłaconą w poprzednim roku;

d) istotne zmiany w porównaniu z sytuacją w latach wcześniejszych;

e) wyniki kontroli przeprowadzonych we wcześniejszych latach, a w szczególności:

i) prowadzenie w sposób odpowiedni rejestru w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97 (6);

ii) prowadzenie w sposób odpowiedni paszportów zwierząt znajdujących się obecnie w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97;

f) przekazywanie w sposób odpowiedni danych do właściwych władz;

g) inne kryteria, które Państwa Członkowskie określą.

5. Z każdej kontroli jest sporządzany raport w formie znormalizowanej na poziomie krajowym, podający rezultaty kontroli oraz wszelkie nie zadawalające spostrzeżenia, powód kontroli oraz osoby biorące w niej udział. Przechowujący raport lub jego przedstawiciel podpisze raport oraz w odpowiednich przypadkach przedstawi swe uwagi odnośnie do jego treści.

6. Kopie raportu, o którym mowa w ust. 5, będą w przypadkach naruszenia postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przesłane bezzwłocznie właściwym władzom odpowiedzialnym za wdrożenie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 (7).

Artykuł 3

1. Kontrola powinna obejmować zwierzęta w gospodarstwie, które objęte są identyfikacją na mocy postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Odstępując od postanowień ustępu 1, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze przewidują odpowiedni system pobierania próbek z zastrzeżeniem, że zapewniony jest rzetelny poziom kontroli.

Artykuł 4

Kontrole na miejscu są w zasadzie niezapowiedziane. W przypadku przekazania wcześniejszego ostrzeżenia o kontroli, ostrzeżenie to ograniczać się będzie do niezbędnego minimum i jako zasada ogólna nie przekracza 48 godzin.

Artykuł 5

1. Każde Państwo Członkowskie sporządza roczny raport dla Komisji, przekazywany co roku do dnia 31 sierpnia [1] , w którym są podane następujące informacje:

a) liczba gospodarstw w danym Państwie Członkowskim;

b) liczba kontroli przeprowadzonych z mocy art. 2;

c) liczba zwierząt, które poddano kontroli;

d) stwierdzone naruszenia;

e) sankcje nałożone zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 są przekazywane do Komisji zgodnie ze wzorem podanym w załącznik I [2] .

Artykuł 6

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 traci moc.

Powoływanie się na unieważnione Rozporządzenie rozumie się jako powołanie na niniejsze rozporządzenie i jest odczytywane zgodnie z tabelą korelacyjną podaną w załącznik III.

Artykuł 7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie 20 dnia po jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.

[1] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 499/2004 z dnia 17 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w zakresie terminu i wzoru sprawozdań w sektorze bydła (Dz.Urz.UE L 80 z 18.03.2004, str. 24). Zmiana weszła w życie 19 marca 2004 r.

[2] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 499/2004 z dnia 17 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2003 w zakresie terminu i wzoru sprawozdań w sektorze bydła (Dz.Urz.UE L 80 z 18.03.2004, str. 24). Zmiana weszła w życie 19 marca 2004 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-07-15 do 2004-03-18

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. o utworzeniu systemu identyfikacji i rejestracji bydła oraz oznakowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz unieważnieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 (1), w szczególności jego art. 10lit.d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 z dnia 29 grudnia 1997r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzonych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (2), było w znacznym stopniu wielokrotnie zmieniane (3). W interesie jasności i racjonalności rzeczone rozporządzenie powinno być skodyfikowane.

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w celu zapewnienia odpowiedniego wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

(3) Właściwe urzędy każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole opierając się na analizie ryzyka. Analiza ryzyka powinna uwzględniać wszystkie istotne elementy, a w szczególności względy zdrowotne ludzi i zwierząt.

(4) W zasadzie wszystkie zwierzęta w gospodarstwie powinny być objęte tą kontrolą. Jednak, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze mogą przewidzieć odpowiedni system pobierania próbek.

(5) Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole na miejscu, które generalnie powinny być niezapowiedziane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. o utworzeniu systemu zintegrowanej administracji i kontroli dla niektórych planów pomocy (4), zmienionego w drodze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 495/2001 (5).

(6) Państwa Członkowskie powinny corocznie sporządzać raport dla Komisji z podaniem szczegółowych informacji na temat wdrożenia kontroli.

