Wersja obowiązująca od 2006-01-16 do 2014-09-04
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylające dyrektywę 77/435/EWG(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002(2), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Mając na względzie anulowanie postanowień rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 dotyczących refundacji przez Wspólnotę wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie w ramach kontroli przewidzianych tym rozporządzeniem, zasady wdrażania tych postanowień określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1863/90 z dnia 29 czerwca 1990 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającym dyrektywę 77/435/EWG(3), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 2278/96(4), nie mają już żadnego zastosowania.
2. Zaleca się także ustanowienie szczegółowych zasad dotyczących procedury obniżenia minimalnej liczby kontroli, zgodnie z trzecim akapitem art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 ustanawiającego system wzajemnej pomocy pomiędzy Państwami Członkowskimi dla celów przeprowadzania kontroli.
3. Rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 wymaga, by Państwa Członkowskie przesyłały Komisji określoną ilość komunikatów. Jako że standaryzacja formy i zawartości takich komunikatów ułatwia ich stosowanie i zapewnia jednolite podejście, zalecane jest przyjęcie szczegółowych zasad odnośnie ich formy i zawartości.
4. Zatem, mając na względzie zakres zmian wymaganych w celu zapewnienia jasności, rozporządzenie (EWG) nr 1863/90 powinno zostać zastąpione innym.
5. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zgodne są z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT ROZPORZĄDZENIA
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ II
STOSOWANIE W CELU OBNIŻENIA MINIMALNEJ LICZBY KONTROLI
Artykuł 2
Wniosek o obniżenie liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zawiera szczegółowe informacje zgodnie z załącznikiem I niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Decyzja o przyznaniu obniżenia minimalnej liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 opiera się na analizie świadczeń związanych z ochroną interesów finansowych Wspólnot i uwzględnia następujące kryteria:
a) zidentyfikowane rodzaje ryzyka;
b) przyjęte podejście;
c) stopień realizacji minimalnej liczby kontroli w czasie poprzednich trzech okresów kontroli oraz liczba i stopień wypełnienia na czas wniosków o wzajemną pomoc w czasie poprzednich trzech okresów kontroli;
d) prawdopodobieństwo wdrożenia przyjętego podejścia oraz szczególne doświadczenie z zakresu kontroli w Państwie(-ach) Członkowskim(-ich), którego(-ych) to dotyczy lub też w danym sektorze;
e) stopień, w jakim kontrolerzy Państw Członkowskich mogą uczestniczyć w kontrolach w ramach wspólnych działań przedsięwziętych w innym(-ych) Państwie(-ach) Członkowskim(-ich);
f) potwierdzenie, że inne Państwo(a) Członkowskie uczestniczy(ą), w wymaganym stopniu, we wspólnym przedsięwzięciu, jeżeli przedsięwzięcie to nie jest częścią programu innego(ych) Państwa(-stw) Członkowskiego(-ich) przedłożonego na mocy art. 10 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89;
g) zakres, w jakim przewiduje się przeprowadzenie kontroli w państwach trzecich oraz uważa się je za możliwe do realizacji;
h) wszelkie inne informacje uznane jako niezbędne na poparcie wniosku.
Artykuł 4
Decyzja określona w art. 3 ustala zakres i liczbę redukcji minimalnej ilości kontroli wymaganych na mocy art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ III
ZAWARTOŚĆ DOKUMENTÓW
Artykuł 5
1. [1] Sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, zawiera szczegółowe informacje dotyczące wszystkich aspektów stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zgodnie z załącznikiem II część I do niniejszego rozporządzenia i szczegółowe informacje zgodnie ze wzorami formularzy znajdującymi się w części II tego załącznika.
2. Roczny program kontroli, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) Nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
3. [2] Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza przedstawionym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia i zawiera datę transakcji w formacie określonym zgodnie z art. 6 ust. 3.
4. Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
5. Wniosek Państwa Członkowskiego o priorytetową kontrolę przedsiębiorstwa w innym Państwie Członkowskim, o którym mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
6. Informacje na temat wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.
7. Informacje na temat wniosków i wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, które należy przekazać Komisji w formie sprawozdań kwartalnych, zgodnie z drugim akapitem art. 7 ust. 4 tego rozporządzenia, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
8. [3] Analizę ryzyka, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza określonym w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6
[4] 1. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 1, 2, 3, 4, 7 i 8, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym przez Komisję.
2. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6, dostarczane są w formie papierowej lub elektronicznej w formacie uzgodnionym przez nadawcę i odbiorcę. Potwierdzenie przyjęcia każdego wniosku/odpowiedzi otrzymanej zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6 wysyłane jest do nadawcy.
3. Dane dotyczące transakcji, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym w załączniku I, w załączniku II pkt 2 i w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2390/1999 (5).