(7) Komisja powinna dostarczyć Państwom Członkowskim wzór tego raportu.

(8) Środki przewidziane w niniejszym Rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Kontrole przewidziane w systemie identyfikacji i rejestracji bydła są co najmniej zgodne z minimalnymi wymogami podanymi w art. 2-5.

Artykuł 2

1. W każdym Państwie Członkowskim właściwe władze wprowadzą kontrole na miejscu, które mogą być przeprowadzane łącznie z innymi kontrolami przewidzianymi prawodawstwo wspólnotowe. Kontrole te będą każdego roku obejmowały co najmniej 10 % gospodarstw znajdujących się na terytorium każdego Państwa Członkowskiego. Ta minimalna norma kontroli zostanie natychmiast zwiększona, gdy zostanie ustalone, że prawo wspólnotowe nie jest przestrzegane.

2. Odstępując od przepisów ustępu1 w przypadku gdy Państwo Członkowskie ma odpowiednią w pełni funkcjonującą bazę danych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000, która zapewnia możliwość skutecznego wzajemnego sprawdzania, można przewidzieć normę 5 %.

3. Wybór gospodarstw, które są objęte kontrolą przez właściwe władze, dokonywany jest na podstawie analizy ryzyka.

4. Analiza ryzyka każdego gospodarstwa uwzględnia w szczególności co następuje:

a) liczbę zwierząt w gospodarstwie, co obejmuje dane szczegółowe wszystkich zwierząt znajdujących się i zidentyfikowanych w gospodarstwie;

b) względy zdrowotne ludzi i zwierząt, a w szczególności wystąpienie w przeszłości ognisk zapalnych chorób;

c) kwotę rocznej premii dla bydła, o którą gospodarstwo się domaga lub, która jest wypłacana dla gospodarstwa w porównaniu z kwotą wypłaconą w poprzednim roku;

d) istotne zmiany w porównaniu z sytuacją w latach wcześniejszych;

e) wyniki kontroli przeprowadzonych we wcześniejszych latach, a w szczególności:

i) prowadzenie w sposób odpowiedni rejestru w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97 (6);

ii) prowadzenie w sposób odpowiedni paszportów zwierząt znajdujących się obecnie w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97;

f) przekazywanie w sposób odpowiedni danych do właściwych władz;

g) inne kryteria, które Państwa Członkowskie określą.

5. Z każdej kontroli jest sporządzany raport w formie znormalizowanej na poziomie krajowym, podający rezultaty kontroli oraz wszelkie nie zadawalające spostrzeżenia, powód kontroli oraz osoby biorące w niej udział. Przechowujący raport lub jego przedstawiciel podpisze raport oraz w odpowiednich przypadkach przedstawi swe uwagi odnośnie do jego treści.

6. Kopie raportu, o którym mowa w ust. 5, będą w przypadkach naruszenia postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przesłane bezzwłocznie właściwym władzom odpowiedzialnym za wdrożenie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 (7).

Artykuł 3

1. Kontrola powinna obejmować zwierzęta w gospodarstwie, które objęte są identyfikacją na mocy postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Odstępując od postanowień ustępu 1, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze przewidują odpowiedni system pobierania próbek z zastrzeżeniem, że zapewniony jest rzetelny poziom kontroli.

Artykuł 4

Kontrole na miejscu są w zasadzie niezapowiedziane. W przypadku przekazania wcześniejszego ostrzeżenia o kontroli, ostrzeżenie to ograniczać się będzie do niezbędnego minimum i jako zasada ogólna nie przekracza 48 godzin.

Artykuł 5

1. Każde Państwo Członkowskie sporządza roczny raport dla Komisji, przekazywany co roku do dnia 1 lipca, w którym są podane następujące informacje:

a) liczba gospodarstw w danym Państwie Członkowskim;

b) liczba kontroli przeprowadzonych z mocy art. 2;

c) liczba zwierząt, które poddano kontroli;

d) stwierdzone naruszenia;

e) sankcje nałożone zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 są przekazywane do Komisji zgodnie ze wzorem podanym w zał. I.

Artykuł 6

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 traci moc.

Powoływanie się na unieważnione Rozporządzenie rozumie się jako powołanie na niniejsze rozporządzenie i jest odczytywane zgodnie z tabelą korelacyjną podaną w zał. III.

Artykuł 7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie 20 dnia po jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.