ROZDZIAŁ IV
WSPÓLNE DZIAŁANIA
Artykuł 7
1. Komisja, działając ze swojej własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku Państwa Członkowskiego, za przyzwoleniem zainteresowanych Państw Członkowskich, może podjąć decyzję o koordynowaniu wspólnych działań, co obejmuje wzajemną pomoc pomiędzy dwoma lub więcej Państwami Członkowskimi, zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
Przy podejmowaniu decyzji, Komisja uwzględnia następujące punkty, w szczególności:
a) poziom związanego z działaniem ryzyka;
b) zakres działań, w szczególności natężenie handlu wewnątrzwspólnotowego i poza wspólnotowego oraz ich skala finansowa;
c) potrzebę osiągnięcia jednolitego podejścia.
2. W porozumieniu z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, wyznacza się Państwo Członkowskie odpowiedzialne za zarządzanie wspólnym działaniem.
Jednakże, każde Państwo Członkowskie pozostaje odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli wymaganych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
3. Każde zainteresowane Państwo Członkowskie:
a) wyznacza osoby lub służby odpowiedzialne za przeprowadzenie wspólnych działań w jego imieniu;
b) zapewnia odpowiednią liczbę urzędników posiadających stosowne doświadczenie do przeprowadzania wspólnych działań;
c) zapewnia, by w ramach ustalonych limitów czasu przeprowadzona została kontrola, a sprawozdanie wykonane i udostępnione wszystkim Państwom Członkowskim biorącym udział w działaniu oraz Komisji.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 8
Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 1863/90.
Artykuł 9
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.
[1] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[2] Art. 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[3] Art. 5 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[4] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
Wersja obowiązująca od 2006-01-16 do 2014-09-04
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylające dyrektywę 77/435/EWG(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002(2), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Mając na względzie anulowanie postanowień rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 dotyczących refundacji przez Wspólnotę wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie w ramach kontroli przewidzianych tym rozporządzeniem, zasady wdrażania tych postanowień określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1863/90 z dnia 29 czerwca 1990 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającym dyrektywę 77/435/EWG(3), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 2278/96(4), nie mają już żadnego zastosowania.
2. Zaleca się także ustanowienie szczegółowych zasad dotyczących procedury obniżenia minimalnej liczby kontroli, zgodnie z trzecim akapitem art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 ustanawiającego system wzajemnej pomocy pomiędzy Państwami Członkowskimi dla celów przeprowadzania kontroli.
3. Rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 wymaga, by Państwa Członkowskie przesyłały Komisji określoną ilość komunikatów. Jako że standaryzacja formy i zawartości takich komunikatów ułatwia ich stosowanie i zapewnia jednolite podejście, zalecane jest przyjęcie szczegółowych zasad odnośnie ich formy i zawartości.
4. Zatem, mając na względzie zakres zmian wymaganych w celu zapewnienia jasności, rozporządzenie (EWG) nr 1863/90 powinno zostać zastąpione innym.
5. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zgodne są z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT ROZPORZĄDZENIA
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ II
STOSOWANIE W CELU OBNIŻENIA MINIMALNEJ LICZBY KONTROLI
Artykuł 2
Wniosek o obniżenie liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zawiera szczegółowe informacje zgodnie z załącznikiem I niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Decyzja o przyznaniu obniżenia minimalnej liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 opiera się na analizie świadczeń związanych z ochroną interesów finansowych Wspólnot i uwzględnia następujące kryteria:
a) zidentyfikowane rodzaje ryzyka;
b) przyjęte podejście;
c) stopień realizacji minimalnej liczby kontroli w czasie poprzednich trzech okresów kontroli oraz liczba i stopień wypełnienia na czas wniosków o wzajemną pomoc w czasie poprzednich trzech okresów kontroli;
d) prawdopodobieństwo wdrożenia przyjętego podejścia oraz szczególne doświadczenie z zakresu kontroli w Państwie(-ach) Członkowskim(-ich), którego(-ych) to dotyczy lub też w danym sektorze;
e) stopień, w jakim kontrolerzy Państw Członkowskich mogą uczestniczyć w kontrolach w ramach wspólnych działań przedsięwziętych w innym(-ych) Państwie(-ach) Członkowskim(-ich);
f) potwierdzenie, że inne Państwo(a) Członkowskie uczestniczy(ą), w wymaganym stopniu, we wspólnym przedsięwzięciu, jeżeli przedsięwzięcie to nie jest częścią programu innego(ych) Państwa(-stw) Członkowskiego(-ich) przedłożonego na mocy art. 10 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89;
g) zakres, w jakim przewiduje się przeprowadzenie kontroli w państwach trzecich oraz uważa się je za możliwe do realizacji;
h) wszelkie inne informacje uznane jako niezbędne na poparcie wniosku.
Artykuł 4
Decyzja określona w art. 3 ustala zakres i liczbę redukcji minimalnej ilości kontroli wymaganych na mocy art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ III
ZAWARTOŚĆ DOKUMENTÓW
Artykuł 5
1. [1] Sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, zawiera szczegółowe informacje dotyczące wszystkich aspektów stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zgodnie z załącznikiem II część I do niniejszego rozporządzenia i szczegółowe informacje zgodnie ze wzorami formularzy znajdującymi się w części II tego załącznika.
2. Roczny program kontroli, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) Nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
3. [2] Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza przedstawionym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia i zawiera datę transakcji w formacie określonym zgodnie z art. 6 ust. 3.
4. Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
5. Wniosek Państwa Członkowskiego o priorytetową kontrolę przedsiębiorstwa w innym Państwie Członkowskim, o którym mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
6. Informacje na temat wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.
7. Informacje na temat wniosków i wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, które należy przekazać Komisji w formie sprawozdań kwartalnych, zgodnie z drugim akapitem art. 7 ust. 4 tego rozporządzenia, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
8. [3] Analizę ryzyka, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza określonym w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6
[4] 1. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 1, 2, 3, 4, 7 i 8, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym przez Komisję.
2. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6, dostarczane są w formie papierowej lub elektronicznej w formacie uzgodnionym przez nadawcę i odbiorcę. Potwierdzenie przyjęcia każdego wniosku/odpowiedzi otrzymanej zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6 wysyłane jest do nadawcy.
3. Dane dotyczące transakcji, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym w załączniku I, w załączniku II pkt 2 i w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2390/1999 (5).
ROZDZIAŁ IV
WSPÓLNE DZIAŁANIA
Artykuł 7
1. Komisja, działając ze swojej własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku Państwa Członkowskiego, za przyzwoleniem zainteresowanych Państw Członkowskich, może podjąć decyzję o koordynowaniu wspólnych działań, co obejmuje wzajemną pomoc pomiędzy dwoma lub więcej Państwami Członkowskimi, zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
Przy podejmowaniu decyzji, Komisja uwzględnia następujące punkty, w szczególności:
a) poziom związanego z działaniem ryzyka;
b) zakres działań, w szczególności natężenie handlu wewnątrzwspólnotowego i poza wspólnotowego oraz ich skala finansowa;
c) potrzebę osiągnięcia jednolitego podejścia.
2. W porozumieniu z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, wyznacza się Państwo Członkowskie odpowiedzialne za zarządzanie wspólnym działaniem.
Jednakże, każde Państwo Członkowskie pozostaje odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli wymaganych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
3. Każde zainteresowane Państwo Członkowskie:
a) wyznacza osoby lub służby odpowiedzialne za przeprowadzenie wspólnych działań w jego imieniu;
b) zapewnia odpowiednią liczbę urzędników posiadających stosowne doświadczenie do przeprowadzania wspólnych działań;
c) zapewnia, by w ramach ustalonych limitów czasu przeprowadzona została kontrola, a sprawozdanie wykonane i udostępnione wszystkim Państwom Członkowskim biorącym udział w działaniu oraz Komisji.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 8
Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 1863/90.
Artykuł 9
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.
[1] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[2] Art. 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[3] Art. 5 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
[4] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 40/2006 z dnia 10 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.Urz.UE L 8 z 13.01.2006, str. 4). Zmiana weszła w życie 16 stycznia 2006 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-01-09 do 2006-01-15
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylające dyrektywę 77/435/EWG(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002(2), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Mając na względzie anulowanie postanowień rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 dotyczących refundacji przez Wspólnotę wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie w ramach kontroli przewidzianych tym rozporządzeniem, zasady wdrażania tych postanowień określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1863/90 z dnia 29 czerwca 1990 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającym dyrektywę 77/435/EWG(3), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 2278/96(4), nie mają już żadnego zastosowania.
2. Zaleca się także ustanowienie szczegółowych zasad dotyczących procedury obniżenia minimalnej liczby kontroli, zgodnie z trzecim akapitem art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 ustanawiającego system wzajemnej pomocy pomiędzy Państwami Członkowskimi dla celów przeprowadzania kontroli.
3. Rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 wymaga, by Państwa Członkowskie przesyłały Komisji określoną ilość komunikatów. Jako że standaryzacja formy i zawartości takich komunikatów ułatwia ich stosowanie i zapewnia jednolite podejście, zalecane jest przyjęcie szczegółowych zasad odnośnie ich formy i zawartości.
4. Zatem, mając na względzie zakres zmian wymaganych w celu zapewnienia jasności, rozporządzenie (EWG) nr 1863/90 powinno zostać zastąpione innym.
5. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zgodne są z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT ROZPORZĄDZENIA
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ II
STOSOWANIE W CELU OBNIŻENIA MINIMALNEJ LICZBY KONTROLI
Artykuł 2
Wniosek o obniżenie liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zawiera szczegółowe informacje zgodnie z załącznikiem I niniejszego rozporządzenia.
Decyzja o przyznaniu obniżenia minimalnej liczby kontroli określonej w trzecim akapicie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 opiera się na analizie świadczeń związanych z ochroną interesów finansowych Wspólnot i uwzględnia następujące kryteria:
a) zidentyfikowane rodzaje ryzyka;
b) przyjęte podejście;
c) stopień realizacji minimalnej liczby kontroli w czasie poprzednich trzech okresów kontroli oraz liczba i stopień wypełnienia na czas wniosków o wzajemną pomoc w czasie poprzednich trzech okresów kontroli;
d) prawdopodobieństwo wdrożenia przyjętego podejścia oraz szczególne doświadczenie z zakresu kontroli w Państwie(-ach) Członkowskim(-ich), którego(-ych) to dotyczy lub też w danym sektorze;
e) stopień, w jakim kontrolerzy Państw Członkowskich mogą uczestniczyć w kontrolach w ramach wspólnych działań przedsięwziętych w innym(-ych) Państwie(-ach) Członkowskim(-ich);
f) potwierdzenie, że inne Państwo(a) Członkowskie uczestniczy(ą), w wymaganym stopniu, we wspólnym przedsięwzięciu, jeżeli przedsięwzięcie to nie jest częścią programu innego(ych) Państwa(-stw) Członkowskiego(-ich) przedłożonego na mocy art. 10 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89;
g) zakres, w jakim przewiduje się przeprowadzenie kontroli w państwach trzecich oraz uważa się je za możliwe do realizacji;
h) wszelkie inne informacje uznane jako niezbędne na poparcie wniosku.
Decyzja określona w art. 3 ustala zakres i liczbę redukcji minimalnej ilości kontroli wymaganych na mocy art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
ROZDZIAŁ III
ZAWARTOŚĆ DOKUMENTÓW
Artykuł 5
1. Roczne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zawiera szczegółowe informacje dotyczące każdego z aspektów stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 wyszczególnione w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, w postaci wyraźnie wyodrębnionych pól opatrzonych odpowiednimi nagłówkami.
2. Roczny program kontroli, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) Nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
3. Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
4. Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
5. Wniosek Państwa Członkowskiego o priorytetową kontrolę przedsiębiorstwa w innym Państwie Członkowskim, o którym mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
6. Informacje na temat wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.
7. Informacje na temat wniosków i wyników kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, które należy przekazać Komisji w formie sprawozdań kwartalnych, zgodnie z drugim akapitem art. 7 ust. 4 tego rozporządzenia, przygotowuje się zgodnie z wzorem przedstawionym w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
Informacje, które należy dostarczyć zgodnie z art. 5 mogą być dostarczone w formie papierowej lub w formie elektronicznej, w formacie uzgodnionym pomiędzy nadawcą i odbiorcą.
Dane dotyczące transakcji, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 dostarczane są w formie elektronicznej w formacie przewidzianym w załączniku II punkt 2 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2390/1999(5).
ROZDZIAŁ IV
WSPÓLNE DZIAŁANIA
Artykuł 7
1. Komisja, działając ze swojej własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku Państwa Członkowskiego, za przyzwoleniem zainteresowanych Państw Członkowskich, może podjąć decyzję o koordynowaniu wspólnych działań, co obejmuje wzajemną pomoc pomiędzy dwoma lub więcej Państwami Członkowskimi, zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
Przy podejmowaniu decyzji, Komisja uwzględnia następujące punkty, w szczególności:
a) poziom związanego z działaniem ryzyka;
b) zakres działań, w szczególności natężenie handlu wewnątrzwspólnotowego i poza wspólnotowego oraz ich skala finansowa;
c) potrzebę osiągnięcia jednolitego podejścia.
2. W porozumieniu z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, wyznacza się Państwo Członkowskie odpowiedzialne za zarządzanie wspólnym działaniem.
Jednakże, każde Państwo Członkowskie pozostaje odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli wymaganych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.
3. Każde zainteresowane Państwo Członkowskie:
a) wyznacza osoby lub służby odpowiedzialne za przeprowadzenie wspólnych działań w jego imieniu;
b) zapewnia odpowiednią liczbę urzędników posiadających stosowne doświadczenie do przeprowadzania wspólnych działań;
c) zapewnia, by w ramach ustalonych limitów czasu przeprowadzona została kontrola, a sprawozdanie wykonane i udostępnione wszystkim Państwom Członkowskim biorącym udział w działaniu oraz Komisji.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 8
Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 1863/90.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.